התובע המיוחד בדרך לכסא העדים

פרק נוסף בסדרת הכתבות "בית הקלפים" של תא"ל (מיל') חנן גפן על חקירת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב, והפעם: המערכת נערכת לקראת עדותו של התובע המיוחד רוברט מולר בבית הנבחרים

התובע המיוחד רוברט מולר בגבעת הקפיטול (צילום: AP)

סדרת "בית הקלפים" ממשיכה לספק דרמות. בעוד שבועיים מהיום, בתאריך 17 ביולי אחר הצוהריים שעון ישראל, יעיד רוברט מולר, התובע המיוחד לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות, בפני שתי ועדות של בית הנבחרים – המשפטים והמודיעין. שתי הוועדות נשלטות על ידי הדמוקרטים. ועדות הסנאט, הנשלטות על ידי הרפובליקנים, כבר הודיעו כי מבחינתם הנושא הסתיים.

השימוע הוא מפגש של פוליטיקה ומודיעין בשידור חי. רוברט מולר היה בשנתיים האחרונות מילת קסם; כולם חיכו למוצא פיו בהערכה ויראה רבים. ייתכן ונראה ניפוץ מיתוס בשידור חי.

התובע המיוחד קבע, כזכור, בדו"ח שהגיש, כי לא גילה שיתוף פעולה בין הנשיא וצוותו לבין הרוסים וכי אינו יכול למצוא מספיק הוכחות כדי להאשים את הנשיא בשיבוש הליכים. בעת סיום תפקידו הקריא הודעה דרמטית לפיה איננו מעוניין להעיד וכי הדו"ח היא עדותו. הוא נקרא על ידי ראשי הוועדות הדמוקרטיים להעיד בפקודה. 

התובע המיוחד נמצא בעמדה בעייתית. במהלך השנתיים של החקירה השתנתה האווירה התקשורתית והציבורית בה פעל.

בעת שמונה לתפקידו, במאי 2017, ארה"ב הייתה בעיצומו של משבר שגבל בפאניקה. בארבעת החודשים הראשונים לכהונתו של הנשיא התרחשו מספר אירועים: התקשורת האמריקאית הוצפה  ידיעות כי טראמפ הוא "נכס" של המודיעין הרוסי; בעקבות חקירת FBI נאלץ הנשיא לפטר את היועץ לביטחון לאומי גנרל מייקל פלין; התובע הכללי השעה עצמו מלעסוק בנושא כי הואשם בקשרים עם השגריר הרוסי; הנשיא פיטר את ראש ה-FBI על רקע לא ברור, ובתגובה הורה סגנו לפתוח בחקירה נגד הנשיא ישירות.

כשזו רוח הדברים, ניגש מולר לבחור את אנשיו. אנשי ה-FBI בצוותו היו אלה שפתחו בחקירה שנה לפני כן. עד צירופם לצוות השלימו, או לפחות התחילו, את רוב החקירות.

חודשיים לאחר תחילת עבודת התובע המיוחד, דיווח מבקר הפנים של משרד המשפטים כי גילה תכתובות בין בכירים ב-FBI – ביניהם מי שהוביל את צוות ה-FBI אצל התובע המיוחד, סגן ראש האגף לריגול נגדי – ובהן מובעת שנאה לנשיא, כוונות לעצור אותו מלהיבחר ולפעול להדחתו לאחר מכן. מולר נאלץ להדיח את ראש הצוות, שבהמשך פוטר מה-FBI (נראה מלווה על ידי אנשי האבטחה אל מחוץ לבניין). סגן ראש ה-FBI, שהיה מעורב בתכתובות, הודח מכהונתו על רקע אי אמירת אמת לאנשי מבקר הפנים.

התכתובות של בכירי ה-FBI פורסמו בהרחבה בתקשורת והטו את השיח התקשורתי-ציבורי נגד הבולשת. הארגון עבר ממצב של יוזם ומדליף למצב התגוננות. הקיטוב בין המפלגות הביא לזרם של הדלפות מתוך דיונים מסווגים.

כעשרה מאנשי טראמפ היו במעקב ונחקרו. הודעות על הסכמי עד מדינה וידיעות בתקשורת על הפללת הנשיא הופיעו חדשות לבקרים.

כל החקירות, ללא יוצא מהכלל, הסתיימו בלא-כלום רועם.

הנשא הביע את כעסו על האופן בו טיפלו ה-FBI והתובע באנשיו, השפילום במעצרים, בפריצות  לבתים עם כיסוי תקשורתי, איזוק, וחתימה על הסכמי עד מדינה. במספר הזדמנויות הביע הנשיא תקוותו כי ימצו את הדין עם החוקרים.

הנבחרים הרפובליקנים ישאלו את מולר מדוע לא טרח לעשות בדיקה חוזרת לעבודת צוות ה- FBI והמשיך במסע החקירות של אנשי הנשיא. הוא יתבקש לענות מדוע רוב התובעים שגייס היו דמוקרטים, ביניהם כאלה שהיו יועצים של הילרי קלינטון.

השאלה הקשה יותר שיעלו – מתי ידע כי לא היו קשרים חשודים בין הנשיא ואנשיו לבין הרוסים ומדוע לא דיווח על כך מייד, אם ידע זאת בשלבים מוקדמים של חקירתו.  

לנבחרים הדמוקרטים חשוב לדון בנושא שיבוש ההליכים של הנשיא. הם מקווים כי הניואנסים בדבריו של מולר יקלו עליהם את ההחלטה לפתוח בהליכי הדחה נגד הנשיא.  

יוצא דופן במחנה הדמוקרטי יהיה אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין. חלק גדול משאלותיו יהיה בנושא המעורבות הרוסית. במשך שנתיים טען כי יש בידיו הוכחות לשת"פ חשוד בין הרוסים לטראמפ וכי בידי הרוסים חומר מרשיע כנגד טראמפ. גם לאחר פרסום מסקנות התובע המיוחד המשיך לטעון זאת. הוא גייס גם את עברו כסוכן FBI כדי לתת תוקף לדבריו.

כבר בתחילת הפרשה הוא נפל קורבן למהתלה טלפונית של מתחזה שסיפר לו, במבטא רוסי כבד, כי בידי הרוסים חומר מפליל על טראמפ והזונות. יתכן כי מישהו מעמיתיו הרפובליקנים ימצא לנכון לנגח אותו על כך. אתנחתא משעשעת קצרה בשימוע.

יישאלו גם שאלות מקצועיות יותר כגון מדוע תיק "מסמכי סטיל", שעמד בבסיס החקירה, לא הוזכר בדו"ח.

שאלות אחרות יתייחסו למגעים עם אזרחים רוסיים ואחרים שהוזכרו כבעלי קשרים למודיעין הרוסי. על פי טענות הנבחרים והנחקרים עצמם, חלקם היו מקורות של הממשל האמריקאי, או אנשים שפעלו למען שירותי מודיעין מערביים. פרטים אלה לא הוזכרו בדו"ח.

התובע איננו מצוי בפרטי הפרטים של החקירות ולכן ייאלץ למצוא ולהקריא את הסעיפים המיוחדים. עשוי להיות מביך.

הדרמה היא עדיין פרק ביניים. בשבועות הקרובים יתחילו להתפרסם הבדיקות הפנימיות שערך משרד המשפטים על צווי האזנה ועיקוב, הדלפות לתקשורת והמניעים לפתיחת החקירות.

שאלת השאלות תמשיך לרחף גם במהלך השימוע הזה: מי הם המשטים ומי המשוטים בסדרה "בית הקלפים"?

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית