דיפ-פייק: כיצד הגנה על המידע תציל אתכם מהתחזות?

פיתוחי וידאו חדשניים מאפשרים לזייף פנים של אנשים ולהציגם בסרטוני וידאו בהם מעולם לא השתתפו, והנזק המופץ ברשת עלול להיות הרסני. איך ניתן להתמודד עם מקרה שכזה וכיצד גיבוי מידע ואהוד ברק קשורים לעניין?

 
דיפ-פייק: כיצד הגנה על המידע תציל אתכם מהתחזות?

מה הקשר של אהוד ברק? צילום: מתוך פייסבוק

פיתוחים חדשים בטכנולוגיית וידאו מאפשרים לזייף סרטוני וידאו בצורה קלה ופשוטה ולהחליף דמות של אדם אחד באדם אחר. התופעה הזו, אשר זכתה לשם "דיפ-פייק", מטרידה כיום לא מעט אנשים שהספיקו להיחשף לנושא. רק תחשבו לרגע כמה קל יהיה לצלם פשע מסוים ולהחליף את פני הפושע בפנים שלכם. מספיק לשאול ידוענים ישראלים, שכבר היו קורבנות לטכנולוגיה הנ"ל, איך הגיבו כשמצאו את עצמם מככבים בסרטונים מזויפים באתרים למבוגרים בלבד.

לעת עתה, הקליפים האלה, בווידאו או אודיו, נוצרים בעיקר כדי להציג את הטכנולוגיה עצמה או כדי להציג דמות פוליטית בלעג כאשר היא אומרת דברים שלא אמרה מעולם (פייק ניוז במיטבו). דוגמה טובה לכך הופיעה לאחרונה שהוצג וידאו דיפ-פייק של מארק צוקרברג באינסטגרם, ובו הוא נראה אומר כי הוא מוסר את השליטה על כל הנתונים של פייסבוק ל- Spectre, ארגון הרשע הדמיוני מעולמו של ג'יימס בונד.

דיפ-פייק והגנה על נתונים

מה הקשר בין סרטוני דיפ-פייק לבין הגנה על הנתונים שלך? אם נשפוט על פי טכנולוגיות דומות בעבר, אז סביר להניח שהטכנולוגיה הזו המאפשרת לזייף דמויות של אנשים תמשיך להשתפר והשימוש בה יתרחב. כיום, פוליטיקאים ומובילים ידוענים בתעשיית הטכנולוגיה הם המטרות העיקריות.

מחר, אולי זה יהיה זה המתחרה שלך שייצור וידאו אשר מפיץ מידע שקרי אודות המוצרים שלך או אודות הנהלת החברה. תאר לך שיום אחד תראה את המנכ"ל שלך אומר דברים שקריים בווידאו, או שהוא נראה בגילופין. החברה תוכל כמובן לטעון שמדובר בזיוף, אבל ברגע שוידאו כזה מופץ, כבר אין דרך חזרה.  

שמירת מידע ואהוד ברק

בעוד הדברים נשמעים כמו עתיד מדאיג ודיסאוטופי, הדרך הטובה ביותר להילחם במידע מוטעה ומטעה היא להציג ולהחזיר את האמת על כנה במהירות, כך שניתן יהיה לזהות את המידע השקרי בקלות. הגנה על הנתונים שלך, כולל נכסים יקרי-ערך כגון וידאו, והיכולת לאתר ולאחזר אותם במהירות יכולה לצמצם משמעותית את הדאגות של בעלי המניות ולגרום לכולם לישון טוב ביותר בלילה.

דוגמה מהתקופה האחרונה, ו"קרוב לבית" מה שנקרא, היא התמונה בה צולם אהוד ברק עומד בפתח ביתו של ג'פרי אפשטיין בניו יורק, כאשר פניו מכוסות בצעיף שחור. ביום הפרסום פשפש ברק בארכיון התמונות שלו ולמזלו מצא תמונה אחרת שצולמה בחו"ל בה הוא נראה כאשר פניו מכוסות בצעיף וכובע. בפוסט המלווה לתמונה שהעלה כותב ברק שכאשר קר לו הוא נוהג לכסות את הפרצוף, לא רק בניו יורק אלא במקומות אחרים בעולם. מזלו של ברק הוא שהייתה לו תמונה כזו בארכיון. במקרה זה לא דובר על "דיפ-פייק", אך זו הוכחה ברורה כי שמירה על תמונה (או כל מידע אחר) יכולה לסייע להיחלץ ממצב לא נעים.

הכנסת שליטה על הנתונים לארגון

המסמכים שלך, נתוני האפליקציות והווידאו של החברה שלך, כולם צריכים להיות מוגנים וזמינים בהתראה של רגע, מכל סיבה שהיא. פתרון גיבוי איכותי הוא כזה המספק יכולות חיפוש בשירות עצמי בכל הנתונים בארגון, באתר מקומי או בענן והמאפשר לאנשי החברה להגיב במהירות עם הקובץ המקורי, תוך שהם מציגים את הפערים ומפריכים את השקרים.

אם הנתונים בארגון לא מנוהלים ולא מוגנים, החברה בה אתה עובד עלולה למצוא עצמה בסכנה. האם בכירי החברה שלך יכולים למצוא נתונים מבוזרים במהירות – בפורמט נוח לעבודה – כדי להילחם במשבר יחסי הציבור הבא? אם עומדת מולך תביעה משפטית, האם יש לך יכולת לאתר את כל המידע הנדרש על אף ביזורו מתוך כל הגיבויים שלך – כולל אלה הנמצאים במדיות שונות, אתרים מרוחקים או פורמטים ישנים? אם לא כדאי שתבחן את פתרון ניהול המידע והגיבוי הנוכחי שלך ותיערך לכך מחדש.

הכותב הוא מנכ"ל קומוולט ישראל, המפתחת ומשווקת פתרונות הגנה על מידע והתאוששות מאסון

 

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022