צה"ל מבצע רה-ארגון בגרף האימונים

על מנת להשיג אפקטיביות מבצעית טובה יותר, הצבא משנה את מה שנותר מהתוכנית עד סוף השנה. פרסומי האוצר מגלים כי צה"ל אינו חורג מהתקציב, אז מדוע מתבצעים השינויים? דובר צה"ל: "ביטול האימונים -  בשל הערכת מצב"

 

מתוך התרגיל האוגדתי "ארבע העונות" למוכנות למערכה בעזה. צילום: דובר צה"ל

צה"ל משנה את תמהיל גרף האימונים שנותר לשנה זו על מנת להשיג אפקטיביות מבצעית טובה יותר. לפי הצבא, נוספו אימונים שלא היו בגרף המתוכנן וכן נרכשו יכולות לחימה ליחידות הקצה על חשבון אימונים בוטלו. בחינה בפרסומים של משרד האוצר מעלה כי צה"ל אינו חורג מיעדי התקציב לשנה זו, ולכן, המשמעות היא כי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, החליט לעשות באותו כסף - דברים אחרים מהתכנון המקורי לשנה זו.  

הסיפור התחיל בפרסום באתר הארץ, שטען כי צה"ל ביטל אימוני מילואים עד סוף 2019 משיקולים תקציביים. אולם, בחינה של מימוש התקציב באתר האוצר לחודש יולי האחרון שפורסמה בתחילת אוגוסט הראתה כי צה"ל, ומערכת הביטחון, לא חרגו מיעדי מימוש התקציב. להיפך, מערכת הביטחון ניצלה כ-1.3 אחוזים פחות מהצפי לחודש המדובר.

מכאן, שאם צה"ל לא חורג מהתקציב, מדוע אם כן הוא טוען לשינויים בגרף האימונים בגלל שיקולים תקציביים? כמו כן, גם הטענה כי מדובר בקיצוץ בשל תוכנית "תנופה" העתידית אינה הגיונית, בשל העובדה שתוכנית זו טרם נסגרה עם האוצר. וכסף שייחסך היום על ידי צה"ל לא ילך לתכנית חומש הבאה, אלא ככל הנראה ילך לסגירת גירעונות במקומות אחרים במערכת הביטחון. עוד נקודה שקשורה להתנהלות גוף ממשלתי עם תקציב - לרוב, גופים ממשלתיים נוטים לנצל את התקציב עד תום, או לחרוג ממנו, בכוונה תחילה על מנת למנוע תחושה שאין צורך בכסף ואפשר לקצץ בתקציב של שנה הבאה.

השמירה של כוכבי על מסגרת התקציב

פרסום נוסף באותו הקשר דווח היום (ד') בגל"צ (צחי דבוש), שטען כי התוכנית הרב שנתית החדשה של צה"ל, תוכנית "תנופה" של הרמטכ"ל אביב כוכבי, נוגעת גם במספר חיילי המילואים. "הרמטכ"ל שוקל לסגור שתי אוגדות מילואים. רב אלוף כוכבי חושב שיש צורך לצמצם את מספר חיילי המילואים, זאת כדי לייצר כוח מיומן ומקצועי יותר", דווח בגל"צ.  

אם כן, פרסומים עוקבים באותו שבוע על צמצום תרגילים ביחידות מסוימות במקביל לתוכנית סגירת שתי אוגדות מילואים, יכולים להצביע על מהלך שמתכנן הרמטכ"ל, שמהותו פחות השקעה במילואים, ויותר השקעה בכוח סדיר ואמל"ח. תזה זו, אם נכונה, מסתדרת עם פרסומים קודמים בנושא שטענו כי רא"ל כוכבי רוצה לממש את חזון יבשה באופק וחופת את"ר - חזון טכנולוגי המצריך משאבים כספיים רבים. זאת, על רקע הגרעון הגדל של ממשלת ישראל שככל הנראה יגדע את הרצון של נתניהו להצמיד את תקציב הביטחון לתל"ג בשיעור 6 אחוזים. בממוצע, תקציב הביטחון בשנים האחרונות תפס כחמישה אחוזים מהתל"ג, כאשר כל אחוז נוסף בערך של התל"ג הנוכחי מגיע לכ-14 מיליארדי שקלים.

צפו בפעילות של צה"ל בתרגיל האוגדתי לקראת מערכה בעזה

אין ספק כי הפרסומים האחרונים, לצד המהלכים ברקע על גיבוש תוכנית "תנופה", נעשים בצורה מחושבת על ידי הרמטכ"ל. הניסיון של פלוני לטעון כי כוכבי משתמש בקיצוץ האימונים כמנוף לחץ על האוצר לקראת "תנופה" אינו מחזיק מים. הרמטכ"ל הנוכחי, כמו קודמו, שומר על מסגרת התקציב בקנאות ראויה לציון. כוכבי מראה שהכסף הציבורי חשוב לו כלובש מדים לא פחות מכל אזרח אחר ללא דרגות, ואת השינוי בין תקצוב המילואים, לסדיר, לאמל"ח הוא עושה מבלי להגדיל את הגירעון הממשלתי.

מדובר צה״ל נמסר כי "בעקבות הערכת מצב משאבית, הוחלט על ידי מפקד זרוע היבשה, לבטל מספר מצומצם של אימונים מסוף תוכנית העבודה לשנת 2019. רובו המוחלט של גרף האימונים שתוכנן מתקיים. ראוי לציין, כי במהלך שנת עבודה זו, נוספו במסגרת שיפור המוכנות למערכה ברצות עזה אימונים שלא תוכננו בתוכנית העבודה השנתית, כמו כן הוקצה סכום כסף נוסף לטובת רכישת יכולות לחימה נוספות ליחידות הקצה. צה״ל ממשיך בהכנת הכוחות לאתגרים השונים בכלל הגזרות".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית