תחקיר החדירה מעזה: "לא הסתערו על המחבל"

בתחילת החודש חדר מחבל לישראל מרצועת עזה והצליח לירות ולפצוע קצין ושני לוחמים. מהתחקיר הצה"לי עולה כי ארבעה לוחמים לא חתרו למגע, ולכן הוחלט להדיחם מתפקידי לחימה. דובר צה"ל: "פעולות מבצעיות ראויות לצד פערים בהתנהלות"

חיילי צה"ל בפעולות אבטחה במהלך האירוע בתחילת החודש. צילום: דובר צה"ל 

צה"ל פירסם היום (ב') את ממצאי התחקיר המבצעי של אירוע בו נפצעו חיילי צה"ל במהלך חדירת מחבל בגבול רצועת עזה. בעקבות התחקיר, החליט מפקד חטיבת גולני להדיח כמה לוחמים מתפקידי לחימה, לאחר שהתגלה כי לא חתרו למגע.

במהלך האירוע נפצע קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילי צה"ל נפגעו באורח קל מירי של מחבל פלסטיני, שהצליח לחדור את הגדר ונכנס לשטח ישראל. כוח שהגיע לאירוע הצליח לבסוף לחסל את המחבל. לאחר מכן, הגיבו כוחות צה"ל גם בירי טנק לעבר עמדת חמאס.

בתחקיר צה"ל התברר שהג'יפ ובו מ"כ מגדוד 12 של גולני, שני לוחמים ונהג מהקו הגיעו לאירוע, לא יצאו מהרכב ולא הסתערו על המחבל כמצופה מהם. עוד עולה כי לאחר שמפקד המחלקה נפצע מאש המחבל ופינה את עצמו לאחור, הסיור לוקח החלטה לעזוב את נקודת ההיתקלות במקום להסתער על המחבל ולהרוג אותו.

מצה"ל נמסר כי "התחקיר העלה פעולות מבצעיות ראויות לצד פערים בהתנהלות אחד הכוחות. מהתחקיר עולה שמפקד המחלקה, ולוחמי הסיור שהיו עימו וכן סגן מפקד הפלוגה שהגיע לאירוע, חתרו למגע. כמו כן, עלה בתחקיר כי כוח נוסף בפיקוד סמל שהגיע לאירוע, נמנע מלהיכנס למרחב הלחימה".

"לאחר התחקיר החליט מפקד חטיבת גולני, אל"מ שי קלפר, על הדחתם מלחימה ומפיקוד של סמל ושני לוחמים (מהכוח הנוסף) אשר לא פעלו כמצופה באירוע מבצעי. בנוסף, מפקד החטיבה הדרומית, אלוף-משנה לירון בטיטו, החליט להדיח את נהג הסיור מתפקידו. כל אירוע מבצעי בצה״ל מתוחקר לעומק על מנת לייצר למידה והפקת לקחים, וכך בוצע גם באירוע זה", הדגישו בצה"ל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית