הסיוט של חמאס: ההגירה מרצועת עזה מתרחבת

תופעת ההגירה מביאה לחשש משותף בחמאס ובפת"ח. "ההגירה שומטת את הקרקע מתחת לטענה הפלסטינית הבולטת ביותר", כתב ליאור אקרמן בגיליון החדש של מגזין ישראל דיפנס. סקירה מיוחדת על התופעה שחמאס מנסה להילחם בה

יחיא סינוואר ואיסמאעיל הנייה. צילום: AP

רצועת עזה סובלת מבעיות רבות. המתיחות הביטחונית והיד הקשה של חמאס ברצועה, לצד כמה ארגוני טרור סוררים נוספים, הביאו רבים מהפלסטינים המתגוררים ברצועה לידי ייאוש גדול מאוד.

בגיליון ישראל דיפנס שיצא לאור לאחרונה, מצביע ליאור אקרמן, מומחה לעניינים פלסטיניים, על מגמה חדשה יחסית ורחבת היקף עמה מתמודדים ראשי חמאס – ההגירה. "במהלך השנה האחרונה", כתב אקרמן במאמרו במגזין ישראל דיפנס, "נחשפה תופעה של הגירה ובריחה של פלסטינים מרצועת עזה למדינות אחרות. כך למשל התברר כי פליטים רבים שברחו ממחנות רצועת עזה לסוריה היגרו לאירופה, וחלק אף ביצעו ניסיונות בריחה ישירים מהרצועה לחופי יוון באמצעות סירות".

על פי הערכות שונות נמשכת תופעת ההגירה מהרצועה, מסוריה ומלבנון ללא הפסקה. אלפים רבים כבר היגרו ומאות מנסים לצאת מהרצועה בדרכים שונות ולמרבה הצער אף טובעים באסונות ימיים במימי הים התיכון. בעניין הזה יש לציין שאפשר למצוא אחדות דעים בין חמאס לפת"ח. הנהגות שני הארגונים חוששות מכך שהמהגרים הפלסטינים לא יוכלו עוד לטעון לזכות השיבה, מה ששומט את הקרקע מתחת לטענה הפלסטינית הבולטת ביותר", כותב אקרמן.

עוד הוא מציין כי מסקרים פלסטיניים שבוצעו לאחרונה עולה שיותר מ-30 אחוז מתושבי הרצועה רוצים להגר ממנה באופן קבוע וכ-70% רוצים להגר ממנה באופן זמני. מנתונים רשמיים המגיעים מרצועת עזה עולה כי בשנה האחרונה הונפקו כ-16,000 אישורי יציאה למדינות שונות וכי במהלך ארבע השנים האחרונות הונפקו יותר מ-52,000 אישורים להנפקת דרכונים. המשמעות היא כי עשרות אלפי פלסטינים ויתרו או מתכוונים לוותר על אזרחותם הפלסטינית ושוהים כיום במדינות אחרות כאזרחים לכל דבר ועניין.

ממעמד הביניים למוות בדרך לחופש

ומה שממחיש יותר מהכל את תופעת ההגירה הם הסיפורים האישיים של תושבי הרצועה. כזה הוא סיפורו של תאמר אל סולטאן שהתפרסם לאחרונה בסוכנות הידיעות אי.פי.

"לתאמר אל סולטאן היו חיים שרבים ברצועת עזה היו מקנאים בהם, אך הוא עדיין הרגיש לכוד", נפתח סיפורו בכתבה. "למרות זאת, תחת שלטון חמאס, הוא נאלץ לנסות ולהתחיל חיים חדשים במערב – רק כדי למות בדרך. מותו הסב את תשומת הלב ליציאתם של התושבים העזתים ממעמד הביניים שאינם יכולים לסבול עוד לחיות תחת שלטון חמאס".

האיומים מאיראן, עזה וחיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

"אל-סולטאן", כך מספרת הכתבה, "הצטרף למחאה נדירה נגד הממשל ברצועה שנסובה סביב העלאת המסים של חמאס". חברו הקרוב, אמין עאבד, שנעצר יחד איתו בשלוש הזדמנויות במהלך ההפגנות, סיפר לסוכנות הידיעות כי הם הוכו במהלך החקירות.

תמונתו של אל-סולטאן. צילום: AP

"אז אל-סולטאן עזב, בעקבות אלפי פלסטינים משכילים אחרים מהמעמד הבינוני, במסגרת תופעה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות. הוא תכנן לנסוע לבלגיה, שם היו לו קרובי משפחה, ולהביא את משפחתו לאחר שקיבל מעמד של פליט. אך מסעו הסתיים בבוסניה, שם נפטר בחודש שעבר בגיל 38", כך תואר בכתבה.

"הסיבה המדויקת למותו אינה ידועה", נכתב, "דו"ח בית חולים לכאורה מבוסניה שהופץ ברשת טוען כי הוא חלה בסרטן הדם, אך המסמך לא אומת ומשפחתו מספרת כי היה במצב בריאותי טוב לפני המסע". כפי שציין ליאור אקרמן, למרות היריבות, גורמים בחמאס ובפת"ח דווקא מסכימים כי תופעת ההגירה רעה מאוד לאינטרס הפלסטיני. כנגזרת מכך, איש דת של חמאס, סאלם סלאמה, הוציא לאחרונה פסק הלכה נגד ההגירה, באומרו "מי שעוזב את מולדתנו מתוך כוונה לא לחזור ראוי לזעם של אלוהים", ציינו בסוכנות הידיעות אי.פי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית