חשיפת חיזבאללה על אח"י חנית: אזהרה איראנית

ארגון חיזבאללה חשף מידע חדש אודות הפגיעה בספינת חיל הים במלחמת לבנון השנייה. אז למה אם כן, חושף ארגונו של חסן נסראללה את המידע 13 שנים אחרי? פרשנות

הפרסום הוא איתות מטהרן? נסראללה ושר החוץ האיראני זריף. צילום: AP

אתמול, בעיתוי שנראה לכאורה תמוה, החליטה הזרועה הימית של ארגון חיזבאללה לפרסם מידע חדש אודות הפגיעה באוניית חיל הים, אח"י חנית, במהלך מלחמת לבנון השנייה. אז מה ניסה, אם כן, ארגון חיזבאללה להשיג בפרסום. נראה שהתשובה טמונה שוב באיראן

אח"י חנית, שלקחה חלק במשימת חיל הים במלחמה לביצוע סגר ימי על לבנון, נפגעה בערב יום שישי, ה-14 ביולי 2006, בטווח של כ-8 מייל ימי (כ-15 ק"מ) מטיל חוף-ים מדגם C-802, אשר נורה עליה מהחוף.

לכיוון הכוח הימי הישראלי ששהה בראשית המלחמה בקרבת החוף הלבנוני נורו שלושה טילים מדגם זה ממשגר טילים חופי. טיל אחד לא פגע במטרה ונפל לים, הטיל השני פגע והטביע סוחרת מצרית ששהתה כ-65 קילומטרים מהחוף הלבנוני, והטיל השלישי פגע במנוף הסיפון של אוניית חיל הים, גרם לשריפה, לנזק רב ולהריגתם של ארבעה לוחמים.

על פי הפרסום החדש של חיזבאללה, 13 שנים לאחר אותו ליל שישי, אשר שינה בחיל הים תפיסות רבות, ירי הטילים בוצע מתוך שטח שגרירות כוויית. זאת אגב, בניגוד לתפיסות הרווחות בחיל הים למיקום ממנו שוגר הטיל. הדיווח של חיזבאללה כולל הצהרה מפי מפקד בזרוע הימית של הארגון, לפיה התקיפה בוצעה טרם הגעת האונייה למים הטריטוריאליים של לבנון.

מהמפרץ ועד חופי לבנון

באשר לעיתוי הפרסום, במהלך החודשים האחרונים אנו עדים למערכה המתנהלת במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז. מערכה בה לוקחות חלק ארצות הברית ובריטניה מול איראן, ומתנהלת בעיקר נגד ספינות סוחר ומכליות נפט אזרחיות ותמימות, הפועלות באזור המפרץ. בעקבות המתיחות וריבוי האירועים באזור, מנסה הנשיא האמריקאי טראמפ לגייס קואליציה של מדינות, אשר תפעלנה לאבטחת נתיבי השיט הבינלאומי והבטחת חופש השיט במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז.

בימים האחרונים החלו מצטברות ידיעות בתקשורת לפיהן ישראל תיקח חלק בכוח הבינלאומי בפיקוד ארצות הברית, אשר יפעל במפרץ הפרסי. מהות המעורבות הישראלית לא ברורה, וייתכן שמדובר במעורבות הכוללת מידע מודיעיני בלבד ולא השתתפות פעילה של כלי שיט ישראליים באזור זה.

ניתן אם כן יהיה להניח, שהפרסום של חיזבאללה, ארגון הפרוקסי של איראן, הפועל בחסות משמרות המהפכה של איראן ובהנחייתה, הינו איתות אזהרה מקומי וגלובלי לישראל, הקורא לה להימנע מהפעילות האמריקאית המשותפת, שכן במידה כן הרי שבכוחו של חיזבאללה לפגוע כפעולת ענישה בכלי השיט של חיל הים הישראלי בלבנון ואף מול חופי ישראל, ויתר על כן כאיתות אזהרה לבל יפעל חיל הים באזור המפרץ הפרסי, שכן כפי שהיה בלבנון, כך יהיה מול חופי איראן.

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית