סערת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב והנקודה הישראלית

בפרק נוסף בסדרת הכתבות "בית הקלפים" - והפעם, תא"ל (מיל') חנן גפן על הזווית הישראלית בסערה שמקיפה את קהיליית המודיעין בארה"ב

צילום: AP

כמו בכל סרט ריגול הוליוודי יש בסדרת בית הקלפים פינה ישראלית. גם פה היא נשענת על אמונות כי לישראלים יכולות מודיעיניות ומבצעיות טובות ותעוזה לפעול.

על פי פרסומים בתקשורת האמריקאית, ועדת המודיעין של הסנאט, הבודקת את סיפור המעורבות הזרה בבחירות לנשיאות, שלחה בתחילת אפריל זימון לשימוע מרצון לאזרח בריטי, יהודי חרדי מלונדון, בשם וולטר סוריאנו. האיש התבקש להעביר מסמכים הנוגעים לאנשי טראמפ (כאלה שנחקרו בשל קשריהם עם אוליגרכים רוסיים) ולקשריו עם שלוש חברות ישראליות – Black Cube, Wikistrat ו – Psy-group.

לגבי חברת PSY הישראלית היו פרסומים בתקשורת האמריקאית על שירות שהציעה לאנשי טראמפ לאסוף מידע, לנתח ולהשפיע על צירי המפלגה הרפובליקנית בבחירת מועמד לנשיאות. הצעה, שכנראה לא מומשה.

חלק מהשמות הוזכרו כבר לפני למעלה משנה בהקשר לחקירות שביצע התובע המיוחד ודומה היה כי הבדיקות הסתיימו. העלאת הבקשה כעת מרמזת על כך כי עדיין יש במערכת האמריקאית גורמים הבודקים מעורבות חברות ישראליות בבחירות לנשיאות.

ועדת הסנאט ביקשה מוולטר סוריאנו להעביר חומר גם על קשריו עם חברת Orbis, זוהי החברה של כריסטופר סטיל, מחבר "מסמכי סטיל", העומדת במרכז "חוקרים את החוקרים".

במקביל, התובע הכללי הבהיר במכתב רשמי לבית הנבחרים כי במסגרת חקירת "חוקרים את החוקרים" המתבצעת במשרד המשפטים, תיבדק מעורבותם של "ארגונים לא ממשלתיים ואנשים פרטיים" .

נראה כי בכך התכוון גם לכריסטופר סטיל ולחברת המודיעין העסקי שלו Orbis , וכן לחברת הייעוץ האמריקאיתFusion GPS  שפעלה בשם המפלגה הדמוקרטית. אלה, כזכור מפרקים קודמים, הכינו ביחד תיק מפליל נגד הנשיא טראמפ ואנשיו ודאגו להפיצו למשרד המשפטים, FBI, מחלקת המדינה למחוקקים ולתקשורת.

במשך שנה, בין יולי 2016 – ליולי 2017,  הם אלה שקבעו את תכני השיח הציבורי האמריקאי, ויצרו עננה כבדה מעל ראשו של הנשיא טראמפ. התובע הכללי הגדיר את החקירה הנערכת עתה  כ"רחבת היקף". 

גורמים ישראליים נקשרו גם למקרה המוזר של ג'ורג' פאפדופולוס. איש צעיר בן 28, מומחה בתחומי האנרגיה שעסק בפרויקט הגז ישראל, קפריסין, יוון. במרץ 2016 התקבל לצוות יועצי החוץ של המועמד טראמפ.

ג'ורג'  פאפדופולוס תואר בתקשורת האמריקאית בתחילת 2017, כ"אקדח המעשן" של הקשרים בין טראמפ לרוסים. טענה שנסמכה על כך כי "שירות מודיעין מערבי" (האוסטרלי) העביר אינפורמציה  מחשידה ל- FBI. זה היה המקרה היחיד בסיפור המעורבות הרוסית שלא התבסס על "מסמכי סטיל" ולכן ה- FBI טרח להבליטו בצורה חריגה בתקשורת (נושא הדלפות ה- FBI נחקר בנפרד במשרד המשפטים).

פאפדופולוס נחקר על ידי חוקרי האגף לריגול נגדי של ה-FBI בינואר 2017.  לדבריו השאלות בראשית החקירה היו על קשריו עם ישראל, האם שימש  כסוכן זר והאם דיווח על כך כנדרש. בראיונות בתקשורת הוא מספר כי חודשיים לאחר חקירתו הראשונה ב-FBI היה ניסיון להפלילו כסוכן ישראלי. לטענתו במהלך פגישה בבית מלון בתל אביב, נתן לו  איש עסקים ישראלי 10,000 דולר  במזומן כדי "לשמור על קשר". (איש העסקים הישראלי הכחיש כל קשר לגורמי מודיעין אמריקאיים וטען כי שיקוליו היו עסקיים בלבד). פאפדופולוס טוען כי למזלו הוא השאיר את הכסף בנאמנות אצל עורך דינו כי כשהגיע לארה"ב, נעצר על ידי ה- FBI ונערך חיפוש בכליו. הבדיקה בעניינו הסתיימה בלא כלום.

בית המשפט הסיר את צו איסור הפרסום במקרה שלו, וכך יכול היה פאפדופולוס לפרסם ספר ולהופיע באמצעי התקשורת עם סיפורו, לחשוף מוסדות הפועלים בחסות ה- CIA לדבריו, סוכנים ומודיעים של ה- FBI,  וקשרים בין שירותי מודיעין. הוא מדגיש בהופעותיו כי לדעתו ה- FBI חקר אותו  רק בגלל קשריו עם ישראל.  

ככל שהנושא הישראלי חוזר ומתגלגל בחדרי החוקרים בוושינגטון ובוועדות הסנאט, יתכן כי יש אמת בדבריו של פאפדופולוס וכי אכן ה- FBI ערך בדיקה אמיתית ומקיפה על פעילות ישראלית הקשורה לבחירות בארה"ב וכי לא היה זה תרגיל הפללה בלבד.

ניחוש מושכל שלי הוא כי בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב יהיו מעט מאוד חברות ישראליות  שיציעו את שירותיהן.

מחברת בלאק-קיוב נמסר כי "בלאק קיוב, או מי מטעמה, לא עבדה ולא היה לה שום קשר עם וולטר סוריאנו או מי מטעמו, ולמעשה לא פגשה אותו מעולם".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית