קאסם סולימאני ומשל המערה

כמו במשל של אפלטון, כך דמותו של מפקד כוח קודס, מקבלת רוח גבית מיחסי ציבור טובים. סולימאני אולי קצין מוכשר שמאתגר את ישראל, אך נכשל בכל הזדמנות לפגוע באופן משמעותי בישראל. דעה

סולימאני. גנרל עם יחסי ציבור טובים? צילום: AP

במשל המערה, תיאר אפלטון את התהליך שעובר אדם מאי ידיעה להבנה של האמת. במשל, חייהם של האסירים במערה סובבים סביב צללים וקולות שהם שומעים ורואים על הקיר. האסירים מפתחים תרבות ושלל תאוריות לגבי צללים אלו, ובונים את עולמם הרוחני על פיהם. "וכי כיצד יראו יותר מזה", אמר, "כשיהיו אנוסים כל ימיהם לבלתי הניע ראשם?" , כותב אפלטון במשל.

כמו במשל המערה, כך דמותו של קאסם סולימאני, הגנרל האיראני מטיל המורא, משתקפת על הקיר מאחורי השיח הציבורי בארץ. וכמו אותם אסירים שרואים צללים ושומעים את הד הצלילים החוזרים מקיר המערה, כך נמכרת דמותו של סולימאני לציבור בארץ על ידי כלי התקשורת, הממשלה וצה"ל. כן, סולימאני כנראה קצין מוכשר. כן, הוא כנראה מייצר אתגרים לכוחות הביטחון של ישראל. אבל לא, הוא אינו מפחיד כפי שמציירים אותו. בחינה עובדתית על פעילותו של סולימאני נגד ישראל תראה כי הוא לא הצליח עד היום להוציא התקפה אחת מוצלחת נגד ישראל. גם זו האחרונה, בדמות ניסיון לתקוף את ישראל ברחפני נפץ כשלה. וגם טרם כישלונה, מהותה אינה מפחידה כפי שמציירים אותה.

באירוע שסוכל אתמול בסוריה, צה"ל הפציץ וילה בקרבת דמשק ומחסן אמל"ח שכן לה, שאחסן ככל הנראה רחפני נפץ. אלו נועדו, כך לפי הפרסום, לשמש חוליה של איראנים בפיגוע נגד מטרות ישראליות. בחינה של האירוע תראה כי צה"ל ידע על המתרחש לפחות חודש מראש ועקב אחרי החוליה. עצם עובדה זו כבר מראה על כשל בביצוע. גם הבחירה ברחפנים מראה כי מדובר בהחלטה מעשית בעייתית. רחפנים מטבעם הם כלים קטנים עם משקל נשיאה קטן. דאעש וחמאס כבר השתמשו בהם בעבר לביצוע פיגועים עם פצצות קטנות, ואכן נגרמו נזקים, אך לא בקנה מידה גדול.

גנרל עם יחסי ציבור טובים

מעבר להיותם קטנים יחסית, הרחפנים בעלי טווח מוגבל, התקשורת בין הרחפן למפעיל מבוססת על WIFI שניתן לשיבוש די בקלות עבור צבא כמו צה"ל. יתרה מכך, המפעיל צריך להיות לשמור על קו ראייה עם הרחפן אם הוא רוצה להתביית על מטרה מסוימת (ולא שגר ושכח), עובדה ההופכת אותו לחשוף עבור הצד שמנגד. רוצה לומר, רחפנים יכולים לגרום נזק ואפילו תמותה בפיגוע. עם זאת, מדובר במתווה מסובך להפעלה, שמקשה על חשאיות, וגם כאשר מצליח, הנזק שלו קטן יחסית לסוגי פיגועים אחרים. אזכיר כי חיזבאללה הצליח בעבר להכניס מל"ט איראני גדול שחצה את הארץ עד שהופל ביער מיתר והיו מקרים נוספים בהם מל"טים איראנים, גדולים מרחפנים, חצו את גבול רמת הגולן.

בהנחה וייחוס תכנון והפיקוד על האירוע לקאסם סולימאני נכון, מדובר בנתון המראה כי מדובר אולי בגנרל מהולל בתקשורת, אך יכולתו להוציא לפועל מבצעים נגד צה"ל קטנה. גם הפעמים בהן נורו רקטות לעבר רמת הגולן מתחום סוריה על ידי פקודים של סולימאני, הן היו לא מדויקות ובקושי פגעו במטרות. עבור צה"ל והממשלה מדובר במצב נוח. הציבור מאמין כי מדובר בצל מפחיד, כאשר בפועל אלו מחוץ למערה (הממשלה וצה"ל שיודעים את האמת) יכולים לשווק, שהנה הם יכולים גם לגנרל המפחיד. במציאות, כאמור, סולימאני, על אף התשתית הענפה שיש למשמרות המהפכה בסוריה כבר יותר משני עשורים, לא מצליח לתרגם אותה לפעולות צבאיות משמעותיות נגד ישראל.

אחת התזות לגבי סולימאני הוא שמדובר באיש לוגיסטי מוכשר שמכוון את הכישרון שלו בעיקר להברחות נשק וסמים ברחבי המזרח התיכון. הברחות הנשק מיועדות בין היתר לחיזבאללה המשמש כפוליסת ביטוח בפני תוקפנות ישראלית באיראן. הסמים כדי לממן את הפעילות של משמרות המהפכה תחת סנקציות אמריקאיות. ייתכן ואכן מדובר באיש לוגיסטי מוכשר. אבל היו לפניו כאלו. עימאד מוריינה כנראה היה מוכשר ממנו. גם בבניית תשתית הברחות עולמית וגם בהוצאת פיגועים נגד ישראל. וגם בזמנו מדינת ישראל המשיכה להתקיים ולשגשג.

"ובסופו של דבר, דומני, יראה את השמש – לא דמיונותיו על פני המים ובמקומות שאינם מושבו, אלא אותו כשהוא לעצמו, במקומו שלו, יוכל לראות, ולחזות בו כמו שהוא". "בהכרח", אמר. נכתב במשל לקראת סיומו. אדם הרוצה לראות את האמת, כדאי שיצא מהמערה ויחזה בעצמו בקולות והצללים ויראה כי זה מה שהם. כן, סולימאני קצין מוכשר, וכן הוא מאתגר את כוחות הביטחון. אך מתחת לצללים והקולות - זה מה שהוא. לא יותר. 

הציטוטים ממשל המערה נלקחו מהבלוג של תומר פריסקו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית