כנגד כל הסיכויים – אלוף מוסה פלד

כנגד כל הסיכויים – אלוף מוסה פלד

הספר "כנגד כל הסיכויים" מציג את מוסה פלד, "המפקד", משחר ילדותו ב"הגנה" וב"גולני" בה עוצבה אישיותו תוך כדי מלחמת העצמאות, מקרב קרני חיטין בצפון עד מבצע "חורב" ו"עובדה" בדרום. מוסה מביא חשיבה מקורית, מנהיגות תחת אש, ומאז לאורך שלושה עשורים עשה את הבלתי ייאמן. כנגד כל הסיכויים הצליח בשדה המערכה ובבניין הכוח של צה"ל כמו שהציבו מצביאים מהמובילים בעולם ובצה"ל.   

אין מתאים מהמשפט "אדם הינו תבנית נוף מולדתו" לתאר את מוסה. נוף מולדתו מצטיין בחשיבה – מוסה האינטלקטואל; נוף המולדת זרוע באתגרי קליטת עלייה ויישוב הנגב. מוסה המנהיג, המצביא החשוף בג'יפ של גולני, בצריח הטנק, בחינוך ובהדרכה. בהיותו מפקד המכללה לפיקוד ומטה (פו"מ) יושמו לקחי מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה. מוסה נטע בחניכיו את חרדת הקודש בה יש להתייחס לאומנות הלחימה. ההוכחה בשטח בלטה מיד עם כל חניכי המחזור שסיים ויצא לחזיתות  לפני מלחמת יום הכיפורים, ובראש וראשונה הוא עצמו כמפקד אוגדה 146. מוסה הוביל עבודת  מטה מסודרת, תכנון וחשיבה שיטתית בתחום האסטרטגי והטקטי.

למלחמת יום הכיפורים הוא יצא מפו"מ היישר למחסני החירום, תרגל את האוגדה מגיוס המילואים לזיווד הטנקים והנגמ"שים המיושן, והפך לאוגדת-עתודה מטכ"לית למלחמה. באומץ לב, בראייה מפוכחת של הקרב ובנחישות הוא הוביל את מתקפת הנגד מדרום רמת הגולן מול הצבא הסורי, כמתואר בספר שלב אחר שלב. האוגדה עלתה בממד הצר לצפון הרמה, ובדרכה השמידה שתי דיביזיות סוריות שבחלקן הדל נסו אל מעבר לקווי 67.

לזכותו הגדולה ביותר של מוסה במלחמה זו יש לזקוף את ההתעקשות מול אלוף הפקוד והרמטכ"ל לייעד את האוגדה למתקפת הנגד בדרום הרמה, במקום לשלחה להגן על גשרי הירדן. הוא ידע שההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. מיצוי הכוח האיכותי בזמן ובמקום היה בעיניו הצעד החיוני. כמפקד הוא הקפיד להימצא תמיד קרוב לחטיבה המובילה בקרב, בעיקר ברגעי משבר קשים (חטיבה 205). ביטוי לתחושותיו נתן רק לאחר הקרב בעת שעבר בין הלוחמים והמפקדים והשרה ביטחון, חום ואהבה לאנשים – "רעות השריונאים". רעות זו הפיחה את רוח חיל השריון אותו שיקם כמפקד גייסות השריון ומפקד גייס 479 הראשון. הוא שילש את השריון ככוח המרכזי של צה"ל לאחר המלחמה. על לחימת השריון הקלאסית בפיקודו ביום הכיפורים נכתבו, גדלו והתחנכו מפקדי השדה של צה"ל וצבא ארה"ב.

בהיותו מנכ"ל רפאל הוא טיפח את פיתוח צי הטנקים עם תורת לחימה מתקדמת – שילוב חדשני ומופלא של מחקר ופיתוח וייצור במעגלים קצרים.

מוסה היה מחויב באופן עמוק לשליחות להנצחת הנופלים, מורשתם וזכרם. מתוך תפיסה זו דחף להגשמת חלום שהפך למפעל חייו, אתר ההנצחה "יד לשריון" בלטרון בואכה ירושלים.

הספר "כנגד כל הסיכויים" מוציא לאור את סגולותיו של מוסה "המצביא". גבורתך לנו שריון, רעותך לנו נצח!

***

תא"ל (מיל') שמעון חפץ היה ראש הלשכה של אלוף מוסה פלד ומזכירם הצבאי של נשיאי ישראל עזר ויצמן, משה קצב ושמעון פרס

אולי יעניין אותך גם