תראו מופתעים: נתניהו וראש המוסד מסתירים מכם ניסויי טילאות באיראן

פרסום של Obs_IL חושף כי בחודשים יוני ויולי השנה ביצעה איראן לפחות שני ניסויים סטטיים במערכות הינע של טילים. לפי מקורות של ישראל דיפנס אלו מצטרפים לעוד מספר ניסויים דינמיים הכוללים שיגור טיל בשנה האחרונה. מדוע המידע אודות ניסויים אלו לא מגיע לציבור בארץ ובעולם? 

https://twitter.com/Obs_IL/status/1153698856347066374?s=20

התרגלתם לשמוע את נתניהו ויוסי כהן מזכירים את איראן בכל פורום? חשבתם שמדינת ישראל עושה הכל כדי לחשוף את המעשים האסורים של איראן בתחום הגרעין והטילאות על מנת להפוך את אירן לבעיה בינלאומית? אם עניתם בחיוב עד כה, תתפלאו לשמוע כי בשנה האחרונה (לכל הפחות) נתניהו והמוסד מסתירים מכם ניסויי טילאות של איראן. מדוע? לא ברור.  

הלוגיקה הזו תקפה גם לממשל בבית הלבן. אזכיר כי כאשר הנשיא אובמה היה בשלטון, היו טענות כלפיו שהוא מסתיר קשרים בין צפ"ק לאיראן בנושא טילאות. הטענות אז העלו כי הCIA ידע על משלוחי רכיבים הקשורים לתחום הטילאות מפיוניאנג לטהרן, ואובמה החריש את המידע מהאו"ם ומהציבור. ובכן, מסתבר שגם בתקופת טראמפ, בימים אלו, ארה"ב מחרישה ניסויי טילאות של איראן. 

נחזור למגרש הישראלי. פרסום של Obs_IL חושף כי בחודשים יוני ויולי השנה ביצעה איראן לפחות שני ניסויים סטטיים במערכות הינע של טילים. מדובר בניסויים בהם נבדקת מערכת ההנעה במצב סטטי ללא שיגור של טיל. לפי מקורות של ישראל דיפנס אין מדובר בתופעה חדשה בשנה האחרונה. לפי אותם מקורות שהעדיפו להשאר עלומים, אירן ביצעה גם מספר ניסויים דינמיים בטילים שכללו שיגורים בשנה האחרונה. 

כל הניסויים הללו, הסטטיים והדינמיים ידועים לביון הישראלי. לפחות לחלקו (בהנחה ויש שיתוף מידע אז לכולו). היות והנושא האיראני נמצא בראש מעייניו של ראש הממשלה נתניהו, סביר להניח כי המזכיר הצבאי שלו מעביר לו דיווחים בכל פעם שישנו ניסוי טילאות באיראן. 

שתיקת הסירנות

עכשיו לשאלה מדוע ראש המוסד, יוסי כהן וראש הממשלה נתניהו, לא מפרסמים לציבור בארץ את קרות הניסויים הללו? מדוע ניסויי טילאות באיראן אינם חשובים לאג'נדה של בינאום הנושא האיראני ששני אישים אלו פועלים במרץ למצותה מעל כל במה בעולם ובארץ? התשובה לכך כאמור לא ברורה. 

תזה ראשונה -  לא רוצים לשרוף מקורות. אבל אם ניתן על ידי תמונות לווין מסחריות להגיע למסקנה שארעו ניסויים כאלו, אז איזה מקורות מסגירים בדיוק? העובדה שלישראל יש לוויני תצפית ידועה, כך גם העובדה שלוויניים עוברים במסלולם מעל איראן. ישראלים או מסחריים שאינם ישראלים.

תזה שניה - הטילים של איראן לא תחת הסכם הגרעין. המאמצים של ישראל לבנאם את הבעיה האיראנית נסובים סביב הפרת הסכם הגרעין. ואם אין טילאות בהסכם הגרעין, אז מה תעזור חשיפה של ניסויי טילים לבנאום של הבעיה? ובכן, תחת לוגיקה זו יצטרכו להסביר בירושלים ובמוסד למה הם דוחפים להסכם חדש שכולל גם את הטילאות אם היא לא חשובה. 

תזה שלישית - שלומיאליות. תחת תזה זו נניח כי המידע זמין למוסד ולראש הממשלה, אך בשל שלומיאליות בתכנון החשיפה התקשורתית לא נחשפו ניסויי הטילאות הללו של איראן. תזה זו גם יכולה להניח כי נתניהו לא מקבל משירותי המודיעין את כלל המידע המצוי בהקשר ניסויי טילאות איראנים ולכן לא חשף אותו. אם זו המציאות, יש כאן מחדל עוד יותר גדול בהתנהלות הממסד הביטחוני מול ראש הממשלה. 

לסיכום, האיראנים מבצעים ניסויי טילים סטטיים ודינמיים לשיפור מתמיד במערך הטילאות שלהם. שירותי המודיעין של ישראל מכירים את כל הניסויים הללו, כי זו העבודה שלהם. השאלה מדוע ראש הממשלה והמוסד שאחראים על בנאום הבעיה האיראנית לא עושים עם המידע הזה כלום תשאר פתוחה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית