נציגי משרד הביטחון לא נכחו בפגישה סביב מיגון העיר שדרות

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, נכח היום (ה') בוועדת החוץ והביטחון שהתכנסה בקיבוץ סעד בנושא הפיצויים לבעלי העסקים ומיגון העיר שדרות. "אין דבר כזה שוועדת כספים לא יכולה להתכנס, גם בתקופת בחירות, ולאשר שכל מה שקשור לעוטף עזה במרחב האזרחי והביטחוני – יאושר. לפעמים מסר ותחושה ואווירה הרבה יותר משמעותיים מאשר סוג הנשק שמחזיק החייל. צריך לדאוג לשינוי התקנות כך שבעלי העסקים יפוצו על הנזק שנגרם להם גם בתקופות לחימה קצרות". 

פערי המיגון

"מאז שווה (תא"ל במיל' זאב צוק-רם) והצוות היקר שלו הגיעו לעמוד בראש רח"ל רוח חדשה מנשבת שם, גם אם לא מקבלים את כל מה שרוצים, יש שיח ומבררים את הצרכים האמיתיים. למשל, ביחידה להתיישבות, שאמורה לעסוק בהתיישבות, שלהבנתי כוללת גם את שדרות, הם לא יודעים כיצד לטפל בעיר", אמר דוידי.

"הם יודעים לטפל בסלילת דרך בקיבוץ, בגדר ביטחון ואלמנטים נוספים ביישובים כפריים. אבל כשאני מדבר איתם על ביפרים לטובת קשישים שלא שומעים טוב וגם אנשים דתיים שאין להם אמצעים חשמליים בשבת. אפילו אני, כאדם דתי, מה אני אמור לעשות כל השבת? להצמיד את האוזן לקיר כדי לשמוע כשתהיה אזעקה? 

"נושא נוסף – כשאני מקבל הרשאה מהמדינה לבניית מעון יום או גן, אני מקבל תקציב לבניית המבנה. יש תקן מיגון שנקבע לכל מוסד חינוכי בשדרות. אבל כשאני מרחיב את העיר, מה התקן למיגון במרחב הציבורי? מי אמור להגיד לי את זה כמה מיגוניות לשים בפארק שאנחנו מקימים בעשרות מיליוני שקלים לטובת התושבים? בסוף מפילים את זה עלי, כרשות מקומית, להקצות 4 מיליון שקל למיגון. ההאשמות שלי הם לא לאוגדה ולא לפיקוד דרום, הן למי שלמעלה, אבל מישהו צריך לתת את הדין. אני לא יכול לבנות עיר של 6,000 בתים חדשים בלי לפחות 150 מיליון שקלים לטובת הגנת המרחב הציבורי. 

“כשאתם רוצים לבנות קיר, כל טובי המומחים והמוחות עובדים. אני 23 שנה בשדרות, הקיר (המכשול) הוא חשוב אבל ילדה בת 12 שתקום בבוקר ותיכנס לטראומה ותגלה שאין לה מיגון בדרך לבית הספר, זה הרבה יותר חשוב. אז שמישהו יעצור את זה, יש לכם כוח. שפיקוד העורף ומנכ"ל משרד הביטחון יסבירו מה התקן למיגון במרחב הציבורי בשדרות, שיסבירו איפה התכנית הרב-שנתית שאני ביקשתי עבור התושבים שלי. 

"אני אומר לאלוף פקע"ר: 'במסגרת הסכם הגג אני צריך מרכיב של מיגון', הוא אומר לי 'אני לא יודע'. אם קיר מיגון חשוב למדינת ישראל, גם יסכה דוידי, אמונה דוידי ואלפי ילדי שדרות חשובים למדינת ישראל, הבת שלי יסכה קוראת למצב הזה 'שיגרום' – שגרת חירום, חירום שגרה. אמונה ויסכה ו-6,000 ילדי שדרות ועשרות אלפי תושבי עוטף עזה הם הצבא האזרחי הטוב ביותר של מדינת ישראל. בסוף הכל על הגב של הילדים הללו".

ראש העיר תקף את העובדה שנציגי משרד הביטחון הרלוונטיים לא נכחו בדיון ואמר: "איפה מנכ"ל המשרד והאחרים שיגידו לנו איפה הכסף ואיפה תכניות העבודה שלהם. יושבים כאן 100 איש ומי שצריך לתת את התשובות לא נמצא פה." 

לרמ"ח מיגון בפיקוד העורף אמר דוידי: "אני ראש עיריית שדרות, תשלח אלי בבקשה את תכנית המיגון למרחב הציבורי ב-3,000 דונם חדשים בשדרות והתשובה היא שאין לך. אז מי יעשה את זה?"

רמ"ח מיגון השיב: "אם יוחלט שפקע"ר אחראים על מיגון המרחב הציבורי במדינת ישראל, נכין תכנית עבודה."

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית