איום ל-F35? המל"ט החמקן של הסינים

כלי הטיס הבלתי מאויש, שהוצג בשבוע שעבר ברוסיה, מצויד באמצעים לשיבוש אלקטרוני. "נשק שלא רואים אותו הוא מסוכן", אומרים מומחים שבחנו את המל"ט 

איום ל-F35? המל"ט החמקן של הסינים

המל"ט החמקן של הסינים (ארכיון). צילום: AP

תרחיש עתידי אך לא דמיוני: מטוס קרב חמקן F-35 ממריא מבסיסו לתקוף מטרות. הטייס אינו מודע לכך שעוקבים אחריו כמה מל"טים חמקניים ששוגרו ממפציץ מרוחק, ומסוגלים לשבש את האלקטרוניקה של מטוס F-35 ואף להוציאו מכלל פעולה.

כך מתארים מומחים סינים את מל"ט המטרה החדש שפיתחו LJ-1, שהוצג בשבוע שעבר בתערוכת התעופה MAKS 2019 ברוסיה. מומחים בתערוכה אמרו ל-גלובל טיימס והאסיה טיימס כי מל"ט מסוג זה, כפי שהסינים מתארים את תכונותיו, יוכל להתמודד עם מטוסי קרב דור 4 ודור 5.

המל"ט הסיני מצויד באמצעי שיבוש אלקטרוניים מתקדמים, אורכו 4.7 מטרים, רוחבו 2.5 מטרים, יכולת שהייה באוויר 60 דקות, מהירותו בין 400 ל-533 קשר, והוא בעל תכונות חמקניות. "נשק שלא רואים אותו הוא מסוכן", אמר מומחה שבחן את המל"ט הסיני החדש.

האיומים מאיראן, עזה ועד חיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

אנליסטים צבאיים מסבירים כי ארה"ב מוכרת מטוסי F-35 לכמה מדינות באסיה, ביניהן יפן, אוסטרליה וקוריאה הדרומית, ומחזיקה מטוסים כאלה בבסיסים ועל נושאות מטוסים. הסינים רואים בכך הקמת "חוג ידידי F-35" שלדעתם עלול להוות סכנה לביטחון הלאומי של סין.

מל"ט מטרה חמקני כמו LJ-1 הוא אחד ממערכות הנשק שהסינים מפתחים למקרה של התמודדות בעת סכסוך. "יתרונו הגדול של המטוס F-35 הוא היותו מחשב מוטס", אומרים אנליסטים, "אולם זה גם חסרונו הגדול, כי למחשב ניתן לחדור באמצעי סייבר".

כל מטוס F-35 בעולם, של ארה"ב או של מדינה אחרת, מעביר נתונים לארה"ב באמצעות שני ערוצי העברת נתונים: ערוץ אחד הוא מערכת ALIS שמעבירה מידע לוגיסטי בעיקרו על המטוס, מערכותיו ומכשיריו. אויב מסוגל לחדור למערכת ALIS ולשבש את הלוגיסטיקה של כלי הטיס. הערוץ השני הוא JRE, המפיק באופן שוטף נתונים על מערכות הנשק של המטוס ועל יכולות מבצעיות של המטוס וטייסו. גם למערכת כזו ניתן לחדור, ואולי אף לשבש ולשנות נתונים.

לדעת מומחים, בדיוק לצרכים אלו מפתחים הסינים מערכות נשק דוגמת מל"ט המטרה החדש LJ-1.