יחסים במבחן: טורקיה ורוסיה במסלול התנגשות

המהלכים הצבאיים של ארדואן בסוריה יכולים להביא לעימות מול צבא אסד, הנתמך ע"י הרוסים. לצד עסקאות ביטחוניות וכלכליות מוצלחות, היחסים בין אנקרה למוסקבה עלולים להידרדר

יחסים במבחן: טורקיה ורוסיה במסלול התנגשות

הביקור המתוח בין פוטין לארדואן במוסקבה. צילום: AP

נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, נועד לאחרונה עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין. בתמונות שיצאו מהביקור במוסקבה נראה הנשיא הרוסי פוטין מציג בפני ארדואן מטוס סוחוי רוסי, כל זאת על רקע המתח בין אנקרה לוושינגטון, שנובע מרכישת מערכת ההגנה האווירית הרוסית בידי הטורקים. האמריקנים בתגובה, ביטלו את השתתפות הטורקים בפרויקט החמקן F-35.

הביקור, שנראה דיפלומטי ומנומס, נסב ככל הנראה לא רק על אפשרות של רכישת מטוס הסוחוי, אלא הועלתה בו גם המתיחות שנוצרה בין אנקרה למוסקבה סביב האירועים האחרונים בסוריה.

טורקיה של ארדואן החלה במהלך צבאי בחודש שעבר בסוריה, כחלק מתמיכה בארגוני מורדים נגד המשטרה הסורי, זאת במטרה למנוע את המשך זליגת הפליטים הסורים לשטחה. במסגרת זו, נכנס צבא טורקיה לשטח סוריה, שכאמור נתמכת על ידי רוסיה.  

הכוח הטורקי, כך על פי מרכז המידע על שם מאיר עמית במל"מ, המשיך בימים האחרונים ממשיך הכוח הטורקי להתבסס על הכביש הראשי M-5. "הימצאותו שם", נכתב בדו"ח של מרכז המידע, "יוצרת מוקד חיכוך פוטנציאלי בין סוריה לטורקיה ועשויה להציב להערכתנו אילוץ מדיני לגבי המשך התקדמות צבא סוריה צפונה, לכיוון אידליב.

אז איך ישפיע המהלך הטורקי על היחסים בין אנקרה למוסקבה? במכון למחקר מדיניות ואסטרטגיה בבינתחומי הרצליה מסבירים, כי "טורקיה רואה בחידוש המערכה באידליב הפרה של הסכמי סוצ'י מ-2018 וחוששת שכתוצאה מהלחימה גל עצום של פליטים יציף את גבולותיה. בתגובה להתרחשויות באידליב".

"מבחינת הרוסים", מסביר הדו"ח של המכון, "סיום הלחימה ושמירה על האחדות הטריטוריאלית של סוריה הוא שלב קריטי בדרך לייצוב משטר אסד. בראייתה של מוסקבה אידליב חשובה מדי מכדי שתישאר בידי כוחות המורדים ותחת השפעה טורקית".

נראה כי האינטרסים המשותפים של שתי המדינות, בעיקר הכלכליים שבהם, הכוללים עסקאות נשק והפעלת צינור גז, שיוביל גז לאירופה, יותירו את היחסים תקינים. עם זאת, טוענים במכון הבינתחומי בהרצליה, "המשבר בצפון סוריה עלול לשפוך מים צוננים על היחסים בין הצדדים, כשהטורקים חשים שידו של פוטין על העליונה בסוריה".

 

אולי יעניין אותך גם