ארה"ב פרשה רשמית מהסכם הפיקוח על טילים גרעיניים

פרישת ארה"ב מהסכם INF שמה קץ לפיקוח על נשק, שהגביל פיתוח טילים יבשתיים לטווחים של 500 עד 5,500 ק"מ

טראמפ ופוטין. צילום:AP

ארה"ב פרשה רשמית בסוף השבוע (ו') מהסכם פיקוח על טילים גרעיניים לטווחים בינוניים, הסכם INF, בעוד היא מתכוננת לבצע בעוד כמה שבועות שיגור של טיל שיוט לא גרעיני חדש, שתוכנן במיוחד כ"אתגר לרוסיה ביבשת אירופה".

פרישת ארה"ב מהסכם INF שמה קץ לפיקוח על נשק, שהגביל פיתוח טילים יבשתיים לטווחים של 500 עד 5,500 ק"מ, ובארה"ב יש המביעים חשש מפני חידוש מירוץ החימוש.

"רוסיה היא האחראית הבלעדית  לפגיעה בהסכם INF", הודיע שר החוץ מייק פומפיאו בעת ההכרזה על פרישה מההסכם הגרעיני, הסכם הקיים מאז המלחמה הקרה. פרישת ארה"ב גונתה על ידי רוסיה ועל ידי מזכיר האו"ם.

הניסוי, שעליו דיווחה רשת CNN, אמור להתבצע תוך כמה שבועות, ומתואר כמענה של ממשל טראמפ לטענה האמריקנית שמוסקבה היא המפרה את הסכם INF מזה יותר משנה "כיוון שרוסיה איננה מסוגלת לייצר יתרון צבאי".

סיום עידן הסכם INF מותיר את שתי המעצמות ארה"ב ורוסיה עם  הסכם אחד ויחיד בנושא נשק גרעיני והוא הסכם NEW START, המפקח על מאגרי נשק גרעיני ואמצעי השיגור שלו. אם לא יחודש הסכם START עד שנת 2021 לא יהיו עוד בידי שתי המעצמות הגדולות כל מגבלות על מאגרי נשק גרעיני וטילים גרעיניים.

בתגובה לצעד האמריקני הזמינה מוסקבה את וושינגטון ואת ארגון נאט"ו להכריז במשותף על מורטוריום על הצבת טילים לטווח בינוני וקצר. "אם ארה"ב תימנע מהצבת טילים כאלו במקומות מסוימים", אמר סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריבקוב," כי גם רוסיה תנהג כך".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית