האינטרס הביטחוני: למה ארה"ב רוצה לקנות את האי הצפוני?

טראמפ הביע לאחרונה את התעניינותו בקנייה של האי גרינלנד, בשטחו יש לצבא האמריקני כמה מתקנים חשובים ביותר. אז מה יש באי הצפוני הזה שכל כך מושך את הנשיא האמריקני? 

אחד המתקנים של האמריקנים בגרינלנד. צילום: צבא ארה"ב

רחוק אבל חשוב: העיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל דיווח השבוע שהנשיא דונלד טראמפ מתעניין בקניית האי גרינלנד. אחרי הפרסום הגיעו גם התגובות: גרינלנד, אי הקרח הגדול בצפון, איננו למכירה. דנמרק, שגרינלנד שייכת לה, לא מתכוונת למכור וגם לא ממשלת האי בבירה NUUK. אבל החשיבות האסטרטגית של גרינלנד היא רבה, ויש עוד מתעניינים, כמו סין, למשל, שמשקיעה מאמצים רבים לחדור לאי.

DEFENSE NEWS דיווח כי ארה"ב איננה זקוקה לאי כולו, וממילא חלק ממנו שייך לה, שם נמצא בסיס המעקב האסטרטגי החשוב ביותר של הצבא. בחוף הצפון-מערבי של גרנלנד נמצא בסיס חיל האוויר THULE, שהוא הבסיס האמריקני הצפוני ביותר בעולם והיחיד שנמצא מעבר לחוג הארקטי.

בבסיס THULE מוצב להק התראת החלל ה-12, יחידה נבחרת של קצינים, חיילים ומומחים המספקים בכל שעות היום והלילה, בכל ימות השנה, התראות של טילים, לוויינים, חלליות ושאר גורמי שמיים, כשהם מפעילים את המכ"ם הגדול בעולם - AN/FPS-132. המכ"ם הזה נותן תמונת מצב בת 240 מעלות, ומיקומם האסטרטגי של גרינלנד ושל הבסיס נותנים מבט מצוין אל האוקיינוס הארקטי ואל החוף הצפוני של רוסיה, אתר מעולה למעקב אחר טילים בליסטיים בין-יבשתיים ולוויינים החגים סביב כדור הארץ.

בבסיס THULE נמצאים גם נמל המים העמוק הצפוני ביותר של ארה"ב ונמל תעופה השייך למשרד ההגנה האמריקני. במקרה של סכסוך – אלו העיניים הקדמיות ביותר של הפנטגון אל חלק זה של העולם.

סין כבר מזמן לוטשת עיניים אל גרינלנד, אי הקרח המרוחק. ב-2016 ניסתה חברה סינית לקנות נכס שעליו נמצא בסיס צבאי אמריקני, אולם ממשלת דנמרק בלמה את הסינים. ב-2018 הודיעה חברה סינית כי זכתה במכרז להקים בגרינלנד נמל תעופה, בחוזה של 560 מיליון דולר. וושינגטון וקופנהגן הביעו דאגה מהניסיון הסיני, שפירושו עלול היה להיות מטוסים צבאיים סיניים בגרינלנד. ממשלת ארה"ב ודנמרק הגיעו להסכם לבחור מועמד אחר במכרז, אך לכולם ברור שהסינים ימשיכו במאמציהם לחדור לגרינלנד.

דוברת הפנטגון, קולונל קרלה גליסון, אמרה על כך בלשון דיפלומטית: לארה"ב ולדנמרק יש היסטוריה של יחסים הדוקים, כולל קשרים בנושאי ביטחון והגנה ושתי המדינות פועלות יחדיו בנושאי ביטחון.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית