דיווח: מעורבות ישראלית בעסקת מטוסי הביון של איחוד אמירויות

מטוס בומבדייר. צילום: מתוך ויקיפדיה

דיווח של הארץ חושף כי מתי כוכבי, איש עסקים ידוע בתחום הביטחוני, מעורב בעסקת מטוסי הביון של איחוד אמירויות. העסקה החלה להתגבש לפני כעשור עם חברה מקומית בשם Advanced Integrated Systems המנוהלת על ידי עבדולה אחמד אל בלושי, מקורב לשלטון. בעסקה לקח חלק גם מתי כוכבי דרך החברה שלו AGT International. כוכבי רכש שני מטוסי Bombardier מקנדה עבור העסקה והעביר אותם לבריטניה להסבה בסביבות 2012. המטוסים נצפו ב-2018 באיחוד האמירויות לאחר ההסבה.

"חברת AGT הייתה אחראית לספק כמות ניכרת של המערכות המותקנות במטוס. עם זאת, השדרוג עצמו נעשה על ידי חברה בריטית בשם Marshall שנשכרה על ידי AGT, כחלק מעסקה בשווי של כמעט 100 מיליון דולר. מרשל היא אותה חברה ששינתה את המטוסים למטרות מודיעין עבור חיל האוויר של האיחוד", נכתב בפרסום בהארץ.

דיווחים על העסקה המדוברת צפו לרשת תחת "העסקה הסודית" של איחוד האמירויות הערביות כבר ב-2017 אז הזכירו את AGT. לפי אותם פרסומים, גם חברת Spec Ops Technology לקחה חלק בהסבה של שני המטוסים. חברה מבוססת בארה"ב, הולנד ואיחוד האמירויות.

המעורבות של חברת AGT בעסקאות ביטחוניות עם איחוד האמירויות הערביות לא צריכה להפתיע. פרסומים קודמים לגבי מעורבות חברה אחרת בבעלות כוכבי, לוג'יק, שפעילותה נסגרה ב-2015, תפסו כותרות בעיתונות הישראלית. החברה סיפקה, באמצעות הון אנושי ישראלי ותעשיות ישראליות, מגוון פתרונות ביטחוניים למדינה במפרץ.

כשנשאל על ידי "הארץ" על עסקת המטוסים של האמירויות, כוכבי, באמצעות סוכן יחסי ציבור, סירב להגיב.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית