חמאס משתמש בשיטת ה"חוואלה״ לממן את פעילותו ביו"ש

חמאס משתמש בשיטת ה"חוואלה״ לממן את פעילותו ביו"ש

דובר צה"ל

פרסום של צה"ל חשף כי נעצרה העברת כספים ביו"ש לפעילי חמאס שפעלה בשיטת ה"חוואלה״. ובכן, מהי השיטה? וכיצד היא עובדת בין חמאס עזה ליו"ש? מדובר בשיטה די נפוצה בעולם המוסלמי שהייתה , ועדיין, נהוגה בדרום מזרח אסיה ובמדינות האסלאם. 

בשיטה זו מעבירים חלפני כספים בשני מקומות או יותר חובות בין אחד לשני, ומתקזזים פעם בשנה ביניהם (או כל תקופה אחרת שנקבעת ביניהם). השיטה מבוססת על אמון בין החלפנים לבין הלקוחות שלהם (במקרה זה חמאס), כאשר קיזוז החובות נעשה באמצעות תשלום מזומן או העברות בנקאיות. היות וחלק ניכר מהבנקים בעולם כיום מחוייבים לרגולצייה נגד הלבנת הון (AML), ההעברות נעשות בצורה כזו שהן עוברות מתחת למנגנוני הבקרה של הבנק. הסבר בהמשך.

במקרה של חמאס, מדובר במשוואה הבאה. חלפן ביו"ש מקבל הוראה מחלפן בעזה (איש חמאס) אותו הוא מכיר, לשלם לפעילים שמגיעים אליו לעסק. הסכום נקבע מראש, וזהו גובה החוב אותו חמאס יקזז בהמשך מול אותו חלפן ביו"ש. הפעילים של חמאס ביו"ש מגיעים לחלפן המקומי ומקבלים תשלום. בצורה כזו חמאס יכול להעביר תשלום שוטף (משכורות) לפעיליו ביו"ש או סכום שמטרתו מימון פעילות טרור או ריגול נגד ישראל.

בסוף תקופה, החלפן ביו"ש יוצר קשר עם החלפן בעזה בצורה ישירה או דרך שליחים תמימים, ומבקש לפרוע את החוב (לקזז חוב). החלפן בעזה, אותו איש חמאס, יכול לנקוט במספר טקטיקות לשם כך. ראשונה היא לשלוח שליחים מעזה ליו"ש עם מזומן. אותו שליח תמים לכאורה, מגיע ליו"ש ומשלם לחלפן. החוב מקוזז במלואו או בחלקו וחוזר חלילה. 

טקטיקה אחרת היא העברה בנקאית לחשבון החלפן ביו"ש. בשל מגבלות הלבנת הון , חמאס יכול להשתמש באנשים פרטיים שמעבירים, לכאורה, כסף מאחד לשני. האיש ביו"ש מקבל העברה בנקאית ממישהו מעזה, מושך את הכסף, ומשלם לחלפן המקומי בשם חמאס.

שיטה נוספת היא לעשות העברה דרך חשבון צד שלישי של חברה לגיטימית. חברה כזו יכולה להיות קיימת בתחומי הרשות או בתחומי מדינה שלישית. החברה היא חברת קש לגיטימית, כאשר הבעלות האמיתית היא של חמאס. בצורה זו, אדם פרטי בעזה מעביר כסף לחברת הקש בגין מוצרים או שירותים שרכש. הכסף מתקבל בחברה, וזו מעבירה את הכסף לעסק או אדם ביו"ש באמתלה של רכישת שירות או מוצר. האדם המקבל מושך את הכסף בפעם אחת או בכמה פעמים, ומעביר לחלפן המקומי. בצורות אלו הבנק רואה טרנזקציות לגיטימיות שאינן מפעילות פעמונים בנושא הלבנת הון.

אם החברה רשומה במדינה צד ג', לצה"ל אין מנדט לטפל בה. "אנחנו מעבירים את המודיעין למנהלת הכלכלית במשרד הביטחון שמטפלת באירועים כאלו ברמה הבינלאומית", מסביר גורם בכיר במודיעין של פיקוד מרכז. בפיקוד ישנה פעילות סיכול ייעודית למימון טרור. מדובר בפעילות הקיימת רק בפיקוד מרכז לאור הייחוד הגיאוגרפי של הפיקוד והחיכוך עם האוכלוסיה האזרחית ביו"ש. פעילות זו דורשת שיתוף פעולה מלא בין צה"ל, שב"כ, מוסד ומשרד הביטחון. 

דרך נוספת שבה חלפנים בעזה וחמאס יכולים לקזז חובות היא דרך חברות ביו"ש הנמצאות בבעלות חמאס. כלומר, חלפן ביו"ש יכול לקזז את החוב באמצעות רכש מוצרים ושירותים מבית עסק מקומי בקרבת מקום מגוריו השייך לחמאס. "אנחנו מכירים עסקים בתחומי יו"ש שאכן שייכים לחמאס. עם זאת, טרם ראינו ניסיונות קיזוז בין חלפנים המבוססים על שיטה זו", אומר הגורם. 

אולי יעניין אותך גם