"מספיק ניצוץ קל בירושלים כדי להצית גל אירועים קשה בכל המזרח התיכון"

אירועים חריגים בירושלים כמוהם כמו חבית חומר נפץ שמספיק ניצוץ קל כדי להצית גל אירועים קשה בכל המזרח התיכון. מכאן ניתן אולי להבין את מקבלי ההחלטות בדרג המדיני, את ראש הממשלה, את שר לביטחון הפנים והדרג המבצעי מפכ"ל, נציב ומפקדי המחוזות ברגישותם לנעשה בעיר הבירה

אירועי סוף השבוע האחרון בעיסאוויה והפרות הסדר של המזרח ירושלמים בעקבות נטרול יורה הזיקוקים, סמיר עביד, שירה על פי החשד לעבר הכוח המשטרתי בצירוף האירועים האלימים האחרונים על הר הבית ממחישים עד כמה מוקדי הנפיצות של הבירה משפיעים כמעט על כל אספקט בזירה המדינית-ביטחונית. 

ירושלים אינה דומה לשום עיר אחרת בישראל לא בעוצמות החיכוך ולא בפוטנציאל הנזק של אירועי פח"ע, סדר הציבורי ופשיעה. בתוך כל העשייה הביטחונית בעיר משולבים גם אנשי שירות בתי הסוהר האמונים על קליטת כלל העצורים, מסייעים למשטרה ולצה"ל בטיפול המבצעי בהפרות הסדר, מתגברים באירועי פח"ע ואחראים על הביטחון יחד עם אנשי משמר בתי המשפט בכל בתי המשפט בעיר. מאמר זה פורט את הפעילות שמאחורי הסורגים בעיר הכי נפיצה בעולם והשפעותיה על מערך הכליאה בישראל.

כרוניקה ידועה מראש

על פי הדיווחים ההרוג תושב עיסאוויה השתחרר לאחרונה ממאסר של חמש שנים בכלא הישראלי בגין יידוי אבנים. האירוע על פי מה שפורסם בתקשורת הוא תולדה של מחאה אלימה נגד מבצעי אכיפה אותם מבצעת משטרת ירושלים בשבועות האחרונים בכפר. אין כל חדש תחת השמש. עיסאוויה נמצאת כבר מספר עשורים במוקדי החיכוך הן של הפרות הסדר והן של אירועי הפח"ע. לא תמיד שומעים על האירועים במוקדי החיכוך אך מידי פעם, שהתוצאות קשות יש לכך הד ציבורי. אבל עיסאוויה ממש אינה חריגה בנוף מאחר וגם במבואות העוטף בקלנדיה, מחנה הפליטים שועפט, סילוואן, סמטאות העתיקה ובהר הבית החיכוך הוא יומיומי ורציף. 

חשוב להבין שאוכלוסיות החיות זו לצד זו ישראלים ופלסטינים נמצאות באינטראקציה יומיומית ומכאן שפוטנציאל הנזק הוא מידי. בכל אירוע חריג בירושלים בין אם מדובר באירוע על רקע סדר ציבורי ובין אם על רקע חבלני שבהם מעורבים מזרח ירושלמים וישראלים החיכוך זולג גם לבתי הכלא. ההשפעה היא במספר ווקטורים ישירים. הווקטור הראשון הוא בהיבט קליטת העצורים. כל אירוע כזה בו כוחות הביטחון נכנסים לכפר להשלטת הריבונות וביצוע המשימות, האירוע יסתיים לרוב בכמות עצורים לא מבוטלת. שירות בתי הסוהר סביר שיסייע למשטרת ישראל בקליטה מידית של העצורים בבית המעצר ירושלים ובהמשך בפיזורם בין בתי המעצר השונים. יחידת נחשון תעמוד בתיאום חטיבת המבצעים של משטרת ישראל וחטיבת הביטחון של שב"ס ובאישור ראש אג"ם לסיוע בהובלת עצורים במידה ומדובר בכמות רחבת היקף של עצורים. 

הווקטור השני הוא סיוע במעצרי מבוקשים פח"ע ו/או נמלטים ממשמורת חוקית על ידי הפעלת יחידת מצדה יחידת ההשתלטות של שב"ס ת"פ צה"ל ו/או משטרת ישראל על פי דרישה ובאישור נציב שב"ס. הווקטור השלישי הוא ההשפעה הפנימית לתוך מתקני הכליאה. אירוע מסוג זה בו נהרג צעיר מזרח ירושלמי מידי כוחות הביטחון ישפיע ישירות על הלכי הרוח בבתי הכלא הביטחוניים. בנוסף תהא השפעה בבתי הכלא ובבתי המעצר הפליליים בהם כלואים עבריינים מזרח ירושלמים, ובכלל כל בן מיעוטים פוטנציאלי לבצע אירוע חריג בין אם תקיפת סגל, תקיפת אסיר/עצור יהודי ועד אירוע הפרת סדר. 

ניתן לומר שהערכת המצב של סגל הפיקוד של שירות בתי הכלא מושפעת ישירות מהאירועים בשטח ולמתרחש בעיר ירושלים השפעה ישירה על אירועים בכלא. עתה יעבדו אנשי חטיבת המודיעין והקמ"נים בשטח סביב השעון על מנת לאסוף מידע, לעבד ולנתח כל כוונה אפשרית לביצוע אירוע חריג ולכוונות פגיעה בביטחון הסוהרים, האסירים ובביטחון הכלא ולסכלן. כאן לא נגמר האיום. 

הווקטור השלישי של השפעה הפנימית ממשיך ומלווה את אנשי שב"ס בליווי העצורים להארכות מעצר בבתי המשפט השונים בעיר והנה לנו פוטנציאל נפיצות נוסף לאירוע. לא מעט אירועים מסתיימים באירועי קטטה המוניים ברגע שבני המשפחה מגיעים לאולמות בית המשפט ומנסים להעביר אמצעים אסורים ו/או מסרים לשיבוש הליכי חקירה ומשפט. אנשי נחשון ומשמר בתי המשפט נמצאים בזירת התגוששות מתמדת ונחישותם ומקצועיותם היא זו שמביאה פעם אחר פעם למניעת אירועי פגיעה בשופטים ולהשלטת הסדר באולמות הדיונים. 

דתיים, חילונים, הפגנות מגזריות ולהט"בים גאים

האתגרים של שירות בתי הסוהר ושאר כוחות הביטחון אינם מסתכמים בחיכוך בין המזרח ירושלמים והפלסטינים העולים להר הבית לבין היהודים. אתגרים נוספים הם החיכוכים הבלתי פוסקים שבין החרדים לחילונים בעיר. כך שמעבר לחיכוכים שבחילול השבת ומחאות המוניות של הציבור החרדי כנגד פתיחת עסקים בשבת, יתקיימו אירועי הפרות סדר על רקע סרבנות הגיוס, התנגדות למצעד הגאווה ועוד. כך לדוגמה היו האירועים האלימים שפרצו בעיר לפני מספר חודשים בעקבות מעצר הבנות העריקות על רקע סרבנות הגיוס ומעצר המתפרעים אנשי "העדה החרדית". 

אירועים אילו לרוב הסתיימו בתוצאות קשות של פגיעה באנשי כוחות הביטחון ובאזרחים. לכולנו וודאי זכור גם אירוע הרצח בו ישי סליסל האסיר המשוחרר רצח באכזריות את הנערה שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בעיר. אירועים אילו, מהווים אתגר משמעותי גם לאנשי שירות בתי הסוהר. פעם אחת בקרות אירוע כאשר בתי המעצר ויחידות הליווי נדרשות ל"מתיחת איברים" מעבר לשגרה על מנת לקלוט עצורים, לבצע ליווים כולל פיזור בין בתי המעצר והן לליווי לבתי משפט. מאחר ומדובר באוכלוסייה הומוגנית וביכולת ל"גייס" רבבות תוך זמן קצר למחאה המונית סביר כפי שהמציאות מוכיחה, כי תוך זמן קצר יהא איום ישיר על המתקן ורבבות יצבאו על בית המעצר, ינסו לפגוע ברכבי ליווי, יידו אבנים ועוד. 

הדבר דורש הקצאת כוחות אבטחה ותגבור למתקן מכל הארץ, תגבור צוותי הליווי ותיאום מול משטרת ישראל בהיבטי אבטחה. פעם שניה בהיבט המודיעיני, למנוע ולסכל אירוע מבעוד מעוד. במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר נמצאים גם אסירים הנמנים עם האוכלוסיות לעיל, והמציאות מוכיחה שמידע איכותי המועבר בזמן למשטרת ישראל ופעולות מנע של שני הארגונים, בסבירות גבוהה ימנעו אירועים קשים בחוץ. לא פעם תועבר בקשה לבית משפט לעצור אסיר ו/או למנוע שחרורו עד לסיום אירוע כמו מצעד הגאווה ובכך למנוע ממנו לנסות ולבצע מעשה פלילי.

היבט נוסף של ייחודיות העיר ירושלים הוא בכך שהיא מהווה מוקד למחאה מגזרית. אירועים אילו מאופיינים בכך שציבור שונה יפגין למרגלות בית משפט העליון או הכנסת. זכורים האירועים האלימים של הפגנות העדה האתיופית, הפגנות הסטודנטים ואחרות שהסתיימו בהמוני עצורים, דבר שחייב את שירות בתי הסוהר בפעילות מוגברת כפי שציינתי קודם לכן.

חבית חומר נפץ שמדירה שינה מעיני מקבלי ההחלטות

אם נבדוק את ההיסטוריה בה הודחו מפקדים במשטרה, בשירות בתי הסוהר או בארגונים מקבילים נמצא שלרוב היו אילו סביב מחדלים קשים הנוגעים לסדר ציבורי ואירועי בריחה. אם לא יפוענח עוד תיק רצח לא תהא צעקה גדולה. לעומת זאת, חוסר מוכנות מבצעי שיובילו לאירוע חריג כדוגמת מחדל הרצח של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה או כדוגמת אירוע בריחתו של האסיר שי כהן מצוות נחשון בבית דין רבני בשנת 2013, אילו כבר הסתיימו בהדחתם של קצינים בכירים וזעזוע למערכת. 

אירועים חריגים על הר הבית כמוהם כמו חבית חומר נפץ שמספיק ניצוץ קל כדי להצית גל אירועים קשה בכל המזרח התיכון. מכאן ניתן אולי להבין את מקבלי ההחלטות בדרג המדיני, את ראש הממשלה, את שר לביטחון הפנים והדרג המבצעי מפכ"ל, נציב ומפקדי המחוזות ברגישותם לנעשה בעיר ירושלים ובתרגום המבצעי של רגישות זו. אם בין היתר בתגבור כוחות מאסיבי בכל אירוע סדר ציבורי. 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל