המערכה על אידליב: העימות בין צבא אסד לטורקיה מחריף

כוחות הצבא הסורי הודיעו כי כבשו את מרחב העיר מידי המורדים. צבא טורקיה, התומך בכמה ארגוני מורדים, שלח שיירות שהותקפו מהאוויר. הדבר מעלה את המתח ביחסים שבין טורקיה לרוסיה התומכת במשטר אסד

המערכה על אידליב: העימות בין צבא אסד לטורקיה מחריף

השיירה של הטורקים. צילום: AP

מחריפים הקרבות סביב העיר אידליב, מעוזם האחרון של המורדים במשטר הסורי. סוכנות רויטרס דיווחה כי כוחות צבא סוריים השתלטו על רוב העיירה חאן שייח'ון, המהווה בסיס להסתערות על אידליב. תחנת הרדיו הממלכתית בדמשק הודיעה שצבא סוריה שולט בעיר שנכבשה, ולוחמים רבים מקרב המורדים, וגם  אזרחים, נמלטו מהעיירה.

צבא טורקיה, התומך בכמה מארגוני המורדים, הקים כתריסר עמדות שליטה צבאיות. מטרת העמדות היא למנוע מעבר פליטים נוספים מסוריה לטורקיה, בה חיים היום 3.6 מיליון אזרחים סוריים. סוכנות ידיעות הרוסית אינטרפקס  דיווחה שהכוח הרוסי המוצב באזור עוקב אחר ההתפתחויות באזורי חאן שייח'ון ואידליב. 

הארגון ההומניטרי אמריקני UOSSM, העוסק בהגשת טיפול רפואי באזורי הלחימה בצפון-מערב סוריה, מסר כי מאז חודש אפריל נהרגו יותר מ-730 אזרחים סורים על ידי כוחות סורים ורוסים, ויתכן שהמספרים גדולים יותר.

הצבא הסורי, כך על פי דו"ח של מרכז המידע למודיעין על שם אלוף מאיר עמית במל"מ, "בשבועיים האחרונים נחלו התקפות צבא סוריה בחלק הדרום מערבי של מרחב אידלב שורה של הצלחות, ראשונות מסוגן, מאז החלה המערכה הקרקעית לכיבוש המרחב בתחילת מאי. כוחות צבא סוריה השתלטו על מספר יישובים ממערב ומצפון-מערב לעיר החשובה ח’אן שייח’ון".

הטורקים יכילו את האירוע?

בדו"ח מצוין בהקשר של המהלכים של הטורקים כי "בכוונת הכוח הייתה, להערכתנו, להתייצב על כביש M-5 מצפון לח’אן שייח’ון כדי לסייע לארגוני המורדים המגנים על העיר ולמנוע המשך התקדמות צבא סוריה צפונה, לעבר אידלב. השיירה הותקפה מהאוויר ובתקיפה נהרגו שלושה בני אדם ו-12 נפצעו".

"שיגור השיירה", כך מסביר הדו"ח של מרכז המידע הישראלי, "הינו מהלך ראשון מסוגו של המשטר הטורקי, מאז תחילת המערכה הקרקעית. להערכתנו הוא נועד בבירור לסייע לארגוני המורדים, הן הארגונים הפועלים בחסות טורקית והן הארגון הג’הדיסטי המטה לשחרור אלשאם, הממלא תפקיד מרכזי בקרבות. מהלך זה, שגרר אחריו תקיפה אווירית על השיירה, יצר חיכוך צבאי משמעותי בין טורקיה לבין רוסיה. אולם נראה לנו, כי לשתי המדינות יש עניין מובהק להכיל את האירוע ולנסות לשוב למסלול של הידברות ביניהן, על אף הקושי שבדבר לנוכח הישגיו של צבא סוריה בשטח".

 

 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022