דיווח: אנשי וואווי השתמשו בסוס ישראלי לריגול באוגנדה

על פי פרסום בוולסטריט ג'ורנל, עובדי החברה הסינית השתמשו באוגנדה בסוס הדומה לסוס הפגסוס של חברת NSO הישראלית. בפרסום אין ראיות לטענות כי NSO מעורבת או כל חברה ישראלית אחרת

דיווח: אנשי וואווי השתמשו בסוס ישראלי לריגול באוגנדה

צילום: AP

פרסום של wsj.com חושף סיפור ריגול בו מעורבת חברת וואווי. בסיפור נטען כי עובדי החברה הסינית השתמשו באוגנדה בסוס הדומה לפגסוס של חברת NSO הישראלית. פרסום של engadget.com טוען כי הסוס הישראלי שימש לצורך מעקב אחרי קבוצות ווטסאפ. עם זאת, לא ברור מהפרסום באיזה כלי תקיפה ישראלי בוצע שימוש, אם בכלל.

לאור היעדר ראיות לייחוס הכלי, ההקשר בין המקרה באוגנדה ל-NSO אינו מקרי. ראשית, נזכיר כי פרסום קודם חשף חולשה בווטסאפ שהייתה בידי NSO ולא הצריכה תגובת משתמש על מנת לפרוץ לו לחשבון. החולשה הזו נסגרה על ידי פייסבוק (הבעלים של ווסטאפ). במקרה דנן מדובר בפריצה לקבוצות ווטסאפ. עם זאת, לא ברור האם בחולשה זו מדובר.

הקשר נוסף לאוגנדה צף בחודש שעבר בפרסום של ft.com, לפיו החברה הציגה ללקוחות יכולות פריצה לשירותי ענן. יכולות אותן הכחישה NSO באופן רשמי. על פי אותו דיווח, מסמכים שהגיעו ל-FT חשפו כי מצגת שהוכנה לנציגי ממשלת אוגנדה כללו את יכולות הענן.

מי שיחפש ימצא גם פרסומים קודמים משנת 2018 הקושרים את NSO לאוגנדה. כבר אז בדו"ח של citizenlab.ca, נחשף כי NSO עובדת ב-45 מדינות לפחות, ביניהן אוגנדה. הפעילות הייתה למטרות פוליטיות תחת מפעיל בשם GRANDLACS, כך לפי הפרסום. לצד ההקשר הישראלי לכאורה, המעורבות של וואווי בריגול באפריקה לא צריכה להפתיע. כבר במאי 2019 דווח כי החברה התקינה תשתיות תקשורת באיחוד האפריקאי ועל בסיסן ריגלה אחרי האיחוד. המערכות הותקנו באיחוד בשנת 2012.

חזרה למקרה הנוכחי באוגנדה. דו"ח של הוול סטריסט ג'ורנל לא מצא הוכחות לכך שמנהלי Huawei בסין היו מודעים או אישרו את פעילות הריגול המדוברת באפריקה. "בחקירת WSJ לא נמצאו עדויות לפעילות ריגול של ממשלת סין או מטעמה באפריקה. הוא גם לא מצא שום תכונות ייחודיות בטכנולוגיה של Huawei שאפשרו פעילות ריגול כזו", כותבים בפרסום של cnbc.com.

כאמור, על אף הדיווחים השונים במהלך השנתיים האחרונות סביב פעילות סייבר התקפי ישראלי באוגנדה, לא נמצאו הוכחות במקרה זה כי מדובר בכלי של NSO או של חברה ישראלית אחרת.

 

 

 

אולי יעניין אותך גם