איראן תפתח צנטריפוגות; נתניהו: "לא הזמן למו"מ"

נשיא איראן רוחאני הצהיר כי המדינה תבצע נסיגה נוספת מההסכם שנחתם עם המעצמות.  "בסוף השבוע תפתח איראן צנטריפוגות חדשות שיאיצו את העשרת האורניום"

 

נשיא איראן רוחאני. צילום (ארכיון): AP

החל מהשבוע תתחיל איראן לפתח צנטריפוגות חדשות שיאיצו את העשרת האורניום, זאת במסגרת הצעדים של האיראנים לסגת מהמחויבויות שלה בהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. כך הכריז אמש נשיא איראן, חסן רוחאני, בנאום טלוויזיוני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לניסיון של המעצמות האירופאיות, ואף לאמירה של נשיא ארה"ב טראמפ שלא פסל פגישה עם רוחאני, ואמר: "זה לא הזמן לשיחות עם איראן". טרם נסיעתו לבריטניה אמר עוד רה"מ כי "יש להגביר את הלחץ על המדינה". 

על פי הסכם הגרעין משנת 2015, הותר לאיראן להחזיק כמויות מוגבלות של צנטריפוגות בנות דור 1 בשני אתרים גרעיניים, אך פיתוח צנטריפוגות מתקדמות יותר מאפשר לה להפיק חומרים לקראת אפשרות מהירה יותר של ייצור פצצת גרעין.

הנשיא רוחאני אמר כי "החל מיום שישי אנו נראה מחקר ופיתוח של סוג שונה של צנטריפוגות חדשות כדי להעשיר אורניום בתהליך יותר מואץ. כל המגבלות על המו"פ שלנו יבוטלו החל ממחר". הוא הוסיף כי טהרן תנקוט בכל האמצעים כדי להגן על זכויותיה ועל האינטרסים שלה, וכינה את פיתוח הצנטריפוגות "צעד שלישי" לקראת נסיגה מההתחייבויות של הסכם הגרעין.

סוכנות רויטרס דיווחה כי הסכם הגרעין מתיר לאיראן להחזיק 1,044 צנטריפוגות בנות דור 1 במתקן ההעשרה פורדו, ולהפעיל עוד 5,060 צנטריפוגות מאותו סוג במשך עשר שנים במתקם הגרעיני בנתנז.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית