"קרב המכליות" במפרץ נמשך: איראן השתלטה על מכלית נפט בריטית במצרי הורמוז

המכלית STENA IMPERO שנתפסה על ידי משמרות המהפכה (צילום: AP)

בסוף השבוע נמשך קרב המכליות במפרץ הפרסי ובמצרי הורמוז: בריטניה הודיעה שאיראן תפסה שתי מכליות נפט בריטיות ביום שישי ודרשה לשחררן ולהחזירן מייד. שתי המכליות הפליגו בנתיב ספנות בינלאומי. משמרות המהפכה הם שתפסו את המכלית הבריטית STENA IMPERO, ואילו סוכנות הידיעות האיראנית TASNIM דיווחה שהמכלית הבריטית השניה MESDAR לא נתפסה אלא  הורשתה להמשיך בדרכה אחרי שנשלחו אליה אזהרות "בענייני בטיחות ושמירת הסביבה". שתי המכליות נכנסו למפרץ הפרסי דרך מצרי הורמוז והיו בדרכן לכיוון איראן כאשר נתפסו.

משרד החוץ הבריטי זימן את מיופה הכוח האיראני בלונדון לשיחה על אירועי המפרץ, ואילו שר החוץ הבריטי ג'רמי האנט הודיע שארצו תגיב "בצורה מתחשבת אך קשוחה" על תפיסת המכליות. הוא הזהיר שאיראן תהיה המפסידה הגדולה אם יפגע הספנות במפרץ והוסיף אזהרה כי "איראן צועדת בכיוון מסוכן ביותר". שר החוץ הבריטי האנט שוחח עם עמיתו האמריקני מייק פומאו, והודע כי ישוחח עם עמיתו האיראני מוחמד זריף.

אשר לתפיסת המכלית STENA IMPERO, הודיעה טהרן כי משמרות המהפכה תפסו אותה אחרי שהתנגשה עם ספינת דיג מקומית. המכלית ואנשי ציוותה מוחזקים בנמל בנדבר עבאס.

שר החוץ האיראני מוחמד זריף קרא בציוץ בטוויטר לבריטניה "להפסיק להיות שותפה לטרור הכלכלי שמטילה ארה"ב". תפיסת המכליות במפרץ הפרסי אירעה כמה שעות אחרי ששלטונות גיברלטר ובית המשפט שם האריכו ל-30 יום את תפיסת מכלית הנפט האיראנית בגיברלטר לפני כעשרה ימים.

הנשיא טראמפ הגיב על תפיסת המכליות הבריטיות על ידי איראן ואמר לכתבים בבית הלבן: "הנה עוד הוכחה למה שאני תמיד אומר – איראן אלו צרות. רק צרות ועוד צרות. אני מקווה בשבילם שלא יעשו שטויות, כי אם יעשו שטויות, הם ישלמו מחיר שאיש עוד לא שילם כמותו".

מבצע SENTINEL יוצא לדרך

בהקשר זה, צבא ארה"ב ממשיך לקדם מסגרת ימית בינלאומית שתשמור על הביטחון במפרץ הפרסי, במצרי הורמוז, במעבר באב אל מנדב ובמפרץ עומאן.

פיקוד המרכז של צבא ארה"ב – CENTCOM – הודיע בסוף השבוע כי מבצע סנטינל אמור להגביר את הביטחון והפיקוח במעברי המים החשובים במזרח התיכון, כדי להבטיח את חופש הספנות ולהפיג מתיחויות במים בינלאומיים. במסגרת המבצע יינתן סיוע למדינות שונות בליווי אניותיהן ומכליות הנפט שלהן. לשם כך מקימים עתה שותפויות באירופה, באסיה ובמזרח התיכון למימוש מבצע סנטינל.

עוד בסוף השבוע, סלמן מלך סעודיה קידם בברכה את החלטת הנשיא טראמפ לשלוח כוח צבאי נוסף למזרח התיכון "כדי להגביר את הביטחון והיציבות באזור".

משרד ההגנה הודיע בוושינגטון כי בסעודיה יוצבו כוחות צבא ומשאבים צבאיים "שישמשו הרתעה מפני איומים אמיתיים". מקורות אמריקניים מסרו לסוכנות רויטרס שמדובר בתוספת של 500 אנשי צבא, שיתוספו לאלף אנשי הצבא שנשלחו למזרח התיכון ביוני. רשת CNN מדווחת שהכוח החדש יוצב בבסיס האוויר 'הנסיך סולטן', הנמצא באזור מדברי מזרחית לריאד הבירה. בבסיס יש כבר יחידה אמריקנית קטנה המכשירה את הקרקע לקליטת סוללות 'פטריוט' שיגיעו לשם.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית