סקירה חשפה: המערכות שיותקנו במטוס ה"אדיר"

תחת הכותרת "מדוע לישראל יהיה הדגם הטוב ביותר של F-35", פרסם מגזין אמריקני פרטים על המערכות הישראליות שיותקנו ב"אדיר". "ישראל חריגה ומתקבלות הרבה בקשות שלה לשילוב מערכות מתוצרתה", נכתב בפרסום

מטוס האדיר. צילום: AP

במטוסי קרב F-35, ה"אדיר", שיקבל חיל האוויר הישראלי בשנים הבאות, יהיו יותר ויותר מערכות אלקטרוניות וחימוש מתוצרת ישראל. במטוסים, שיגיעו ב-2020, יותקן פוד מיוחד תוצרת הארץ לשיבוש שידורים בחללים מיוחדים בגוף המטוס ובכנפיים, וכן מכלי דלק מיוחדים תוצרת ישראל. הפרטים התפרסמו בסקירה מיוחדת על מטוסי F-35I שבידי ישראל ב-National Interest.

בסקירה צוין כי יצרניות מטוסי קרב נוטות בדרך כלל להיענות לבקשות של לקוחות המטוסים להתקין במטוסים מערכות מתוצרתן, אך בחוסר רצון ובכמות מצומצמת, בעוד שישראל היא חריגה ונהנית מבונוסים מיוחדים אצל היצרנית לוקהיד מרטין. על פי הסקירה, במטוסים שיגיעו בשנה-שנתיים הקרובות יהיו מערכות ישראליות בתחומי חבילת C4 – פיקוד, שליטה, תקשורת ומחשוב.

לוקהיד מרטין, כך צוין, איננה מאפשרת למפעילי F-35 גישה מלאה לקודים של מערכת המחשב של המטוס. גם בכך ישראל חריגה ויינתן לה להתקין ערוצי נתונים תוצרת הארץ ומערכות אביוניקה כמו פוד שיבוש. שבועון התעופה אוויישן וויק כתב על כך כי חתימת המכ"ם הנמוכה של ה-F-35 תהיה טובה ל-15 שנים כי במשך הזמן יפותחו בעולם אמצעי נגד, וכבר היום יש אמצעים לגילוי מטוסי חמקן. חברות אלביט מערכות והתעשייה האווירית מומחיות בתחום זה של שיבוש שידורים, וכך יותקנו מערכות כאלו במטוסים שיגיעו בעוד כשנתיים.

עוד על פי הסקירה, בישראל מפתחים שני דגמים של מכלי דלק חיצוניים ל-F-35. האחד "לא חמקני" ובו 425 גלון דלק תלוי כנפיים. מכלים אלו יושמטו כשהמטוס יחדור לתחום אויב, כולל ה-PYLONS, הברגים המיוחדים המחברים את מכלי הדלק לגוף המטוס – הכל כדי שהמטוס ישמור על צורתו האווירודינמית-חמקנית ה"נקייה". הדגם השני של מכלי דלק: התעשייה האווירית מעוניינת לפתח בשיתוף עם לוקהיד מרטין מכלי דלק קונפורמיים ש"יעטפו" את גוף המטוס, לא יבלטו ולא יפגעו בצורה החמקנית של ה-F-35.

מבחינת חימוש, צוין בסקירה, כי מטוסי "אדיר" יחומשו בטילי אוויר-אוויר פיתון-5 וב"פצצות גולשות" SPICE, בעלות יכולת הנחייה אלקטרו-אופטית או לוויינית, בטווח של עד 60 מייל.

"ישראל תרכוש בעתיד מספר מסוים של מטוסי F-35B, הדגם הממריא ונוחת אנכית, כדי לפזרם בעת מלחמה במסלולים שונים מחוץ לבסיסים הגדולים של חיל האוויר הישראלי, למקרה שבסיסים אלו יותקפו", פורסם בסקירה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית