דרמה במפרץ הפרסי: האם איראן ניסתה להעלים מכלית?

כוחות חיל הים האיראני בסיוע ספינת גרר, על פי דיווח שר החוץ האיראני, ניגשו למכלית ששידרה אותות מצוקה, וגררו אותה לחוף האיראני לביצוע התיקונים הדרושים לה. נושא זה מעלה את רמת המתיחות ואת קולות המלחמה בזירת מצרי הורמוז ומצרי עומאן

אילוסטרציה. bigstockphoto

מלחמת המיכליות בעיצומה. במהלך מאי ויוני האחרונים נפגעו שש מכליות באזור מפרץ עומאן והמפרץ הפרסי. ארצות הברית ובריטניה הפנו אצבע מאשימה לאיראן ואף הציגו הוכחות מצולמות לפעולתה של איראן כנגד המכליות. כתגובה לפעילות האיראנית במצרי הורמוז ובמפרץ עומאן תפס חיל הים הבריטי מכלית איראנית במצרי גיברלטר, ועצר אותה ואת צוותה.

כתגובה למעצר המכלית האיראנית על ידי הבריטים, מספר כלי שיט איראניים מהירים הטרידו מכלית בריטית ואוניית קרב בריטית, אשר ליוותה את מסעה של המכלית מדובאי. אוניית הקרב הבריטית ירתה מטחי אזהרה לעבר הסירות המהירות האיראניות, אשר עזבו את המקום. היה זה איתות אזהרה איראני לכוחות ארצות הברית ובריטניה. ההתגרות האיראנית המשיכה, לכאורה, בסוף השבוע האחרון (13/7). במהלך סוף השבוע דווח על היעלמותה של מכלית באזור מצרי הורמוז, ולאחר יציאתה מפתח המצרים.

המכלית שנעלמה, העונה לשם RIAH נמצאת בבעלות איחוד האמירויות ונושאת על תרניה את דגל פנמה, הינה מכלית נפט, המפליגה בנתיב קבוע מדובאי לחוף המערבי של איחוד האמירויות, ומשם עוברת המכלית דרך מצרי הורמוז לחוף המזרחי של האמירויות.

שעות ספורות לאחר היעלמותה של המכלית החלו להישמע באמצעי התקשורת השונים האשמות של ארצות הברית ובריטניה כנגד איראן על כך שחטפה את המכלית על צוותה (כ- 25 איש), בהמשך להצהרות המנהיג העליון  האיראני, עלי חמינאי, לפיהם בכוונת איראן להגיב ולנקום על תפיסת המכלית האיראנית במצרי גיברלטר, ומעצר רב החובל שלה. שלושה ימים לאחר שהחל הלחץ האמריקאי-בריטי, העביר ב- 16/7 שר החוץ האיראני, עבאס מוסווי, מסר לתקשורת, לפיו איראן הושיטה יד וסייעה למכלית, אשר שידרה אותות מצוקה בלב ים, לאור בעיות טכניות שהתגלו בה. שר החוץ האיראני לא ציין את שם כלי השיט, ייעודו ומיקומו. 

כוחות חיל הים האיראני בסיוע ספינת גרר, על פי דיווח שר החוץ האיראני, ניגשו למכלית ששידרה אותות מצוקה, וגררו אותה לחוף האיראני לביצוע התיקונים הדרושים לה. סטאטוס המכלית לא נמסר, אך שר החוץ האיראני ציין, כי בהמשך יעודכנו אמצעי התקשורת בפרטים נוספים. שר החוץ האיראני לא ציין, באופן ברור, כי המדובר בפעולת נקמה איראנית. 

ניתוח נתוני האונייה ונתוני המיקום ששידרה בימים האחרונים להפלגתה, מצביעים על כך שהאונייה הפסיקה לדווח את מיקומה, כיממה טרם תפיסתה על ידי האיראניים. לאור כך, ייתכן בהחלט שחלק ממערכות האונייה הפסיק לעבוד ואולי אף שהמכלית שידרה אותות מצוקה. מה יעלה בגורל המכלית האיראנית במצרי הגיברלטר ובגורל המכלית שבידי איראן? הנחת היסוד שבימים הקרובים התעלומה תתגלה. 

יש להדגיש כי נושא זה מעלה את רמת המתיחות ואת קולות המלחמה בזירת מצרי הורמוז ומצרי עומאן, שני אזורים נפיצים ורגישים, דרכם עוברת למעלה משליש מאספקת הנפט העולמית. האיראנים מבינים היטב את חשיבות האזור לכלכלה העולמית ולמחירי הנפט, ולמרות יכולותיה הצבאיות, היא להערכתי תהסס לבצע פעילות צבאית, אשר תולדה שלה תהא סגירת המצרים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית