ראש ה-NSA היוצא: "הסייבר שהיה חלק מהתחרות בין מדינות, עכשיו יהיה חלק מהסכסוך בין מדינות"

במסגרת שיחה "אחד על אחד" בין ראש ה-NSA היוצא מייק רוג'רס לנדב צפריר מייסד ומנכ"ל Team8, במהלך שבוע הסייבר הלאומי באוניברסיטת ת"א, התייחס הבכיר האמריקאי לדיווחים על מתקפת סייבר אמריקאית נגד מטרות איראניות ועל מקומו של תחום הסייבר בזירת האתגרים בין מדינות

צילום: חן גלילי

מייק רוג'רס, ראש ה-NSA היוצא, התייחס במהלך שיחה "אחד על אחד" עם נדב צפריר, מייסד ומנכ"ל Team8 ולשעבר מפקד יחידת 8200, שנערכה במסגרת שבוע הסייבר הלאומי באוניברסיטת ת"א, לדיווחים על תקיפת סייבר אמריקאית נגד מתקנים איראניים בתגובה להפלת המל"ט בשבוע שעבר כי "ארה"ב ואיראן רואות את הסייבר כאפשרות תגובה עם מעט סיכון, מה שאומר שנמשיך לראות את הסייבר כדרך פעולה. בעוד שארה"ב בוחרת בסייבר לשימוש כנגד מטרות צבאיות, איראן משתמשת בו כנגד מטרות ממשלתיות ומטרות במגזר הפרטי".
 
רוג'רס המשיך ואמר כי "אני לא מדבר בשם הממשל האמריקאי, וכל מה שאני אומר מבוסס על מה שקראנו בחדשות, ויש לי מספר מסקנות. ראשונה, הסייבר שהיה חלק מהתחרות בין מדינות, עכשיו יהיה חלק מהסכסוך בין מדינות. שנייה, מעניין לראות שארה"ב ואיראן רואות את הסייבר כאפשרות תגובה עם מעט סכנה לפגיעה ולהסלמה, מה שאומר שנמשיך לראות את הסייבר כדרך פעולה אם ממשלות רואות אותו כפחות מוביל להסלמה. כמו כן, ראו את ההבדלים בין המטרות, ארה"ב בוחרת בסייבר לשימוש כנגד מטרות צבאיות, בעוד שאיראן משתמשת בו כנגד מטרות ממשלתיות ומטרות במגזר הפרטי. במערב תמיד העברנו קו הפרדה בין מה שהוא ממשלתי לבין מה שהוא מגזר פרטי, והאפיזודה מול איראן גורמת לי לחשוב, האם המגזר הפרטי נתפס כהמשך של המדינה? האם הוא נתפס כחלק משמעותי מהכוח הכלכלי של המדינה ולכן כמטרה?"
 
בתגובה לשאלה, מה האיום הגדול הבא ומה הפתרון, ענה רוג'רס כי "האיום הולך להיות הרבה יותר מורכב ממה שהכרנו, אנחנו רואים את ההתפרסות של הפשיעה, ולצידה מרחב התקיפה גדל. אני רואה איך אנחנו ממשיכים לעשות תמיד אותו הדבר, וכל פעם מופתעים מחדש שהתוצאות דומות - אני לא מבין למה אנחנו לא עושים יותר עבודה אינטגרטיבית עם גורמים אחרים. כמדינה או כחברה קשה להגן על מישהו אם הפעם הראשונה בה משתפים פעולה היא בזמן תקיפה".
 
רוג'רס ניצל את ההזדמנות לשאול את צפריר על האקוסיסטם הישראלי: "אסור לנו לשכוח את האנשים מאחורי הטכנולוגיה. ההון האנושי חשוב ואנחנו הרבה פעמים לוקחים אותו כמובן מאילו. מה יש פה בישראל מבחינת סייבר שחשוב לנו בעולם להבין?"
 
צפריר ענה כי "זו מדינה קטנה מאוד, בערך בגודל של ניו ג'רזי, ומוקפים במדינות גדולות, וזו שכונה קשוחה. אחת הדרכים שמצאנו להגן על עצמנו היא לנצל את זה שיש לנו שירות צבאי חובה. העניין פה הוא לא הטכנולוגיה הכי טובה או הכי הרבה כסף, אנחנו בתחרות בה מנצח מי שלומד מהר יותר ומבין את העולם מהר יותר. 8200 היא לא מקום שלוקח את האנשים הכי טובים, אלא שיודע לנצל את השירות הצבאי כדי להבין מי ילמד הכי מהר, ולשים אותו בחזית. אנחנו מנצלים את האתגרים שלנו כדי להיות בחזית, ואני בטוח שנצליח".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית