האם רוסיה מספקת הגנה להעברות נפט איראני?

למרות אזהרות ארה"ב, נראה שמכלית הנפט האיראנית עושה דרכה לסוריה. פרסום של חברת מעקב מעלה כי מכליות איראניות מגיעות לחופי סוריה ושם מבצעות פריקה לספינות אחרות. באזור נמצא הצי הרוסי, שעשוי להגן על האיראנים

המכלית האיראנית. צילום: AP

פרסום של TankerTrackers חושף כי מכליות המובילות נפט איראני מגיעות לקרבת חופי סוריה (כמה עשרות ק"מ) ושם מבצעות העברות נפט למכליות קטנות יותר. הפעולה נקראת בעגה מקצועית STS - ספינה לספינה. בצורה כזו פרקו מכליות מיליוני חביות נפט עבור לקוחות במזרח התיכון בימים האחרונים.

הסיפור התגלה בשל המעקב אחרי המכלית אדריאן שנעצרה על ידי בריטניה בגיברלטר ושוחררה. היא המשיכה בדרכה לכיוון סוריה ולבנון. המכלית הייתה במעקב של TankerTrackers באמצעות AIS ותמונות לוויין.

"מאז תחילת אוגוסט של השנה שעברה, ספרנו 21.6 מיליון חביות נפט גולמי איראני המגיעות לסוריה; 55Kbpd. מתוך הסכום הזה הגיעו 7.5 מיליון מאז שהמכלית נעצרה ב-4 ביולי, 2019 בגיברלטר. עם זאת, 1.9 מיליון עדיין לא נמסרו", כך לפי פרסום החברה.

אותה חברה מעריכה כי מכליות המגיעות לים התיכון עם נפט איראני בוחרות בסוריה מכיוון שזהו אזור בו פועל הצי הרוסי והוא שמספק להן הגנה מפני האמריקאים או מדינות אחרות שרוצות לעצור את המכליות.

האיומים מאיראן, עזה ועד חיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

בתוך כך, מכלית הנפט האיראנית, מוקד סכסוך מתמשך בין טהרן למערב, צולמה בסוף השבוע סמוך לנמל טרטוס שבסוריה על ידי חברת Maxar Technologies, המתמחה בצילומי לוויין מהחלל.

החברה מסרה שהמכלית נראתה ב-6 בחודש סמוך מאוד לנמל טרטוס שבסוריה, ואתרי אינטרנט המתמחים במעקב אחר כלי שיט בים מסרו כי כפי הנראה כיבה צוות המכלית את מכשיר הזיהוי הבינלאומי שלה. השידור האחרון מהמכלית היה ביום שני, אז דיווחה על מיקום בין קפריסין לסוריה ועל כיוון הפלגה צפונה.

המכלית הענקית נתפסה על ידי הבריטים בגיברלטר, שוחררה והיא נודדת במזרח הים התיכון, עד כה ללא מציאת נמל לעגון בו. היא נושאת מטען של נפט איראני המיועד לסוריה, ולפיכך הכניס משרד האוצר האמריקני את האנייה לרשימת הסנקציות האמריקניות.

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית