מהיסטוריה לנדל"ן: שטח מוזיאון תולדות צה"ל נמסר למנהל מקרקעי ישראל

משרד הביטחון השלים את פינוי מוזיאון "בתי האוסף לתולדות צה"ל" בת"א ואת מסירת השטח. בשטח שפונה בת"א יוקמו 650 יחידות דיור ועשרות אלפי מ"ר של מסחר ומלונאות. המוזיאון החדש ייבנה בלטרון

מתוך הפינוי ההיסטורי של הבסיס. צילום: דוברות משרד הביטחון

משרד הביטחון השלים בימים אלה את הפינוי של המוזיאון ההיסטורי "בתי האוסף לתולדות צה"ל" בתל אביב. בטקס מרגש בחצר המוזיאון מסר אבי מערבי, ראש חטיבת שיווק ופינוי מחנות במשרד הביטחון, את מפתחות המתחם לנציג רשות מקרקעי ישראל. לאחרונה פורסם המכרז של מעבר בסיס הבקו"ם בתל השומר למתחם החדש סמוך לרמלה. 

מוזיאון "בתי האוסף לתולדות צה"ל" שבשכונת נווה צדק, סמוך למתחם התחנה ולחוף הים, שוכן על כ-22 דונמים באחד מאזורי הביקוש היקרים בתל אביב. "בתי האוסף" הינו מתחם לשימור הכלול בתכנית המקודמת כיום על ידי עיריית תל אביב והקרויה תכנית מנשייה. פינוי המוזיאון הוא חלק ממהלכי שיווק והעתקת מחנות, שמוביל משרד הביטחון להוצאה היסטורית של מחנות צה"ל ממרכזי הערים הגדולות והעתקתם לנגב ולגליל.

מהרכב של בן גוריון ועד לנגמ"ש של מוטה גור

ממשרד הביטחון נמסר כי "המוזיאון הכיל למעלה מ-9,000 פריטים ייחודים, החל מתקופת המנדט הבריטי ועד לזמנים אלה. בין היתר שימש המוזיאון בית לנגמ"ש של מוטה גור, לרכב השרד של דוד בן- גוריון ולעוד עשרות רבות של טנקים, נגמ"שים וכלי רכב משוריינים שמספרים את סיפורו של צה"ל. כולם נארזו ברגישות, במבצע לוגיסטי מורכב ביותר, והועברו לאחסון באופן מיטבי, עד להשלמת בניית המשכן החדש של המוזיאון בלטרון".

תכנונו של המתחם החל עוד בתחילת שנות ה-90, עת הוקמה ועדת הול"ל עם גלי העלייה. תכנית זו הייתה תכנית הול"ל הראשונה שקודמה על ידי המדינה ואולם קידמה נעצר על ידי עיריית תל אביב. בחלוף השנים ועם התקדמות הפיתוח באזור בסביבות שכונת נווה צדק, פלורנטין ויפו ומעבר הקו האדום של הרכבת הקלה, לקחה על עצמה העירייה את קידומו של המתחם לאזור מעורב שימושים, שבו יכללו בתי האוסף, כמו גם מתחם התחנה אשר פותח על ידי רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב וכן שטחי מלונאות מסחר ומגורים. מתחם זה מתוכנן ברגישות כחלק המחבר כחוליה המתאימה עצמה לסביבתה בין נווה צדק ותל אביב לבין השכונות היפואיות ופלורנטין.

רכבו של ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון. צילום: דוברות משרד הביטחון

שלומי מעיין, מנהל יחידת המורשת והמוזיאונים באגף משפחות הנצחה ומורשת במשרד הביטחון: "מבצע פינוי מוזיאון 'בתי האוסף לתולדות צה"ל' חייב תכנון קפדני שארך למעלה משנה, ומחשבה כיצד לארוז ולשמר את כל אחד מאלפי הפריטים שמספרים את ההיסטוריה הביטחונית של מדינת ישראל מתקופת המחתרות ועד ימינו. המוצגים נשמרים כעת עד להשלמת המוזיאון החדש בלטרון".

יובל גבאי, ראש חטיבת המבצעים באגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים (אמון) שבמשרד הביטחון: "זהו אחד מהמבצעים הלוגיסטיים הייחודיים שניהלנו. הוא כלל סגירת רחובות רבים בתל-אביב לצורך העברת שיירות טנקים ונגמ"שים למשכנם החדש. בזכות שיתוף פעולה והירתמותם של גורמים רבים למבצע, הצלחנו להקדים את תאריך הפינוי בחודשיים. כל מוצג קיבל מאיתנו יחס אישי ונארז באופן המיטבי כדי לשמרו לעוד הרבה שנים קדימה".

גילי טסלר, מתכננת מחוז תל אביב, ברשות מקרקעי ישראל: "השטחים מהווים את החלק המחבר מצפון ומדרום לרחוב יפו ההיסטורי ובתחומה של התכנית שימושים מעורבים הכוללים את מתחם התחנה ההיסטורית, בתי האוסף, שטחי מלונאות, מגורים מסחר ומשרדים. שטחי הציבור והרחובות תוכננו באופן המייצר רציפות הליכה ושבילי אופניים משכונות נווה צדק אזור קצה רוטשילד וכרם התימנים לכיוון דרום מערב בואכה פלורנטין ויפו. כעת משהוחזר סוף סוף המתחם לידי המדינה ניתן יהיה להתקדם עם תכנון המתחם שימור המבנים ויצירת אזור מיוחד נוסף בעיר".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית