מחקר חדש: בוטים משמשים למניפולציה על מחירי מוצרי תיירות

צוות חברת PerimeterX - יחצ

מחקר חדש חושף את הניסיונות העיקשים של בוטים לתקוף גופי ואתרי תיירות בעולם בשיא עונת התיירות הקיצית. במחקר שפורסם זה עתה תחת הכותרת "Where Bots Go On Summer Vacation", מצאו חוקרי סייבר ישראלים כי בעונת החופשות הנוכחית, תנועתם של הבוטים לאתרי הנסיעות ממשיכה לגדול, ואף עולה על חיפושים של גולשים אנושיים. מי שעומדת מאחורי המחקר היא חברת הסייבר הישראלית פרימטראיקס (PerimeterX), שמגנה כבר מספר שנים על אתרי אינטרנט של חברות תעופה מובילות בעולם, סוכנויות נסיעות מובילות ורשתות תיירות מקוונות ומנטרת ומונעת פעילות של בוטים באתרים.

חוקרי החברה ניתחו את תנועת הבוטים הזדוניים ובחנו את ניסיונות של בוטים לבצע פעולות בלתי מורשות – ועל ידי כך לפגוע בסוכנויות ובתיירים. הניתוח של החברה חשף תנועה ערה של הבוטים בדפי הזמנה של טיסות היוצאות מיעדים תעופה מובילים בעולם, למשל מניו-יורק ולוס-אנג'לס והבוטים המעיטו לתקוף מוקדים שנתפשו עד כה כמוקדי חופשה מסורתיים, כמו לאס וגאס. על אף שרוב הגולשים בכלל לא רואים את הבוטים או מודעים לקיומם – מסתבר כי צבאות שלמים של בוטים נמצאים בכל זמן נתון באתרי נסיעות ברחבי הרשת; הם סורקים את מחירי הטיסות והמלונות, מזמינים ושומרים על הזמנות במשך דקות ארוכות (ללא כוונה לשלם), משנים את מלאי המוצרים, מייצרים מצג שווא מוטה בפניי הגולשים ובכך משפיעים על המחירים. 

ראש קבוצת המחקר בחברת PerimeterX ליאל שטראוך מסבירה: "ממצאי המחקר מראים בבירור כי פעילות הבוטים באתרי נסיעות נמצאת במגמת צמיחה מתמדת. כל בית עסק וארגון תיירות חייב להיות מודע לתופעה ולפעול בצורה עקבית למנוע פגיעה בלקוחות". עוד הוסיפה, "אין סימנים לכך שבוטים הולכים להיעלם ולכן על גופי התיירות, לרבות חברות תעופה, רשתות מלונות ומנועי חיפוש לתיירות צריכים לקחת בחשבון כי נדרשת שכבת הגנה תמידית כיוון שאותה תעבורת בוטים אולי אף תשפיע בצורה כזו או אחרת על תמחור המוצרים והשירותים בתחום התיירות". שטראוך: "נפח התנועה של הבוטים בעולמות התיירות מתאפשרת בין היתר בשל העלות הנמוכה יחסית ועל ידי כך היכולת לייצר רווח קל למפעיליהם".

ככלל, פרימטראקיס מצביעה על כך שתנועת הבוטים לאתרי תיירות גדולה משמעותית מתעבורה אנושית, עובדה שיכולה להשפיע בצורה קשה על התמחור של סוכנויות הנסיעות ולפגוע בצרכני הקצה. "המלחמה על ליבם של הצרכנים היא אחד הגורמים העיקריים לצמיחה העקבית בתנועת הבוטים. אנו רואים אינדיקציות ברורות לכך שסוכנויות נסיעות ואתרי תיירות הם שמפעילים את הבוטים במטרה להשפיע על אלגוריתם התמחור של מתחריהם, ועל ידי כך להעצים את שירותיהם שלהם – הבוטים הפכו לגורם מרכזי במקסום ההכנסות של חברות תעופה ותיירות". 

בין ממצאי המחקר המרכזיים, חוקרי פרימטראיקס מצביעים על כך שנפח תנועת הבוטים עולה בהתמדה באותה תקופה שבה העניין האנושי באתרי נסיעות עולה. כמו כן, תנועת הבוטים לאתרי נסיעות מקוונים צמח בממוצע בשנה האחרונה ב-37%. וזה עוד לא הכול – המחקר מצא כי בין ה-14 ביוני ל-13 ביולי 2019, החיפושים הכוללים הן של בני אדם והן בוטים - כוונה בעיקר לשדות התעופה הפופולאריים ביותר בעולם. ביניהם שלושת שדות התעופה של המטרו בניו יורק (LaGuardia, John F. Kennedy, Newark), לאס וגאס, שדות התעופה בלונדון (Heathrow, Gatwick, City of London), ושדה התעופה של בנגקוק. נתון נוסף מעניין - עצימות תנועת הבוטים בחודשי הקיץ החמים קטנה יותר מאשר בתקופת החורף הקרה.

על פי פרימטראיקס אלה הם היעדים הפופולריים ביותר לבוטים, לפי אחוז מסך התעבורה הכולל בוטים:

שדה תעופה הבינלאומי קפניוויק (KEF) באיסלנד: 82.83%

המבורג: 74.59%

ברלין: 64.05%

בנגקוק: 50.38%

שדה תעופה פלמה דה מיורקה (PMI), ספרד: 49.8%

לונדון: 47.88%

ניו יורק: 35.10%

LAX: 23.4%

לאס וגאס: 16.09%

אולי יעניין אותך גם

זירת הפגיעה בדמשק. צילום: מתוך טוויטר

הקשר האיראני לניסיון החיסול של בכיר הגא"פ בדמשק

לפי דיווחים, התקיפה נגד בכיר הג'יהאד האסלאמי בסוריה, אכרם אל-עג'ורי, בוצעה באמצעות חימוש מדויק. למרות הערפל סביב דמותו, ניתן להגיד כי מדובר באדם שמהווה החוט המקשר בין ארגון הטרור לאיראן