אירוע ירי הנ"ט: יותר סימני שאלה מתשובות

השאלה המרכזית מאירוע ירי הנ"ט של חיזבאללה היא האם נסראללה ירה על מנת להרוג חיילים? מפספוס המטרה על ידי חוליות חיזבאללה ועד ראש הקרב של הקורנט – התהיות מהתקרית בגבול לבנון. פרשנות

 

חיילי צה"ל ליד בסיס אביבים. צילום: AP

האירוע בגבול הצפון בו נורו טילי נ"ט לעבר רכבי "זאב" של צה"ל על ידי שתי חוליות של חיזבאללה, מעלה לא מעט שאלות. לציבור הישראלי נאמר כי מדובר בפעולה של צה"ל שגרמה לחיזבאללה לפגוע בג'יפ השני ולא בגי'פ הראשון. הסיבה לכך טמונה, כך הסבירו, בתו"ל שחיזבאללה עובד לפיו שקודם יורים בשני כדי למנוע מהראשון לסגת לאחור.

הטיעון הזה עוד תפס חלקית עד שהגיע הסרטון של חיזבאללה שמתעד את הירי, והידיעות כי צה"ל פינה את בסיס אביבים ימים טרם האירוע. הסרטון של חיזבאללה הראה ירי משני מקומות שונים לעבר "הזאבים" שאחד מהם ברגע הירי היה כמעט סטטי. מכאן החלו שאלות כיצד יכול להיות שארגון גרילה מיומן בירי נ"ט כמו חיזבאללה, אחרי שמונה שנות לחימה בסוריה, מפספס מטרה בצורה כה חריגה לדימוי המיוחס לו. ניתן כמובן לטעון כי חיזבאללה לא מקצועי בירי נ"ט, אולם זו הנחה מקלה לצה"ל.

יתרה מכך, גם פינוי הבסיס הצה"לי ימים טרם האירוע מעלה שאלות. האם תצפיתני חיזבאללה לא היו ערים למהלך של צה"ל? ואם כן, האם פעולה זו לא העלתה את חשדם שמשהו לא כשורה? אם כן, מדוע המשיכו במבצע שלהם? אוסיף לכך כי תמונות של כלי רכב של צה"ל עם בובות התפרסמו בתקשורת הלבנונית כמה ימים טרם האירוע.  בהנחה שחיזבאללה עוקב אחרי צה"ל, ואסף מודיעין כמה ימים טרם הפעולה שלו, האם הרמז לא הובן לחיזבאללה?

עוד שאלה היא לגבי התצפיתנים של חיזבאללה שסביר להניח כי ליוו את חוליות הנ"ט. האם אלה לא הבחינו במה הם פוגעים? עוד היבט הוא הרש"ק בו השתמשו חוליות חיזבאללה. לטיל הקורנט יש שני סוגי רש"ק - נגד טנקים ולביצורים. במקרה האירוע דנן, הרש"קים היו לטובת ביצורים. כלומר, לא כאלה המיועדים מבחינה מקצועית לפגיעה ב"זאבים". אם חיזבאללה פעל על מנת להרוג חיילים בכלי רכב, מדוע לא בחר ברש"ק מתאים?

הסיכון במתווה הנקמה

נקודה נוספת היא השיח סביב הסיכון שחיזבאללה לקח. אם הטענה היא כי הארגון לא מעוניין במלחמה, מדוע יצא מלכתחילה למבצע שאם היה גורר הרוגים בצה"ל היה יכול להוביל למלחמה? נכון שאפשר לטעון כי חיזבאללה לא האמין כי מוות של מספר חיילים קטן יוביל למלחמה בלבנון, אולם גם במקרה זה ההיסטוריה הוכיחה כי צה"ל יצא למלחמה בלבנון בגלל מוות של שני חיילים ב-2006. כלומר, מבחינה לוגית, חיזבאללה לקח סיכון למלחמה כאשר הוציא שתי חוליות נ"ט להרוג חיילי צה"ל. אלא אם כוונתו לא הייתה להרוג אם כי להרתיע את צה"ל מחד, ולנקום את מוות פעיליו בסוריה מאידך. 

לסיכום. על פי חומרים גלויים, שתי חוליות של חיזבאללה יצאו לירות לעבר כוחות צה"ל על הגבול עם מערכות קורנט. חיזבאללה נחשב לגוף מקצועי שיודע להפעיל מערכות כאלו. הרש"קים לא הותאמו להשמדת כלי רכב אלא ביצורים, כאשר חיזבאללה לא ירה על בסיס אביבים. בסיס אביבים פונה ימים טרם המבצע. תמונות של כלי רכב צה"לי עם בובות בגבול הצפון צפו בתקשורת הלבנונית ימים קודם לאירוע. חיזבאללה פספס באירוע במאה אחוזים בירי הנ"ט, למרות שהרכב היה כמעט סטטי בשלב הירי. שתי החוליות היו יכולות לירות לעבר חיילי צה"ל.

ושאלה אחרונה, נניח שצה"ל ניטר את האירוע, כולל האזנה לרשת הקשר של חיזבאללה. האם צה"ל לא שמע את פקודות הירי שקיבלו החוליות בשטח? האם ניתנה להן הוראה להרוג?

כאמור, יותר שאלות מתשובות. כתבתי זאת בעבר, אם האירוע שבו לא נהרגו לאף צד אנשים יביא להרגעת הרוחות וימנע מלחמה, הוא שווה הכל. עם זאת, השאלות המקצועיות סביב האירוע ימשיכו להיות תלויות באוויר עד שצה"ל יפרסם לציבור תחקיר מסכם אמיתי. אם יעשה זאת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית