לא רק דיפלומטיה: המסר למפקד כוח קודס ואיראן

התקיפה הישראלית האחרונה בסוריה נגד כוחות איראניים, מצביעה על יכולות מודיעיניות מרשימות, אך גם היוותה מסר חד נגד ההתבססות האיראנית באזור. פרשנות

קאסם סולימאני (ארכיון): צילום: AP

סמוך לחצות (בין שבת לראשון) החלו להצטבר דיווחים על סדרת פיצוצים בסוריה, בשכונות בפאתי דמשק. זמן לא רב לאחר מכן, הודיעו גורמים רשמיים בישראל, כי מדובר בתקיפה של חיל האוויר.  מטרת התקיפה, כפי שנמסר על ידי ראש הממשלה ודובר צה"ל, הייתה מניעת פיגוע אווירי נגד ישראל באמצעות רחפנים, פיגוע אשר עמד לצאת לפועל על ידי גורמי כוח קודס האיראניים ומיליציות שיעיות הפועלות תחתן בסוריה.

כוח קודס, בראשו עומד קאסם סולימאני, הינו אחד מזרועות משמרות המהפכה האיראניים. תפקידו של כוח קודס הוא ייצוא המהפכה האיראנית מחוץ לגבולות איראן. משמעות הדבר כי משימותיו של כוח קודס הינן ביצוע פעולות חשאיות "מתחת לרדאר" ביניהן, העברות חשאיות של אמצעי לחימה ונשק לכוחות התומכים באיראן, אימון כוחות טרור ברחבי העולם, ביצוע התנקשויות ופעולות מבצעיות ומודיעיניות אחרות.

כך למשל, כוח קודס הינו זה שהיה אחראי על העברות אמצעי הלחימה בספינות הנשק קארין-איי, פרנקופ וויקטוריה, הוא זה אשר סייע ומסייע להתחמשות, בניין הכוח, הפעלה ואימון של  כוחות חמאס, חיזבאללה, המורדים החות'ים בתימן, והמיליציות השיעיות הפועלות בסוריה ובעיראק.

עוד אחראי הכוח להוצאת פיגועים, בדומה לניסיונות אשר בוצעו על ידו במהלך 2012 בתאילנד. הכוח, יחד עם חיזבאללה, אחראי גם על הפעלת שדות האופיום בדרום אמריקה והעברות סמים, אשר מממנות את פעולותיו ואת פעולות המשטר האיראני.

התקיפה בסוריה ומשמעותיה

נכון לכתיבת שורות אלו, טרם נמסרו פרטים נוספים על התקיפה הישראלית בסוריה, אך בחודשים האחרונים אנו עדים לתקיפות שיוחסו לישראל בעומק עיראק ובעומק סוריה, כחלק מהמערכה הכוללת המתנהלת בחשאי נגד ההתבססות האיראנית במרחב זה.

ההתבססות האיראנית במרחב הסורי-עיראקי הינה חלק מהאסטרטגיה-הרבתי של איראן, הרואה בחזונה את שליטתה המחודשת בגבולות ממלכת פרס הקדומה, לרבות שליטתה בעיראק, לבנון וסוריה. התבססות זו מאפשרת לאיראן לפעול לפחות להבנתה, תחת איפול מודיעיני יחסי ולצבור כוחות בטווח רחוק מישראל, המקשה על ישראל לאסוף מודיעין ולהפעיל את חיל האוויר.

מאידך, הטווח הרחוק מהגבול הישראלי, מסוריה ומלבנון מאפשר לאיראן להזרים כוחות מיליציה דרך עיראק ללבנון, לסוריה ואף לישראל בעת מערכה מולה. אף מעבר לכך, איראן מבססת לעצמה בסיסי טילים קדמיים, בטווחים בהם היא תוכל להפעיל ביתר קלות יחידות לירי טילים בעלי טווח בינוני, ולהפעיל כלי טיס לא מאוישים ורחפנים נגד ישראל.

איראן, כחלק מתפיסתה האסטרטגית הכוללת, מפתחת יכולות של כלי טיס לא מאויישים, בהם נעשה שימוש מבצעי מזה מספר שנים רב במפרץ הפרסי, בתימן, בלבנון, סוריה ובעיראק. בעבר היו מקרים בהם כלי טיס לא מאויישים תוצרת איראן ניסו לחדור את מעטפת ההגנה האווירית הישראלית לביצוע משימות איסוף מודיעין בישראל.

התקיפה הישראלית האחרונה, שהינה תקיפה נוספת במערכה המתחוללת במרחב על בסיס יומיומי, מצביעה מחד על יכולות מודיעיניות מרשימות של ישראל לאיסוף מודיעין מדויק בזמן אמת על כוונות איראניות לביצוע פיגוע אווירי בישראל. ומאידך, יש בכך מסר שישראל לא תשב בחיבוק ידיים ולא תסתפק רק במגעים מדיניים לנוכח הפעילות והתבססות האיראנית בלבנון, סוריה ובעיראק.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית