איראן החלה בפיתוח צנטריפוגות מתקמות יותר

כפי שהבטיח הנשיא רוחאני, איראן לקחה צעד נוסף אחורה מההתחיבויות שלה בהסכם הגרעין. המדינה החלה להזריק גז לתוך צנטריפוגות מהירות ומתקדמות פי כמה מהקודמות

 

עלי אכבר סלאחי, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן. צילום: AP

מומחי הגרעין של איראן החלו להזריק גז לתוך הצנטריפוגות המתקדמות, במגמה להגדיל את מאגר האורניום המועשר – נמסר רשמית בטהרן בשבת, תוך אזהרה ש"הזמן אוזל" לחתומות על הסכם הגרעין לשמור על המשך קיומו.

בהרוז קמלבנדי, דובר הסוכנות לאנגריה אטומית של איראן, הודיע שהסוכנות מפעילה את הצנטריפוגות המתקדמות במתקן הגרעיני בנתנז כ"צעד שלישי" של טהרן להפחתת המחויבויות שלה על פי הסכם הגרעין, בעקבות פרישת ארה"ב מההסכם בשנה שעברה.

האיומים מאיראן, עזה ועד חיזבאללה: גיליון חדש למגזין ישראל דיפנס

"התחלנו לבטל את המגבלות על תכנית המו"פ שלנו וזה כולל פיתוח צנטריפוגות מהירות ומתקדמות", אמר קמלבנדי, "היכולת של המכונות הללו גדולה פי כמה וכמה מזו של הקודמות, וכל זה החל ביום שישי. אולם כל הצעדים הללו ניתנים ליטול אם הצד השני ימלא את הבטחותיו".

מומחים הסבירו לרשת אלג'זירה שהעשרת 20 אחוזי אורניום פירושה "צעד טכני קצר" לקראת העשרה של 90 אחוזים, "שפירושה רמה של ייצור נשק".

דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית אמר עוד כי טהרן תתיר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להמשיך בפעולות הניטור של תכנית הגרין האיראנית "כפי שנעשה מאז חתימת ההסכם ב-2015".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית