הסוכנות היהודית: מגן הביטחון של הישוב העברי

באוגוסט 1929, לפני 90 שנה, נוסדה הסוכנות היהודית, הארגון העולמי של הקהילות היהודיות. זה היה בסיס למדינה בדרך בתחומי ההתיישבות, הביטחון, העלייה, החינוך ועוד. תזכורת בטור השבועי של אפרים לפיד

 

עולים חדשים מגיעים לארץ ישראל על ידי הסוכנות היהודית. צילום (ארכיון): AP

ההסתדרות הציונית העולמית היא ארגון הגג של התנועה הציונית, שהוקם ביוזמתו של בנימין זאב הרצל ב-1897, בקונגרס הציוני הראשון שהתכנס בבאזל, שווייץ, ופעלה להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. בתחילת דרכה ייצגה ההסתדרות הציונית את היישוב היהודי בארץ ישראל אל מול השלטון העות'מאני ואחר כך את כל העם היהודי. בשנת 1929 עברה הפעילות הביצועית של ההסתדרות הציונית לידי הסוכנות היהודית, וההסתדרות הציונית נותרה כגוף קובע מדיניות. בעקבות הקמתה של מדינת ישראל הוסדר מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית במדינה בחוק מעמדן של ההסתדרות הציונית העולמית ושל הסוכנות היהודית לארץ-ישראל.

לניהול פעילותה ולהגשמת מטרותיה הקימה ההסתדרות הציונית מוסדות אחדים, בתחומי פעילות מגוונים: הסוכנות היהודית, הזרוע המבצעת של ההסתדרות הציונית שהחליפה את המשרד הארצישראלי; הקרן הקיימת לישראל שעסקה ברכישת אדמות בארץ ישראל; קרן היסוד - המוסד הכספי המרכזי של ההסתדרות הציונית; "אוצר התיישבות היהודים", זרוע לפעילות פיננסית של ההסתדרות הציונית. חברה בת של גוף זה הייתה "בנק אנגלו פלשתינה", כיום בנק לאומי; "החטיבה להתיישבות" - זרוע מיישבת הפועלת עד היום בתיאום הממשלה.

תהליך הקמת הסוכנות היהודית לארץ ישראל החל בקונגרס הציוני ה-16 באוגוסט 1929, תרפ"ט, במטרה לייצג את יהודי ארץ ישראל והעולם מול רשויות המנדט הבריטי. מאז הקמתה שימשו ראשי הסוכנות כנציגי היישוב וכממשלה בפועל של "המדינה שבדרך". הם עסקו ביחסי חוץ, בהתיישבות, בפיתוח ובחקלאות, הקימו זרוע לביטחון של יהודי ארץ ישראל, וכמובן סייעו בהבאת עולים לארץ  – הן באופן רשמי באמצעות מפעל עליית הנוער, והן בהעפלה בלתי חוקית דרך המוסד לעלייה ב'.

פעולות ראשי הסוכנות היהודית בארץ ובעולם הובילו להצלחה בהצבעת האומות המאוחדות בכ"ט בנובמבר ולהכרזה על הקמת מדינת ישראל על ידי דוד בן גוריון, יו"ר הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית מאז 1935 ועד הקמת המדינה. כך יכול היה לרכז את כל המאמצים הארגוניים של הישוב היהודי ושל יהודי העולם למשימות החיוניות.

לאחר קום המדינה המשיכה הסוכנות היהודית בבניין הארץ ובחיזוקה של המדינה. היא הובילה והשתתפה בארגון מבצעי העלייה הגדולים לאורך השנים בהם: מבצע "מרבד הקסמים" לעליית יהודי תימן, מבצע "עזרא ונחמיה" להעלאת יהודי עיראק, "מבצע יכין" להעלאת יהודי מרוקו ,"מבצע משה" ו"מבצע שלמה" להעלאת יהודי אתיופיה, והעלייה הגדולה ממדינות ברית המועצות לשעבר בשנות ה-90. מאז הקמת הסוכנות היהודית ועד היום הגיעו למעלה מ-3,200,000 עולים לישראל מ-80 מדינות בעולם. במשך שנים הובילה הסוכנות את ההתיישבות ואת פיתוח התשתיות של המדינה, סייעה בהקמת 900 יישובים, כפרי נוער, קהילות ושכונות בישראל.

בתחילת שנות ה-2000 הסוכנות היהודית ניצבה בפרשת דרכים: המשכיות יהודית וחיבור הדור הצעיר לזהות יהודית ולמדינת ישראל הפכו לאתגר מרכזי, שמעסיק ומדאיג מאד את כל חלקי העם היהודי. פותחו מענים אסטרטגיים חדשים בין השאר בתכנית "מסע" ו"תגלית" בשיתוף עם הממשלה ותורמים מרכזיים מיהדות העולם.

מהקמתה ההסתדרות הציונית העולמית ב 1897 ועד 2009 עמדו ראשי ההסתדרות הציונית גם בראש הסוכנות. באותה שנה נפרדו שני הארגונים למסגרות עצמאיות שונות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית