מקרון, טראמפ והחשש בי-ם: רוחות מו"מ עם איראן?

צרפת מנסה לאחרונה לתווך בין ארה"ב לאיראן להגיע לעסקה, שאולי תציל את הסכם הגרעין עם טהרן. הסיכוי לפגישה בין טראnפ לרוחאני קטן, אך יש לקחת בחשבון שנשיא ארה"ב רוצה להגיע עם הישג לבחירות

מקרון, טראמפ והחשש בי-ם: רוחות מו"מ עם איראן?

נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ. צילום: AP

בשבועות האחרונים מנסה צרפת לתווך בעסקה חדשה בין ארה"ב לאיראן, במטרה להציל את הסכם הגרעין עם המעצמות. טראמפ מצידו, פרש מהסכם זה בתחילת השנה והטיל סנקציות הדוקות על איראן, בעיקר על תעשיית הנפט שלה - ערוץ ההכנסה העיקרי. איראן מצידה ממשיכה למכור נפט בשוק השחור, תוך ניצול היעדר אחיזת שטח אמריקנית בזירה הימית. עם זאת, הלחץ הפיננסי האמריקני והיעדר תמיכה פיננסית אירופאית בערוץ עוקף, נראה שהביאו את איראן קרוב יותר לשולחן המשא ומתן. גם ארה"ב מצידה ריככה עמדות כאשר תכנית 12 הצעדים של פומפאו לא הביאה לשינוי בפועל מצד איראן בכיוון. 

הניסיון של צרפת נועד לנצל את ההתגמשות ההדדית של איראן וארה"ב לכדי משוואה שתאפשר פגישה בין רוחאני לטראמפ סביב הסכם חדש. הסכם שככל הנראה לא יהיה שונה במהותו מהסכם הגרעין המקורי, אך החלק של השקיעה יהיה ארוך יותר. "הצרפתים כנראה מעלים בדיונים מול האיראנים את כל הסוגיות. גם גרעין, גם טרור אזורי וגם טק"ק. אבל שוב, זה לא מו"מ. זה מגעים בתיווך צרפתי בניסיון להביא להבשלה של שיחות בין איראן לארה"ב, שהסיכוי להן בשלב זה כנראה קטן", אומר ד"ר רז צימט, מומחה לזירה האיראנית, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ועורך הפרסום "מבט לאיראן" היוצא לאור מטעם מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש אלוף מאיר עמית.

בינתיים, שר החוץ האיראני זריף, המבקר בסין, אמר בריאיון לכלי תקשורת באיראן שלא ניתן להעלות על הדעת מפגש בין נשיא איראן לנשיא ארה"ב. "לא ננהל כל מו"מ בילטרלי עם ארה"ב כל עוד היא אינה מיישמת את הסכם הגרעין, ועד כה לא ראינו שום סימן לכך מצד הממשל האמריקאי", אמר זריף. בצד הישראלי, ישנה דאגה עמוקה מפסגה קרובה בין טראמפ לנשיא איראן רוחאני. כך לפחות לפי פרסומים בכלי תקשורת מרכזיים.

האם תהיה פגישה בסוף? בשלב זה אף צד לא יודע להתנבא. ראוי להוסיף למשוואה גם את העובדה שיש בחירות בארצות הברית בנובמבר 2020, כאשר טראמפ ירצה להגיע אליהן עם לפחות הסכם בינלאומי אחד מוצלח. בשלב זה, כל הצירים - צפ"ק, איראן וסין תקועים ולא נראה איך הם יסגרו עד שנה מהיום. אם בכל זאת יהיו הסכמות כלשהן, אפילו ביניים, בין ארה"ב לאיראן בקרוב, טראמפ יוכל להציגן כהישג מדיני.

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות