כך מצעד הגאווה תורם לביטחון הלאומי. דעה

מצעד הגאווה הוא חלק מה'עוצמה הרכה' של ישראל במאבק המתמשך מול האיסלאם. מאז הקמתה, מצויה מדינת ישראל במלחמת תרבות מול מדינות במזרח התיכון במקביל למלחמות קינטיות המהוות 'עוצמה קשה'. את רעיון קיר הברזל של ז'בוטינסקי שמהותו עמידה איתנה מול אויבים עד לקבלת ישראל והפסקת המלחמה בה, מיישמת החברה הישראלית באמצעות שני סוגי עוצמות אלו - קשה ורכה.  

ליברליות מול פונדמנטליזם. מערב מול איסלם. איסלאמיזציה. לא משנה באיזה נרטיב תבחרו. מדינות המערב, כולל ישראל, נמצאת במלחמת תרבות מול האיסלם. מדינות הסובבות את ישראל מבוססות על משטר אוטוקרטי מסוגים שונים ותרבות של דיכוי האזרח. מידת חופש הפרט במשטרים אלו הכוללת את חופש הביטוי, המחשבה והפעולה קטן משמעותית מול זו הקיימת בחברה הישראלית. מדינת ישראל משמשת כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון המאפשרת, באופן מעשי, חברה ליברלית. בכך, היא מהווה מגדלאור, סוכן שינוי, שתפקידו להביא לשינויים תרבותיים במזרח התיכון.

ישראל, בהקשר זה, היא חלק מגוש מדינות המערב הכולל ארה"ב ואירופה אשר מאז מלחמת העולם השניה חורט על דגלו את הפצת ערכי הדמוקרטיה הליברלית בעולם. האינטרס הראשי של אותה תקופה אמנם היה מלחמה בהתפשטות הקומוניזם מצד בריה"מ, אולם לאחר נפילת בריה"מ המטרה השתנתה למלחמה באיסלם. המחשבה מאחורי הדחף האמריקאי-אירופאי להוות סוכני שינוי קשור להבנה שזו מלחמת תרבות. אם רוצים לשנות את מדינות האיסלם לכיוון ערכים נוצרים היושבים בבסיס המחשבה הליברלית, יש צורך לגרום לפרט בכל מדינה לרצות "לעבור" לחשיבה מערבית.

המקרה הישראלי הוא נגזרת של המאמץ האמריקאי והאירופאי ומקבל גוון מיוחד בגלל המיקום של ישראל - המזרח התיכון. בעוד ארה"ב ואירופה הן למעשה אוסף של מדינות נוצריות שכנות שהתלכדו לגוש אחד בשטח פיזי מתוחם, ישראל מוקפת במדינות עם תרבות מוסלמית - ערבית. ככזו, ביטוי מוחצן של ערכים ליברלים מהווה 'כלי נשק' במלחמת התרבות. העוצמה הרכה של ישראל מבוססת על שלטון חוק, מערכת פרלמנטרית, בחירות חופשיות, הפרדת רשויות, וגם, או בעיקר, על היכולת של החברה הישראלית לספק לאזרחיה חופש פרט רחב מאד. כזה המאפשר את קיום מצעד הגאווה.

מצעד הגאווה כאירוע הוא משני בחשיבותו לערכים שהוא מייצג. בראש ובראשונה, שכל אזרח זכאי לחיות את חייו לפי דרכו, אמונתו (או חוסר אמונתו), רצונו ונטייתו המינית. חברה ליברלית מכילה את כולם פרט לאלו שעוברים על החוק. כל עוד החוק הישראלי מתיר חופש פרט רחב, והאזרחים שומרים על החוק, ישראל מהווה סוכן שינוי משמעותי למדינות סביבה. "ראו, וכך תעשו". בעידן שבו המידע זורם חופשי ברשת האינטרנט, צעירים ומבוגרים בכל מדינה מזרח תיכונית מסתכלים על החיים בישראל, על מצעד הגאווה, ורוצים גם הם חופש פרט רחב כזה.

אין ספק כי מצעד הגאווה, אולי בשל הצבעים העזים השלובים בו, מהווה דוגמא מצוינת, אולי אחת המוחצנות שבהן, לחופש הפרט בישראל. וככזה, הוא מהווה עמוד תווך מהותי בעוצמתה הרכה של ישראל. במלחמתה להגיע להכרה בקיומה במזרח התיכון.  

אולי יעניין אותך גם