פיצוץ המו"מ בין טראמפ וקים יכול להוביל להתקדמות בפצצה האיראנית. דעה

המו”מ בין ארה”ב לצפ”ק יוצר חיץ בין איראן לצפ”ק בכל הקשור לשיתוף פעולה הנדסי סביב גרעין וטילים. אם טראמפ יפוצץ את המו”מ עם קים ייתכן ופיונגיאנג תראה בטהרן מקור הכנסה חדש - ישן

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1149886161432797184

פרסום של Washingtonpost חושף כי צפון קוריאה מאיימת כי חידוש תרגילים של ארה"ב עם קוריאה הדרומית יפגע במו"מ הפירוז המתקיים בין הצדדים. "בהצהרה, משרד החוץ של הצפון האשים את ארצות הברית בהפרה של רוח המשא ומתן בין הנשיא טראמפ לבין קים ג'ונג און על ידי התקדמות עם תמרונים צבאיים מתוזמנים לחודש הבא", נכתב בפרסום. הצפון אמר כי ההקפאה בניסויים גרעיניים ושיגורי טילים היתה התחייבות בתמורה לשיפור היחסים בין שתי המדינות, "לא מסמך משפטי על הנייר".

אם אכן הנשיא טראמפ יחליט לפוצץ את ההסכמות עם צפ"ק, עולה השאלה כיצד זה ישפיע על יחסי איראן - צפ"ק. נזכיר כי בעבר עלו לא מעט פרסומים סביב הקשר בין המדינות שכלל גם העברת טכנולוגיה וידע בתחומי הגרעין והטילים. (מקור נוסף בנושא). נראה כי טראמפ יישם בשנתיים האחרונות שני צירים מקבילים כדי ללחוץ על איראן - באחד הוא יצא מההסכם במטרה להפעיל לחץ כלכלי על טהרן. בשני הוא נכנס למו"מ עם צפ"ק במטרה לצור חיץ בין טהרן לפיונגיאנג ולהרחיק את איראן מידע ומקור לחומרים עבור תכנית הגרעין והטילים. 

איראן רשמית לא חשפה עד היום פצצה גרעינית, ונראה כי למרות שלושה עשורי מחקר וניסויים במרכיבים שונים (מאז 1979) האיראנים "תקועים". החשש הוא כי צפ"ק שכבר הגיעה למימוש פצצה ורש"ק מבצעי תעזור לטהרן בבעיות הנדסיות. 

תזת ההפרדה בין המדינות גורסת כי לקים יש אינטרס להתרחק מאיראן אם ארה"ב מציעה לו משהו יותר טוב. הבעיה החלה כאשר פומפאו ובולטון דרשו פירוז מלא. ואחר כך גם טראמפ. זה הכניס אווירה שלילית למו"מ והביא לשתי פגישות כושלות בין קים לטראמפ. צפ"ק היא מדינה גרעינית ונראה שלא תוותר על גרעין וטילים. גם בפיונגיאנג ראו איך קדאפי סיים את חייו. 

המשמעות היא שכדי לעכב את הגרעין האיראני (המשך הפרדת צפ"ק מאיראן) טראמפ צריך להלבין את הגרעין הצפון קוריאני. אחרת, קיימת אפשרות שקים יחליט שהוא 'משוחרר' ממחוייבות לארה"ב בהקשר האיראני. תחת החלטה כזו, ובהנתן המשך הסנקציות הכלכליות על פיוניאנג, קים יכול להחליט לממן את המשטר שלו גם באמצעות עזרה לטהרן. ועזרה כזו יכולה, תיאורטית, לקרב את הפצצה האיראנית. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית