סערת המצלמות בקלפיות: "מדובר בבזבוז כספים"

אודי קאוף, סמנכ"ל ושותף ב-ProVisionC4I, שליווה את תהליך פרויקט המצלמות של המשטרה, אומר כי מהלך שכזה בבחירות יהיה חובבני וספק אם תצא ממנו תועלת

 

אילוסטרציה: AP

הצעת החוק להצבת מצלמות שניסו להעביר בליכוד נפלה, אבל הרצון של ועדת הבחירות לרכוש מצלמות חולצה (דש) עבור מנהלי הקלפיות בבחירות הקרובות, עדיין קיים. סא"ל (מיל') אודי קאוף, סמנכ״ל ושותף ב-ProVisionC4I, שליווה את פרויקט מצלמות הדש במשטרה לצד בינת תקשורת אומר כי מדובר בהחלטה שאין לה גיבוי מקצועי. "למעט המצלמות שנרכשו על ידי משטרת ישראל, לא קיימות מצלמות גוף שיוכלו להבטיח שהחומר שיוקלט יהווה ראייה משפטית קבילה, ואין מספיק זמן בכדי שגופי הביטחון יבדקו או יכשירו מצלמות חדשות. איך ניתן יהיה להבטיח שהחומר שיצולם לא ״יטופל״?", מסביר קאוף.

"בשנתיים האחרונות זכיתי להוביל לצד חברת בינת תקשורת את פרויקט מצלמות הגוף של משטרת ישראל שהינו פרויקט מצלמות הגוף הראשון בישראל. במסגרת הפרויקט הצטיידה משטרת ישראל, עד כה, בכ-7000 מצלמות גוף מתוך כ-12,000 מצלמות אותן היא התכוונה לרכוש במהלך דו שנתי. הערכות המשטרה ליציאה למכרז נמשכה מספר שנים ותהליך המכרז עצמו נמשך גם הוא מעבר לשנה תוך ליווי של המחלקה המשפטית של המשטרה, על מנת להבטיח שהמוצר שיבחר יוכל להבטיח שימוש בחומרים המצולמים כראיה משפטית", אומר קאוף.

המצלמות שבסופו של דבר נבחרו עמדו באופן מלא בבדיקות קפדניות של המשטרה, תוך שילוב אמצעי אבטחת מידע מתקדמים בכדי ששוטר או אזרח שיש לו נגישות למצלמה לא יוכל, בשום תרחיש, לגשת למידע המוקלט, למחוק אותו, לערוך אותו, לשנות אותו או להחליף אותו. כמו כן, המשטרה נערכה מבעוד מועד גם עם תשתיות מחשוב ואחסון על מנת שאפשר יהיה לקלוט את ההיקפים העצומים של מידע הווידיאו שיוקלט מדי יום על ידי אלפי שוטרים, לתייג אותו, לאפשר לחפש בתוכו ולאחסן אותו. בנוסף, המשטרה נערכה לוגיסטית לתהליך החלוקה של המצלמות וכן לתהליך ההטמעה וההדרכה לאלפי השוטרים כדי שידעו לעשות שימוש נכון ויעיל במצלמות.

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

"ללא קשר לחוקיות המשפטית של מהלך המצלמות", מתריע קאוף, "מדובר בזריקת כספי ציבור בהיקפים של מיליוני שקלים על מהלך שלא יצא ממנו כלום". "אף יצרן בעולם אינו מסוגל לספק ולשנע לישראל אלפי מצלמות ברמה מתאימה שתיתן מענה לצורך. אין מספיק זמן להכשיר פקחים שיעשו שימוש מושכל במצלמות. לא קיימות תשתיות אחסון לקליטת היקפי החומר שיוקלט - מדובר בנפחים אדירים ובעלויות אחסון גבוהות ונדרשים תהליכים לקליטת ועיבוד המידע שייקחו זמן רב".

"מצלמה כזו לא כוללת סוללה שתיתן מענה למהלך כל יום הבחירות, כולל תהליך הספירה. לכן, יהיה צורך ביותר ממצלמה אחת לכל קלפי או מספר סוללות ומטען כדי שניתן יהיה להחליף סוללה. זהו עוד נתון שמייקר את הפתרון. למצלמת גוף יש מספר רב של פרמטרים תוכנתיים שיש להגדיר בתפריט המצלמה כדי לאתחל אותה בהתאם לצורך המבצעי והתורה שהוגדרה. גם תהליך זה של קביעת הפרמטרים ותיחול כל מצלמה בפרמטרים שהוגדרו ייקח זמן רב", מסביר קאוף

קאוף מציין עוד כי מבחינה מקצועית, מדובר במהלך שהסבירות שיצא ממנו משהו מועיל שואפת לאפס. "גם אם בסופו של דבר יתבצע רכש כזה, אזי הוא יהיה כחלק ממהלך חובבני ולא מקצועי ולא יהיה שום ערך למידע שייאסף, אם ייאסף. גם שימוש במצלמות משטרת ישראל, שבספק שמשטרת ישראל תסכים לחלק אותן ולסכן אבטחתית את פרויקט הדגל שלה, סביר להניח שלא יצלח בשל אי היכולת להכשיר ולאמן את הפקחים בלו״ז קצר. מדובר בבזבוז כספי ציבור", סיכם קאוף.

תגובת ועדת הבחירות בנושא תובא בהמשך במידה ותתקבל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית