דו"ח נקח"ל: אלימות פיזית ומילולית של מפקדים

נציב קבילות חיילים במשרד הביטחון הגיש את הדו"ח לשנת 2018. יותר מ-60 אחוזים מהקבילות נמצאו מוצדקות. צה"ל: "מחוייבים ללמוד את הממצאים ולהפיק את הלקחים". הפרטים המלאים

 

אילוסטרציה: דובר צה"ל

מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, הגיש לראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו וכן ליו"ר וועדת החוץ והביטחון של הכנסת, את הדו"ח השנתי ה-47, המסכם את שנת 2018 (התשע"ט). דו"ח נקח"ל התאפיין בשנה החולפת בקבילות על אלימות פיזית של מפקדים, לצד אלימות מילולית ושיח פיקודי לא ראוי, לרבות באמצעות 'ווטסאפ'.

בשנת 2018 נרשם ריבוי של קבילות נגד נגדים וקבילות של חיילים המשתייכים לאוכלוסיות מיוחדות (חרדים, חיילים בודדים, מתנדבים ועתודאים). מנגד נרשמה ירידה בקבילות שעניינן שיח פוגעני. כמו כן, נותר על כנו מספר הקבילות הגבוה של אנשי קבע - קצינים ונגדים.

אחד הנושאים שנדונו בדו"ח הוא פגיעה בזכויות יסוד של חיילים: אי מימוש כלל ימי החופשה של חיילי חובה במערך הלוחם, פגיעה בזכויותיהם של מאבטחי מתקנים המועסקים ללא ההכשרה הנדרשת. ריבוי קבילות המעידות על הפעלת שיקול דעת שאינו בסמכות המפקד בנוגע למצבו הרפואי של חייל, עד כדי סיכון רפואי (מניעת גישה ל'ביקורופא', אי מימוש הנחיות רפואיות, אי כיבוד פטורים ועוד).

בתחום הרפואה, כך על פי הדו"ח, ישנו פער בשירותים הרפואיים הניתנים לחיילים. "פערי תיעוד מהותיים הנובעים מבעיות תשתית ומפערים מקצועיים בהבנת החובשים את חשיבות התיעוד. פער במיצוב מעמדם של החובשים אל מול גורמי הפיקוד, צמצום במספר המטפלים ועוד", נכתב בדו"ח.

עלייה בקבילות מילואימניקים

בתחום זכויות הת"ש והתשלומים, מפרט הדו"ח נושאים כמו: אי עמידה במכסה השנתית של 18 ימי חופשה ללוחמים בשירות חובה. שינוי מדיניות ותקלות במערכת כ"א הביאו לפגיעה ביכולת משרתי הקבע לממש את כלל ימי החופשה, שלהם הם זכאים.

על פי הדו"ח, נרשמה ירידה בקבילות מלש"בים (מיועדים לשירות ביטחון) על חוסר מענה מצד מוקדי 'מיטב', עדיין ניכר תסכול רב מתוכן המענה ואיכותו. המתנה ממושכת למפגשים עם גורמי בריאות הנפש.

עלייה של 16% בקבילות משרתי מילואים נרשמה בדו"ח האחרון. המילואימניקים קבלו על סוגיות שכר ותשלומים. עליה נרשמה בקבילות בנוגע לעיכוב בזימונים לוועדות רפואיות (עשרות קבילות במהלך 2018). מנגד, נרשמה ירידה בקבילות בעקבות עליית אתר המילואים באינטרנט (טפסים, עדכונים וכו).

ויש גם נקודת אור. נציב קבילות החיילים בחר לציין לטובה את המשך מגמת השיפור בגדודים המעורבים ובמערך התצפיתניות ואת הירידה המשמעותית בקבילות טבעוניים לצד זאת, נמשכות הקבילות אודות המענה הניתן ביחידות. הנקח"ל הביע את דאגתו הרבה מהיקף הקבילות הגבוה של אנשי הקבע, קצינים ונגדים.

תגובת דובר צה"ל לדו"ח הנקח"ל: "צה"ל מברך על דו"ח נציב קבילות החיילים לשנת 2018, ורואה בו כלי חשוב ללמידה והיכרות עם נושאים הדורשים בחינה וטיפול, ואמצעי לשפר את המענה הניתן למשרתים בצה"ל.

בעשור האחרון פועלים בצה"ל מנגנוני בקרה וביקורת פנימיים שמטרתם להוביל לשיפור במגוון רחב של נושאים. צה"ל מעריך כל בדיקה וביקורת הנערכת לשיפור הארגון, ומחויב ללמוד את הממצאים להפיק את הלקחים, ולתקן את הדרוש תיקון. בהתאם להחלטת הרמטכ"ל, מוביל סגן הרמטכ"ל, אלוף אייל זמיר, הליך סדור להעמקת הבדיקה וטיפול בפערים שהועלו בדו"ח".

התייחסותו המלאה של צה"ל לדו"ח

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית