מרים ראש? הפעילות המוגברת של דאעש

ארגון הטרור שזיעזע את העולם בשנים האחרונות, ומאז הובס במערכות על סוריה ועיראק, מראה סימנים של ניסיונות לשוב ולבסס עצמו. הפיגוע הקשה בחתונה באפגניסטן הוא רק דוגמה לפוטנציאל

מרים ראש? הפעילות המוגברת של דאעש

ההרס באולם החתונות באפגינסטן שבוצע על ידי מחבל דאעש. צילום: AP

בחודש מרץ השנה הודיעו ארגונים סוריים הנתמכים על ידי ארה"ב כי המערכה נגד דאעש בסוריה הושלמה, והארגון הובס. מאז, דובר רבות על פעילים שנותרו נאמנים לתורה הקיצונית של המדינה האסלאמית, חלקם אזרחים זרים שהצטרפו לארגון. החשש היה כי הם יחזרו לארצות מוצאם, מדינות אירופה למשל, ויבצעו שם פיגועים. אך בכך, מפת האיומים של הארגון לא נעלמה. 

ההד התקשורתי של הארגון שקע ועם חלוף הזמן לא שמענו עליו, לפחות לא בתדירות בה היינו מדווחים על מעשי הזוועות של השנים האחרונות, בעיקר בסוריה ועיראק. אך האם דאעש אכן נעלם? התשובה היא לא. מומחים בתחום המודיעין והמזרח התיכון ודיווחים שפורסמו לאחרונה, מצביעים על כך שהארגון לא נח וממשיך בפעילות.

דוגמה לדרך שבה מנסה לפעול דאעש לאחרונה היא הפיגוע הנוראי באפגניסטן לפני כמה ימים. מחבל מתאבד משורות הארגון נכנס לאולם חתונה בשכונה שיעית בבירה קאבול, התפוצץ וגרם ל-63 הרוגים ומאות פצועים. המדינה השסועה היא קרקע פוריה לפעילות של דאעש והוא מנסה להתבסס שם לאחר תבוסותיו בחלקים אחרים של המזה"ת.

על פי פרסום באתר ישראל היום, בדאעש הכריזו לפני כמה חודשים על "יעדים חדשים" שמראים על ניסיון להתפשט מזרחה – מחוזות בהודו ובפקיסטן.

אבל אם מישהו חשב שדאעש הרים ידיים בסוריה ובעיראק, הרי שגם זה לא בהכרח מדויק.  מאמר שהתפרסם השבוע במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית במל"מ, מצביע על פעילות מוגברת של דאעש ברחבי שתי המדינות, שעד לא מזמן היו בסיסיו העיקריים של הארגון – סוריה ועיראק.

על פי המאמר, "בעמק הפרת שבמזרח סוריה המשיך לאחרונה דאעש בפעילות מוגברת. דפוס הפעולה, שדאעש מרבה להשתמש בו לאחרונה, הינו פיגועים נגד אזרחים המזוהים עם השלטון המקומי הכורדי. זאת, במטרה למוטט את מערכות המנהל האזרחי המקומי של הכורדים וליצור כאוס שיפגע ביציבות הביטחונית היחסית ויכשיר את הקרקע להשתלטות מחודשת של דאעש על האזורים שאיבד".

גם בזירה העיראקית מבצע דאעש פעילות מוגברת באזורים שונים. על פי המאמר של המרכז למודיעין ולטרור, בתחילת אוגוסט קיים דאעש קמפיין התקפי, "שמטרתו לעודד את תומכי דאעש ולחזק את המסר, כי דאעש מגביר נוכחותו ופעילותו ברחבי העולם. סה”כ התקיימו במסגרת הקמפיין כשישים התקפות, רובן (כ-70%) בסוריה ובעיראק. במסגרת הקמפיין התבצעו התקפות בודדות גם בחצי-האי סיני, סומליה, אפגניסטן, פקיסטן, ניגריה, תימן ומוזמביק".

אולי יעניין אותך גם