מתן וילנאי: "אין מה לחשוש מהשקעות סיניות בחברות אזרחיות כולל סייבר"

אלוף (מיל.) מתן וילנאי שכיהן כשגריר מדינת ישראל ברפובליקה העממית של סין בין השנים 2012-2016 מסביר בראיון לישראל דיפנס כי אין בעיה עם כסף סיני שנכנס למטרות אזרחיות. "יש צורך להפעיל פיקוח ממשלתי לראות שאין פגיעה באינטרסים ישראלים- אמריקאים, מעבר לכך, אין בעיה עם כסף סיני", מסביר וילנאי.

וילנאי מסביר כי נכון להיום בעולם ישנה מלחמה כלכלית בין ארה"ב לסין וישראל היא חלק מההקשר הזה. "תוקידידס תיאר כבר לפני אלפי שנים מצב שבו יש מאבק בין מעצמות. אם נחזור לתקופתנו, ארה"ב קובעת איך מתנהלים הדברים באסיה מאז מלחמת העולם השניה. בשנים האחרונות צמחה סין למעמד של מעצמה מתחרה ובין המדינות ישנו מאבק כלכלי. המאבק הזה מגיע גם לישראל", אומר וילנאי. "הסינים מנסים להשיג טכנולוגיות ביטחוניות ואזרחיות בישראל היות והם מעריכים את הפיתוח כאן. בתחום הביטחוני הם לא מקבלים כלום. באזרחי לא צריכה להיות בעיה עם כסף סיני. 

"על ישראל להתנהג בזהירות ותבונה. כשגריר בסין תימרנתי בין שלוש מעצמות: ירושלים - וושינגטון ובייג'ינג. האמריקאים מעל הכל מבחינתנו. הם הבסיס לקיומה של מדינת ישראל. הם בעלי ברית במובן העמוק של המילה. הסינים מזהים את עצמם עם הצד הערבי ככאלו שהפסידו כל הזמן. כדי להבין את תחושת הקיפוח הסינית יש צורך להבין את הביטוי ' 100 שנות השפלה'. זוהי התקופה מאמצע המאה ה19 עד המאה ה20 שהקומוניסטים השתלטו על סין. זאת, למרות שהיום מדובר במעצמה טכנולוגית. אבל התחושה נשארה.  

"הסינים רוצים מישראל טכנולוגיה, וישראל צריכה להיות נבונה להתנהג בהתאם. נקח לדוגמא את נושא נמל חיפה שעלה לכותרות לאחרונה בארץ. מי שיבחן את נמל Norfolk Naval Station בארה"ב, נמל ענק של הצי האמריקאי, יגלה כי חלק מחברות הניהול הן סיניות (אותה תופעה קיימת גם באירופה). בחיפה החברות הסיניות מנהלות באמצעות חברת בת ישראלית רציף אחד בלבד. 

"כל עוד זה לא ביטחוני, אין מה לחשוש מסין. סין היא שותף מסחר שצריך להתנהל מולה לפי אינטרס ישראלי. ראוי לנהל פיקוח ממשלתי על השקעות אזרחיות סיניות כדי למנוע פגיעה בקשר עם ארה"ב. כמו גם, הממשלה חייבת לנהל מנגנון פיקוח כזה לראות לאן הולך הכסף גם ללא ההקשר האמריקאי. השקעות בשטחים אפורים, השקעות גדולות וכו'. צריך להתנהג כמו כל מדינה אירופאית או כמו בארה"ב. לבדוק מה עושים בחו"ל ולהתנהג בהתאם. בהקשר הסייבר, כסף סיני שנכנס לחברות סייבר ישראליות לא מהווה בעיה. צריך לבחון כל השקעה לגופה."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית