ממשפט גולני ועד אזריה: ערכי המשפט של צה"ל

הספר "ההיסטוריה תשפוט" בוחן את מערכת המשפט הצה"לית לאורך השנים ומעניק הצצה למשפטים ולהליכים המשפטיים הגדולים

 
ממשפט גולני ועד אזריה: ערכי המשפט של צה"ל

כריכת הספר

"ההיסטוריה תשפוט", 70 שנות שפיטה צבאית, הוצאת משרד הביטחון ומודן עורך אחראי: אלוף דורון פיילס, עורכת ראשית: תא"ל אורלי מרקמן.

ארגונים שונים, ובהם חילות צה"ל, ניצלו את התאריך העגול – 70 שנה להקמתם – לפרוס בשנה זו את תולדות הארגון בספר כתוב. עכשיו הגיעה תורה של יחידת בתי הדין הצבאיים שלקחה על עצמה משימה, שהיא הרבה יותר מתיאור היסטורי של הפעילות, בספר 'ההיסטוריה תשפוט'.

מדובר בספר עיון המשמש מקור היסטורי נוסף לתולדות צה"ל, כתוב וערוך בטוב טעם, גם בצורתו הגרפית. בספר ניתנת הזדמנות להכיר את המיוחד בחוק ובמשפט הצבאי, בהתפתחות הערכים וההתייחסות אליהם בצה"ל, ולהיזכר, בלי שהדברים נאמרים, בהשוואה לנורמות האזרחיות בנושאים משיקים.

הספר של הרשות השופטת בצה"ל כולל תמצית וקטעים מפסקי דין נבחרים בניסוח המקורי שלהם, שניתנו מקום המדינה ועד היום. הספר מהווה מקור מוסמך לבחינת קביעות עקרוניות על פרשיות ואירועים צבאיים מכוננים כמו שיקול דעת ביישום הוראות פתיחה באש, רשלנות בבטיחות באימונים, סירוב פקודה, חופש המצפון והחובה לשרת בצבא.

הוא בוחן מקרים שנודעו משך השנים כמו: 'משפט גולני', 'משפט גבעתי', 'משפט כפר קאסם' ,'ליל הגלשונים' וגם 'משפט אזריה'. בספר נזכרים גם משפטים חשובים בנושאים רגישים כמו משפט טוביאנסקי, משפט נאפסו ואפילו מקרה פחות ידוע של חייל צה"ל רב"ט שאהין שערק וריגל למצרים ב-1964 ונתפס לאחר מלחמת ששת הימים.

הסקירות מלוּוֹת בתמונות ובמסמכים מאירועי התקופה ומלמדות על עשייה שיפוטית שהיא בבוּאה של קורות המדינה. הסגנון בספר הוא עובדתי-משפטי קריא מאד.

אולי יעניין אותך גם