יחידת קומנדו בריטית השתלטה על מכלית נפט שהובילה נפט מאיראן לסוריה

המכלית עוגנת בטריטוריה הבריטית גיברלטר לאחר ההשתלטות (צילום: AP)

יחידת קומנדו בריטית השתלטה על מכלית נפט גדולה מול חוף גיברלטר. המכלית הובילה נפט איראני לסוריה, תוך הפרת הסנקציות שהטילו אירופה וארה"ב על סוריה. איראן הכריזה שהמעשה הוא בלתי חוקי וזימנה את שגריר בריטניה בטהרן למשרד החוץ כדי להסביר את ההשתלטות על המכלית.

המכלית GRACE 1 מסוגלת לשאת שני מיליון חביות נפט גולמי במכליה. היא יורטה על ידי יחידה של חיל הנחתים המלכותי ROYAL MARINES ונציגים של משטרת גיברלטר, שעלו על המכלית ממסוק ומספינה מהירה ביום חמישי בבוקר. רשת בלומברג מדווחת שהמכלית עוגנת עתה ליד גיברלטר, שהיא טריטוריה בריטית בתוך שטחה של ספרד.

"עצרנו את המכלית ואת מטענה", הודיע השר הבכיר של ממשלת גיברלטר פביאן פיקרדו. "הפעולה נבעה ממידע שהגיע לממשלת גיברלטר ממנו ניתן היה להסיק בבטחה שהמכלית פעלה תוך הפרת הסנקציות של אירופה וארה"ב על סוריה".

סוכנויות הידיעות הבריטיות וסוכנות בלומברג עקבו אחר נתיב ההפלגה של המכלית GRACE 1 ומצאו שהנפט הוטען במכליה במסוף הנפט באי חארג שבאיראן באמצע אפריל. משם הפליגה ועגנה במשך כמה שבועות בנמל באיחוד האמירויות, ואז יצאה למסע ארוך שהקיף את יבשת אפריקה מדרום, עבר מול קייפטאון שבדרום אפריקה – וכל זה במקום להפליג בנתיב הקצר דרך תעלת סואץ. המכלית עשתה מסלול של 23,300 ק"מ במקום 6,600 ק"מ דרך ים סוף ותעלת סואץ.

מדובר במכלית נפט מהדגם הגדולVERY LARGE CRUDE CARRIER , שאיננה יכולה לעבור את תעלת סואץ עם מלוא כמות הנפט. לכן מכליות כאלו נוהגות להעביר מחצית מכמות הנפט לצינור מיוחד, לחצות את תעלת סואץ, וביציאה מהתעלה לקלוט חזרה את מחצית כמות הנפט. אלא שמאז שנת 2012 מסרבים בעלי מתקן הצינור להעביר נפט שמקורו באיראן.

נמסר כי איראן מספקת נפט לסוריה מאז פרצה מלחמת האזרחית שם ב-2012. מערכת עיקוב אחר משלוחי הנפט מראה כי בשנת 2018, לדוגמה, קלטה סוריה נפט איראני בכמות של 32 אלף חביות ביום, וב-2017 כמות של 66 אלף חביות ביום.

ממשלת גיברלטר הודיעה שהמכלית GRACE 1 היתה מיועדת לבית הזיקוק בניאס בסוריה, השייך לממשלת סוריה.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית