"מקדימים את האיראנים בכמה צעדים"

במערכת הביטחון הגדירו את סדרת הניסויים שבוצעה בטיל "חץ 3" באלסקה כ"הישג פורץ דרך". "הבאנו שכבת הגנה נוספת למדינת ישראל", אמר בכיר במשרד הביטחון

צילום: משרד הביטחון 

"הישג טכנולוגי פורץ דרך", כך הגדירו במערכת הביטחון את סדרת הניסויים במערכת חץ שנערכה על אדמת אלסקה, ארה"ב.  משה פתאל, ראש מנהלת חומה במפא"ת שבמשרד הביטחון אמר היום (א') לאחר סיום סדרת הניסויים: "היכולת לבצע שלושה ניסויי יירוט מורכבים בתרחישים שונים, בתוך 10 ימים בין הניסוי הראשון לניסוי האחרון, מעידה על הישג טכנולוגי פורץ דרך ששמור למדינות מאוד בודדות בעולם".

"היירוטים בוצעו", הסביר פתאל, "בגבהים עצומים מחוץ לאטמוספירה ובמרחקים גדולים מאוד ולמעשה אישרו את היכולת של מערכת הנשק חץ 3 לשמש כחומת המגן של מדינת ישראל מול איומים בליסטיים ארוכי טווח, דוגמת איראן וכדומה. כל היירוטים בוצעו תוך פגיעות ישירות HIT TO KILL במטרות קשיחות אמיתיות, שמדמות איומים עם ראשי קרב מכל הסוגים, תוך השמדה מלאה לרסיסים בודדים".

"אנחנו מקדימים את האיראנים בכמה צעדים. אנחנו בודקים את המערכת לגבי תכניות עתידיות שלהם", הדגיש עוד פתאל.

פתאל אמר עוד כי "לראשונה בניסויי היירוט של מערכת הנשק חץ, השתתפו באופן פעיל מערכות אמריקניות וכך הדגמנו יכולת קישוריות ושיתוף פעולה בין צבא ארצות הברית לצה"ל. אנחנו לכל אורך הדרך עבדנו בשיתוף פעולה מעולה עם הסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA) ובניסוי נטלו חלק חיל האוויר הישראלי ורוב התעשיות הביטחוניות, בהובלה מלאה של התעשייה האווירית ובשיתוף חברות רפאל אלביט ותומר.

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית וראש חטיבת טילים וחלל אמר: "יש כאן הישג מדהים למשרד הביטחון ,לחיל האוויר, ולתעשייה הביטחונית בישראל בהובלת התעשייה האווירית. אנחנו הקמנו פה אתר לתפארת ובאמת הדגמנו ניסוי משולב, עם שלושה יירוטים, כשכל אחד מהם היה כמו שאמר ראש מנהלת 'חומה' "ברזל בברזל", יירוט מושלם מחוץ לאטמוספירה, דבר שבדרך כלל לא עושים בכמויות ובהיקפים כמו שאנחנו עשינו, ובוודאי שלא בתרחישים שמייצגים את האיום באזורנו".

"שכבת הגנה נוספת"

"ברגע הניסוי בחדר הפיקוד שנבנה במיוחד לטובת הניסוי הזה, אפשר היה לחתוך את האוויר בסכין ממש", תיאר לוי. "כל אחד מהמשתתפים בניסוי ידע את מקומו, גם המפעילים המבצעיים, גם המהנדסים שליוו את הניסוי הזה וגם מהנדסי המערכת וראשי הפרויקטים. כל אחד עמד מוכן למשימה. הטיל יצא אל על, טס לכיוון המטרה, רכש אותה בעזרת החיישנים העצמאיים שלו והשמיד אותה ברזל בברזל. אנחנו היום גאים מאוד לעמוד אחרי סדרת הניסויים ולהגיד: הבאנו שכבת הגנה נוספת למדינת ישראל שהיא בדוקה ומוכחת, שכבת הגנה שמאפשרת לתושבים במדינת ישראל לישון בשקט בלילה. השכבה הזאת מצטרפת לעוד שלוש שכבות אחרות, גם חץ 2, גם שרביט קסמים וגם כיפת ברזל. ביחד, זה נותן את ההגנה הראויה לתושבי מדינת ישראל", אמר עוד לוי.

פתאל הסביר כי המכ"מ האמריקני בו נעשה שימוש בניסויים, ישמש את ישראל בעתיד. "מדובר במכ"ם אמריקני קרקעי. הוא פרוס לא רק בארה"ב אלא גם ברחבי העולם והוא שימש אותנו בקישוריות מלאה. זו הפעם הראשונה שבוצע כאן ניסוי יירוט שכזה. המכ"ם הזה ישרת את ישראל גם כשנותקף. זה מכ"ם שאמור גם לשרת אותנו בעת הצורך. טיל המטרה שוגר ממטוס חיל האוויר ואני רוצה להדגיש את העבודה היפה שאנשי חיל האוויר עשו כדי לתמוך בניסוי הזה".

המכ"מ האמריקני

עוד הוא אמר: "אנחנו לא תלויים במכ"ם האמריקני. מה שהוכח פה זה היירוט בחלל הרחוק, הגבוה וזה מה שהיה חשוב ועל הדרך גם בדקנו את יכולת הקישוריות מול מערכות אחרות.  יש לנו יכולות עצמאיות וכמובן שאנחנו נהנים משיתוף הפעולה עם האמריקנים".

לגבי ייצוא עתידי של המערכת אמר ראש מנהלת חומה, משה פתאל: "אנחנו כרגע מתרכזים בביטחון מדינת ישראל ובצרכים המבצעיים. אני יכול לומר שיש התעניינות, כל מיזם מהסוג הזה מחייב אישור מהצד הישראלי והאמריקני שהיו שותפים לאורך כל הדרך, מ-2004 ועד היום, ולכן כל דבר כזה כמובן יהיה בשיתוף פעולה ואישור מלא של שתי הממשלות".

המנועים הרקטיים בטיל החץ ובטיל המטרה אנקור פותחו על ידי החברה הממשלתית תומר. מרכז השליטה והבקרה פותח ומיוצר על ידי אלביט מערכות והוא מהווה את מרכז השליטה והבקרה של מערכת "החץ". מערכת שליטה ובקרה זו נחשבת לאחת ממערכות השליטה והבקרה המתקדמות בעולם.

***

צילום: משרד הביטחון

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית