מדוע ישראל לא פועלת לגינוי הקשר בין משרד החוץ האיראני לחיזבאללה? דעה

https://twitter.com/JZarif/status/1129419829721653254

השימוש של המשטר האיראני במנגנון הדיפלומטי הראשי שלו, משרד החוץ, למימון ארגון טרור – חיזבאללה, המוכר ככזה (כולו, או הזרוע הצבאית שלו) ברוב מדינות המערב – מציב את משרד החוץ בשורה אחת עם שורה של מנגנונים וכלים שכוחות קודס במשמרות המהפכה מסתייעים בהם לאורך השנים כדי לממן את חיזבאללה, מליציות שיעיות עיראקיות ואחרות, וכן ארגוני טרור סוניים המשרתים את איראן. מנגנונים אלו כוללים בנקים שונים חברות תעופה איראניות וקרנות צדקה. גופים אלו נכללו לאורך השנים ברשימת הסנקציות האמריקאיות, משום ששימשו את כוחות קודס במשמרות המהפכה כדי לממן את ארגון הטרור חיזבאללה.

המעורבות הישירה של משרד החוץ האיראני בקידום התקפות טרור ופעילות חתרנית איראנית ברחבי העולם ידועה זה מכבר. בספטמבר 1987 חשף ה-CIA את קיומה של מחלקה 210 במשרד החוץ. לפי ה-CIA, המחלקה מתפקדת כמרכז מבצעים ראשי שמתאם את פעילותם של אנשי מודיעין איראנים בחו"ל, ופעמים רבות מעבירה הנחיות לאנשי המודיעין האיראנים בנוגע לביצוע פיגועי טרור.

לפיכך, בעקבות חשיפת רה"מ נתניהו לגבי מעורבות משרד החוץ האיראני במימון חיזבאללה, ולאור מעשי העבר של משרד החוץ האיראני בקידום טרור וחתרנות איראניים ברחבי העולם, הקשר הישיר בין משרד החוץ האיראני לחיזבאללה מתבהר ביתר שאת. הקשר הזה אינו מפתיע. כפי שהודה עלי אכבר האשמי רפסנג'אני (1934–2017), לשעבר מספר 2 בהיררכיית המשטר האיראני, איוש משרת השגריר עצמה בלבנון (כמו גם במדינות מפתח אחרות במזה"ת כמו אפגניסטאן, עיראק, תימן וסוריה) נקבע בתיאום עם משמרות המהפכה ולאחר הסכמה מצידם.

לאור זאת, הפגישות של זריף עם נסראללה מאז מינויו לתפקיד שר החוץ ב-2013 מקבלות משמעות נוספת. קרוב לוודאי שפגישות אלו כללו גם את הממד הפיננסי ביחסי איראן-חיזבאללה. חשוב להדגיש שלפי ה-CIA, נסראללה עצמו היה מעורב ישירות בפיגועי טרור רבים של חיזבאללה, כולל פיגועי חטיפת בני ערובה, חטיפת מטוסים ופיגועי טרור אחרים של הארגון עוד בטרם מונה למזכ"ל חיזבאללה ב-1992. מכאן שההפרדה בין הזרוע הפוליטית לזרוע הצבאית בחיזבאללה, שכמה ממדינות העולם ממשיכות לקיים, היא שגויה, ופגישותיו של זריף עם נסראללה קשורות באופן ישיר לפעילות הטרור של הארגון.

קשר ישיר אפשרי נוסף בין משרד החוץ האיראני לטרור שמפעיל חיזבאללה התבטא בביקורו של זריף בקברו של עמאד מוע'ניה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, ב-2014. נראה שהביקור שיקף למעשה ניסיון להשתתף בקרדיט האיראני על פעילות הטרור של חיזבאללה לאור חלקו של משרד החוץ זריף במימונה. לאור מעורבותו הישירה של משרד החוץ האיראני במימון חיזבאללה, ראוי להכלילו ברשימת הסנקציות האמריקאיות. אישים איראנים ולבנונים שהשתייכו למנגנון הפיננסי שהעביר את הכספים מאיראן לחיזבאללה כבר הושמו תחת סנקציות אמריקאיות.

אך אין די באמירה אחת; על ממשלת ישראל להתניע מסע הסברה נמרץ נגד משרד החוץ האיראני והעומד בראשו, זריף. קמפיין הסברה כזה צריך לחתור להשיג שתי מטרות. ראשית, עליו לקעקע לזריף וליתר בכירי משרד החוץ האיראני את תדמית הדיפלומטים המכובדים שבה הם מתהדרים. יש להבהיר לדעת הקהל באירופה את הסיוע הפיננסי הישיר שזריף ואנשיו מגישים לחיזבאללה, שמהווה איום ישיר על הביטחון הלאומי של אירופה.

היעד השני של מסע ההסברה נגד משרד החוץ האיראני צריך להיות הזירה הפוליטית בארה"ב, בדגש על המחנה הדמוקרטי שמתכוון להחזיר את ארה"ב לעסקת הגרעין אם ינצח בבחירות לנשיאות בנובמבר 2020. ישראל צריכה להדגיש את הקשר ההדוק בין עסקת הגרעין לתקציב האיראני השנתי לחיזבאללה, שגדל פי ארבעה לאור הסכם הגרעין לכדי 800 מיליון דולר, וקוצץ לאחרונה בשל הסנקציות האמריקאיות נגד איראן.

כפי שרה"מ נתניהו הצהיר לאחרונה, בשל הסנקציות הללו הצטמק הסיוע הפיננסי האיראני לחיזבאללה. חיזבאללה מתכנן לא רק לפגוע באינטרסים אמריקאיים ברחבי המזה"ת אלא גם לזעזע את היציבות ברחבי ארה"ב, בהינתן הוראה ממפקד כוחות קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני.

לפיכך, חיזבאללה, שלפי רישומי ה-FBI אחראי להרג אזרחים וחיילים אמריקאים יותר מכל ארגון טרור אחר פרט לאל-קאעידה, משמש סכנה ממשית לביטחון בארה"ב. מומלץ, לאור זאת, שממשלת ישראל תדגיש בפני הדמוקרטים בארה"ב שחזרה לעסקת הגרעין תמנף את היכולת האיראנית לתקצב ביתר שאת, בין היתר באמצעות משרד החוץ האיראני, פעילות טרור וחתרנות מצד חיזבאללה בשטח ארה"ב.

הכותב משמש חוקר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) וחוקר במרכז עזרי לחקר איראן באוניברסיטת חיפה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית