יתרון הדיבדנד: הקופון שגזרה רפאל

רפאל שיחקה נכון בקלפים בעסקת אלביט - תעש, והבינה את היתרון שהעסקה הזו העניקה לה בשוק הביטחוני הישראלי. עכשיו, רפאל מקבלת שכר על עמלה בשל היותה החברה הממשלתית הביטחונית היחידה שמציגה רווח כל שנה. דעה

יתרון הדיבדנד: הקופון שגזרה רפאל

מנכ"ל רפאל יואב הר אבן. צילום: באדיבות רפאל

אישור עסקת רפאל - אירונאוטיקס מציף נקודת מבט מעניינת על תוצאות עסקת אלביט - תעש: אלוף (במיל') יעקב עמידרור, שמונה לבחון את חוסן התעשיות הביטחוניות של ישראל טרם עסקת אלביט, שאל את השאלה הלא נכונה. בעוד עמידרור הלך לחפש תשובה לשאלה האם אלביט תהפוך למונופול בגלל תעש, הוא לא שאל האם רפאל תהפוך להיות מונופול בתשלום דיבידנד למדינה. עובדה שכעת מתבררת, מספקת לרפאל מנוף חזק על משרד הביטחון ועל משרד האוצר דרך רשות החברות. יאמר לזכותו של יואב הר אבן, מנכ"ל רפאל, שהוא מתגלה כאסטרטג עסקי מוכשר.

במצב השוק הביטחוני בארץ, לאחר רכישת תעש על ידי אלביט, חברת רפאל היא היחידה מהחברות הממשלתיות שמסוגלת לשלם לאוצר דיבידנד. המצב של תעשייה אווירית לא מאפשר זאת, ובספק אם יאפשר זאת בשנים הקרובות ללא תכנית הבראה כואבת (אם תצא לפועל). אלביט היא חברת ציבורית שאינה ממשלתית ולכן לא משלמת דיבידנד למדינה. המצב הזה מעניק לרפאל יתרון בעסקאות ביטחוניות, בעיקר בעת זו שהמדינה נמצאת בגרעון. כפי שהתברר בפרסום בתקשורת, רפאל קיבלה אישור לעסקת אירונאוטיקס על אף הערכות בשוק כי המחיר ששולם גבוה ביחס ליכולת ההחזר של העסקה. רשות החברות בעלת זכות הווטו, זרמה עם רפאל.

לאחר מכן צפו פרסומים על הפחתת גובה הדיבידנד שתשלם רפאל למדינה, על אף שהיא, כמו תעשייה אווירית, מחויבות לשלם חצי מהרווח על פי חוק למדינה כל שנה. (לרפאל יש הקלה קטנה לטובת השקעה שנתית במו"פ אך לא מעבר לכך. הסכמי הפחתה מהעבר מול האוצר פגו). רשות החברות באוצר לא הייתה חזקה בעבר מול רפאל כאשר תעש עוד הייתה ממשלתית, והיא פחות חזקה היום כאשר תעש חלק מאלביט. גם כאן רשות החברות זרמה עם רפאל. ולא סתם - רפאל היא העטין הביטחוני היחיד שנשאר לאוצר לחלוב כל שנה. ושיש רק אחד, זה מונופול דיבידנד ביטחוני.

כיצד משוואת הכוחות הנוכחית בשוק הביטחוני משפיעה על החלטות משרד הביטחון? ובכן, הצצה בעסקת "חץ דורבן" שאושרה אתמול לטובת אלביט יכולה לשפוך אור. אלביט אומנם זכתה לכאורה במאות מיליוני שקלים, אבל אלו בעיקר על הנייר. אלביט היא חברה בורסאית שחייבת דיווח למשקיעים וטרם נראה דיווח על הכנסה כלשהי מהאיתן. גם לא ברור כמה איתנים בשנה מתכוון לייצר משרד הביטחון בשנים הבאות, אם בכלל. מדובר בנגמ"ש גלגלי לטובת העברת כוחות חי"ר מהירה בין הדרום, לצפון למזרח, אולם צה"ל לא ממש עשה עד היום שימוש בנגמ"שים גלגליים בתו"ל שלו.

עמידרור חיפש אתונות, אך פספס מלוכה

אין ספק כי אלביט זכתה ביחסי ציבור נהדרים למערכת "חץ דורבן" על חשבון משרד הביטחון (ללא קשר להכנסות שיהיו בפועל מהעסקה) בעיקר על רקע מכרזי רק"מ העתיד בארה"ב שידרשו מערכת מיגון לנגמ"ש גלגלי. רפאל כנראה לא תגיש ערעור, ולא סתם. ראשית, רפאל כבר מספקת "מעיל רוח" למרכבה ולנמר, שני מוצרים שכבר בייצור סדרתי. היא גם השיגה תוצאות טובות על הברדלי, הסטרייקר והאברהמס בארה"ב. רפאל, כאמור, סגרה לא מזמן את העסקה עם אירונאוטיקס והיא רוצה לזכות במכרז המסווג של משרד הביטחון שמתנהל בימים אלו כדי להצדיק את העסקה. באופן מפתיע, היא מתמודדת מול אלביט (שזכתה באיתן כאמור). תנחשו לבד למי היתרון.

יתרה מזאת, רפאל גם בונה קונסטלציית לוויינים למשרד הביטחון. בפעם הראשונה הצליחה רפאל לשבור את המונופול של תעשייה אווירית על תחום החלל. ולא סתם המשרד זורם עם רפאל. שוב, כשיש לך חברה ביטחונית ממשלתית עם יכולות טובות, וכזו שיודעת להציג רווח שמתורגם לדיבידנד, אתה תעדיף לתת לה עבודה. לא סתם חיים כץ רצה להיות נוכח בישיבת ההחלטה על העסקה עם אירונאוטיקס כדי להגן על תעשייה אווירית בניסיון לסכל את ההחלטה. הוא כנראה קורא את התמונה נכון לאן נושבת הרוח.

רפאל גם מספקת לצה"ל את "כיפת ברזל",  "שרביט קסמים", טילי הספייק, טילי טורפדו לצוללות, ועוד מגוון סוגי אמל"ח, חלקם הגדול מסווג. אין ספק, הר אבן שיחק נכון בקלפים בעסקת אלביט - תעש. הוא הבין את היתרון שעסקה זו מעניקה לרפאל בשוק הביטחוני הישראלי בגלל כלי הדיבידנד, והוא בעיקר דאג שרפאל לא תיקח צד בעניין. השקט, מסתבר, תורגם לאסטרטגיה עסקית מנצחת. ועכשיו רפאל גוזרת את הקופון על היותה החברה הממשלתית הביטחונית היחידה שמציגה רווח כל שנה.

במקרה על עמידרור, שנבחר על ידי משרד הביטחון לבחון את חסינות התעשייה הביטחונית, הוא כאמור חיפש איך אלביט עם תעש תהפוך למונופול. מצא אתונות, ופספס את המלוכה. את הטעות של עמידרור ניתן להסביר דרך מושג הקרוי "הטיית הישרדות" (Survivorship bias) אותה המציא מתמטיקאי יהודי בשם אברהם ולד. לפיה, אתה מחפש את הפתרון רק על סמך הנזקים שאתה רואה. הבעיה הייתה שהוא לא חיפש במקום הנכון. עסקת אלביט-תעש נתנה לרפאל מנוף יותר גדול על משרד הביטחון מאשר לאלביט. הסיבה לכך טמונה, כאמור, בדיבידנד.

 

אולי יעניין אותך גם