מתיחות במפרץ הפרסי: ארה"ב מאשימה את איראן בתקיפת המכליות: "ברור שהם עשו את זה"

בכירים בממשל האמריקאי, ובראשם הנשיא טראמפ, האשימו את איראן כמי שעומדת מאחורי הפגיעה בשתי מיכליות הנפט בשבוע שעבר. יורש העצר הסעודי אמר גם הוא בראיון כי טהרן אחראית למתקפה ואמר כי "יש לנקוט בעמדה נחרצת מול שלטון התומך בטרור, שמפיץ הרג והרס במשך עשורים"

טראמפ (צילום ארכיון: AP)

ארה"ב האשימה בסוף השבוע את איראן בהתקפות על שתי מכליות הנפט בכניסה למפרץ הפרסי, ופועלת להשגת הסכמה בינלאומית בדבר הסכנה הנשקפת לאספקת הנפט העולמית. טהרן מכחישה מעורבות בתקרית המכליות. סעודיה הודיעה גם היא כי היא רואה באיראן האחראית למתקפה. יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמן, אמר בראיון לעיתון "א-שרק-אל-אווסאט" כי "האירועים האחרונים מדגישים את חשיבות הדרישות שלנו מהקהילה הבינלאומית – לנקוט בעמדה נחרצת מול שלטון התומך בטרור, שמפיץ הרג והרס במשך עשורים, לא רק באזור אלא בכל העולם".

בעיתון הבריטי "טיימס" פורסם כי בריטניה תשלח מאה חיילים מיחידת עילית לבחריין במטרה להגן על ספינות בריטיות מפני כלי שיט קטנים, מוקשים וטילים שעלולים לסכן את ביטחונם.

בראיון ל'פוקס ניוז' האשים נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ את איראן במצב ואמר כי "ברור שם עשו את זה, ואתם יודעים שהם עשו את זה, מכיוון שראיתם את הספינה". טראמפ התייחס לסרטון וידיאו שפרסם צבא ארה"ב, ובו נראה כלי שיט של 'משמרות המהפכה' מתקרב למכלית הנפט היפנית וצוותה מסיר מוקש עלוקה שהוצמד לגוף המכלית. את הסרטון צילם מטוס תצפית אמריקני.

פקיד ממשל בכיר מסר לסוכנות רויטרס כי ביום שישי שוגר טיל קרקע-אוויר משטח איראן אל עבר מל"ט אמריקני גדול שטס מעל המכלית הנורווגית שנפגעה. הטיל האיראני החטיא ולא פגע בכלי הטיס של צבא ארה"ב.

שר ההגנה בפועל פטריק שנהאן נשאל אם נוכח המתיחות הקוברת במפרץ הפרסי מתכננת וושינגטון לשלוח כוחות צבא לאזור, והשיב: "זה מה שקורה שם: מכלית נורווגית, מכלית יפנית, ממלכת סעודיה, איחוד האמירויות, 15 אחוזים מאספקת הנפט העולמית במצרי הורמוז. ברור שעלינו להכין תכנית חירום למקרה שתחול הידרדרות במצב. וגם שומה עלינו להרחיב את התמיכה הבינלאומית בנושא זה". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית