בתוך ים המתיחות במפרץ: דיפלומטיה איראנית

איראן שקועה בהידרדרות יחסיה עם ארה"ב ומעצמות נוספות כמו בריטניה, דבר שלא מפריע לה להמשיך במאמצים המדיניים במטרה להתבסס במזה"ת

 

צילום: AP

כשברקע קולות המלחמה בינה לבין ארה"ב והמעצמות, איראן ממשיכה לנסות ולחזק את מעמדה והתבססותה המזרח התיכון. בסקירה של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית במל"מ (מרכז למורשת מודיעין), פורסמו פרטים אודות היחסים בין טהרן ושכנותיה במזרח התיכון.   

על פי הסקירה, עולה כי מפקד הכוחות האיראניים לשעבר בסוריה חשף לראשונה פרטים מפגישת קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, עם נשיא רוסיה פוטין בקיץ 2015. במהלך הפגישה שכנע סלימאני את הנשיא פוטין להתערב במלחמת האזרחים בסוריה. בריאיון לסוכנות הידיעות תסנים אמר מחמד ג’עפר אסדי, כי סלימאני אמר לפוטין, "שסוריה היא המאחז האחרון של חזית המזרח ואם תיפול, לרוסיה לא יהיה כל ערך בעיני המערב".

בנוסף לריאיון זה, התפרסם בסקירה כי חסין אמיר עבדאללהיאן, יועצו מיוחד לעניינים בינלאומיים, ביקר במהלך החודש בסוריה ובלבנון ונפגש עם בכירים בשתי המדינות, ובהם הנשיא אסד ומזכ”ל חיזבאללה, חסן נסראללה. בפגישתו עם עבדאללהיאן אמר נסראללה, כי האזור כולו יהיה מעורב במקרה של מלחמה בין איראן לארה”ב.

מפגשים מדיניים התרחשו החודש גם בגזרת טהרן-בגדד. "ראש ממשלת עיראק, עאדל עבד אלמהדי, הגיע ב-22 ביולי 2019 לביקור בטהרן ונפגש עם הנשיא רוחאני. בפגישה קרא נשיא איראן להאיץ את מימוש ההסכמים, שנחתמו בין שתי המדינות בתחומי התחבורה, המסחר, האנרגיה, התעשייה והבנקאות. ראש ממשלת עיראק הצהיר כי עיראק לא תצטרף לעולם לסנקציות הכלכליות נגד איראן", צוין בסקירה.

על פי הפרסום של מרכז המידע, "דובר 'הגיוס העממי' (המיליציות העיראקיות) הכחיש נוכחות כוחות איראניים בבסיס אמרלי בצפון עיראק, שהותקף ב-19 ביולי 2019 על ידי כלי טיס בלתי מאויש. רשת אלערביה דיווחה, כי במחסן נשק שהותקף אוחסנו טילים בליסטיים ומשגרים איראניים וכי בין הפצועים וההרוגים היו גם אנשי משמרות המהפכה. בתוך כך, דיווחה התקשורת האיראנית, כי איש משמרות המהפכה נהרג בקרב עם פעילי דאעש באזור אלעמארה שבדרום-מזרח עיראק".

איראן ממשיכה לחמם את היחסים גם אויבינו מדרום – ארגון הטרור חמאס. בסקירת המרכז פורסם כי "משלחת בכירה של חמאס, בראשות צאלח אלעארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, ביקרה בטהרן ונפגשה עם בכירים איראניים, בראשם מנהיג איראן חמינאי. הבכירים האיראניים שבו והדגישו את מחויבות איראן כלפי הפלסטינים והביעו תמיכה בהמשך 'ההתנגדות' הפלסטינית. בפגישה עם מנהיג איראן הצהיר אלעארורי, כי חמאס תהיה קו ההגנה הראשון של איראן מול תוקפנות המערב".

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית