מחירי הסלולר צפויים לעלות. דעה

bigstockphoto

מחירי הסלולר צפויים לעלות בארץ בצורה חדה (יש כאלו המגדירים זאת כתיקון) בשל מספר סיבות המתלכדות יחד. המצב הרעוע של חברות הטלקו בבורסה, השקעה צפויה בדור 5, והעדר מודל עסקי מורחב פרט לדמי שימוש (חבילות סלולר) מצד חברות הטלקו. מתי? ההערכות מדברות על 2020 לאחר התבססות ממשלה חדשה.

נתחיל במצב חברות הסלולר בארץ. סלקום כבר הגישה את הדו"ח הרבעוני. פרטנר ובזק (פלאפון) יגישו לקראת סוף חודש זה. המצב של כל שלושת החברות לא מעודד. דיווחים וניתוחים אודותיהן ניתן למצוא באתרים כלכליים בארץ. גם סוכנות הדירוג מעלות מאותתת לגבי שוק הטלקו כאשר הורידה את דירוג החוב של סלקום, פרטנר ובזק. "חיתוך רוחבי: S&P מעלות הורידה את דירוג החוב של בזק, פלאפון ו-yes", אומרת כותרת מהימים האחרונים בגלובס. אין ספק, שוק הטלקו הישראלי בבעיה פיננסית.  

פלוני יכול לשאול כיצד מדינה עם ריבוי טבעי יחסית גדול למדינות מערביות וביקוש קשיח עם מגמת גידול למוצרי תקשורת לא מצליחה לייצר חברות טלקו רווחיות. ובכן, הן היו כאלו. עד שהגיעה מהפכת המחירים. אלו נחתכו במאות אחוזים למנוי והARPU צנח. במקביל, חברות הטלקו לא הצליחו לייצר מודלי הכנסה חלופיים לכסות על ההפסדים. לזה צריך להוסיף השקעה בתשתיות דור 4 שגם אותה לא הצליחו חברות הטלקו לעטוף במודלים עסקיים אפקטיביים. 

היבט נוסף הוא הטלוויזיה הרב ערוצית. בעוד בעבר חברות הטלקו חלבו מעטין זה הון, כניסתה של נטפליקס ופתרונות דומים מבוססי הזרמה על רשת האינטרנט שברו את המשוואה. ניתן לראות שירותי טלוויזיה רזים וזולים של כל החברות. חלקם בלי צורך בממיר (מרכיב הכנסה). גם כאן הARPU צנח משמעותית ואילץ את חברות הטלקו להכנס לקרבות מחירים. ומלחמה פוגעת בכולם.

למצב זה יש להוסיף את הלחץ שמפעיל משרד התקשורת על פריסת תשתיות דור 5. מדובר בהשקעה של מאות מליוני ש"ח (ייתכן מעל מיליארד) מצד חברות הטלקו שגם ככה לא מסוגלות להראות ביצועים טובים למשקיעים. משרד התקשורת מצידו מציע במכרז הנוכחי הנחה משמעותית באגרות על תדרים ובכך מקווה לצור אינטרס מימון אצל חברות הטלקו. הבעיה שזה כנראה לא מספיק. 

השאלה למה חברות הטלקו צריכות דור 5? תיאורטית, הן יכולות למשוך עוד כמה שנים לחלוב את התשתיות הקיימות בלי השקעה בחדשות. פריסת הדור החמישי בעולם בינתיים מתנהלת בעצלתיים למרות הכותרות בעיתונות העולמית, ומשרד התקשורת מפעיל בנוסף לחץ על החברות לפרוס סיבים. אז אם הן כבר פורסות סיבים, ואולי גם גלים מילימטריים בעתיד הקרוב, אז מה הלחץ עם השקעה בדור 5? בית אב יקבל רוחב פס של מאות מגות (נניח) בבית ודייריו יקבלו רוחב פס של דור 4 בסלולר איפה שיש קליטה. 

נחזור למציאות. משרד התקשורת כנראה לא יאפשר זאת כאמור, והוא דוחף לסיבים ודור 5. מדובר בהשקעות ענק מצד חברות הטלקו שאותן צריך לממן בהחזר השקעה סביר (ROI). ההנחה באגרות ככל הנראה לא תממן את כל ההשקעה, ובהעדר מודלים כלכליים אפקטיביים אחרים, נשארנו עם דמי מנוי (עלות חבילה). ואם אלו צריכים לממן את ההשקעה הנדרשת מהחברות, גורלם להתייקר. וכנראה הרבה. אולי אפילו במאה אחוז (הכפלה) כתלות בתעוזה של מנכ"לי חברות הטלקו והלחץ של המשקיעים. 

עוד נקודה ששווה לדון עליה היא מיזוגים ואולי רכישות חיצוניות של חברות טלקו בארץ. אחת השאלות העיקריות העולות ממשבר שוק התקשורת הנוכחי היא האם יש מקום למספר כה רב של חברות תקשורת. שאלה נוספת היא האם משקיעים מבחוץ יקנו חברות ישראליות. האפשרות של השתתפות חברות סיניות (כמו ווואווי או ZTE) בשוק הישראלי סגורה בגלל ארה"ב אז הן יורדות מהפרק. גם משקיעים ממדינות ערב למינהן לא יכנסו בגלל שיקולים ביטחוניים. מאלו הקיימים בעולם המערבי ספק אם מישהו יכנס לקלחת הישראלית במצבה הנוכחי.  

על מנת להפוך את השוק למושך בעיני משקיעים זרים משרד התקשורת צריך למצוא מתווה שיאפשר לחברות התקשורת מעבר לרווחיות. היות והמשרד אינו מתערב בשוק המחירים ישירות, יש בידיו כלים כמו גובה אגרות או חובות רגולטוריות על מנת להקטין את כמות השחקנים בשוק. פחות שחקנים בשוק עם ביקוש קשיח למוצרי תקשורת וריבוי טבעי כמו בישראל יכולה להיות משוואה להחזיר את הרווחיות לענף. אפשרות נוספת היא לתת לחברות הטלקו להכנס לשווקים חדשים. בחו"ל מתחילים לראות יצרני טלפונים נכנסים לתחום הבנקאות למשל עם כרטיסי אשראי. אם חברות טלקו יוכלו לגלוש לשווקים נוספים פרט לטלוויזיה ותקשורת, ייתכן ומשקיעי חוץ יראו עניין. 

לסיכום, אינני סניגור של חברות הטלקו בארץ, אולם אם הגידול בתוצר של מדינת ישראל מגיע בחלקו הגדול מטכנולוגיה, זו מבוססת על תקשורת מהירה. סטגנציה בתשתיות התקשורת יכולה לפגוע בייצוא הטכנולוגי הישראלי, ומכאן חשיבות חברות הטלקו למשק הישראלי (מעבר להנאה בגלישה מהירה בסלולר). משרד התקשורת כרגולטור עושה ככל יכולתו לדחוף את הקידמה, אולם זה כנראה לא יספיק. בלי העלאת ARPU מיידית למשתמש, שוק התקשורת הישראלי ימשיך לצלוע. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית