התחרות על מטוס הקרב הבא של קנדה מתחממת

טענות על תחרות מוטה לטובת מטוס ה-F-35 של לוקהיד מרטין (צילום: חיה"א האמריקאי)

מדינה חייבת לבחור מטוסי קרב חדשים – והיצרנים לוחצים. ככה זה גם בקנדה: חברות איירבוס ובואינג מאיימות לפרוש מהתחרות על מטוס הקרב הבא של חיל האוויר הקנדי בטענה שהתחרות מוטה כלפי לוקהיד מרטין.

ארבע יצרניות מתחרות על עסקה של 88 מטוסי קרב לחיל האוויר הקנדי, בהיקף ענק של בין 15 ל-19 מיליארד דולר קנדי. לוקהיד מרטין מציעה את מטוסי החמקן F-35 ואילו בואינג, איירבוס וסאאב השוודית מציעות את מטוסי הקרב מתוצרתן.

מקורות באוטווה מסרו לסוכנות רויטרס כי בשבוע הבא אמורה ממשלת קנדה לפרסם "בקשה רשמית למתן הצעה" למטוסי הקרב, שאמורים היצרנים לספק לה בין השנים 2025 ו-2030. מתברר כי בואינג ואיירבוס פנו בכתב לממשלת קנדה, והביעו דאגה כי תוך עיון ברשימת הדרישות שממשלת קנדה מעמידה ליצרניות יש סעיפים, כמו דרישה ליכולת פגיעה ראשונה במטרה אחרי ירי מהמטוס, וזו תכונה אופיינית בעיקר למטוסי F-35. פט פין, הממונה על הרכש במשרד ההגנה באוטווה הגיב ואמר כי ממשלתו פועלת מול כל ארבע היצרניות. איירבוס ובואינג סירבו להגיב על הדיווח.

ממשלת קנדה מנסה כבר קרוב לעשור להחליף את מטוסי הקרב F-18 המתיישנים שלה. קנדה חברה בקונסורציום של המדינות השותפות לתכנית הפיתוח והייצור של מטוסי F-35 בלוקהיד מרטין. הממשלה הקודמת באוטווה כבר התחייבה לרכוש 65 מטוסי F-35, אך ההתחייבות בוטלה. כשנבחר ג'סטין טרודו לראשות הממשלה הוא טען שמטוסי החמקן האמריקניים הם יקרים מידי, אך מאז ריככה ממשלתו את עמדתה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית