כך יכולה ישראל להציל חיילים אמריקאים במלחמה הבאה. דעה

מנכ"ל מרכז ירושלים וושינגטון מאמין שתחת הנשיא טראמפ יש הזדמנות לשיתוף פעולה שיכול להציל חיים אמריקנים, מה שלא התאפשר בעבר בגלל רגישות פוליטית

כך יכולה ישראל להציל חיילים אמריקאים במלחמה הבאה. דעה

צילום: AP

בשבועות האחרונים ארצות הברית שלחה תגבור לכוחותיה הצבאיים במפרץ הפרסי בכדי להרתיע את איראן ולמנוע מלחמה. על אף זאת, יכול להיות שאנחנו על סף מלחמה חדשה באזור. בין אם זה יקרה ובין אם לא, ארצות הברית תמשיך להחזיק, לאורך זמן, נוכחות צבאית גדולה במפרץ הפרסי ובחלק המזרחי של הים התיכון.  יתכן שארצות הברית מעוניינת להמעיט את נוכחותה באזור, כפי שהיינו עדים לרצון של טראמפ לצאת לגמרי מסוריה, אבל המזרח התיכון הסוער והסכנות שנובעות ממנו לא יאפשרו תרחיש שכזה.

המשך נוכחות צבאית גדולה של ארצות הברית באיזור והסיכוי למלחמה עתידית במזרח התיכון, מזמנת אפשרות לשיתוף פעולה בין ישראל וארצות הברית כדי להציל חיילים אמריקאים.

על אף נוכחות צבאית גדולה במזרח התיכון, אין לארצות הברית בית חולים באזור. כשאחד מחייליה נפצע והטיפול בשדה או בבית החולים בבסיס לא מספיק, מטיסים את החייל לבית החולים הצבאי של ארצות הברית שנמצא בלנדסטול, גרמניה. כשמדובר בפצועי קרב, זמן הוא מוצר יקר. ככל שניתן להטיס את הפצוע לגרמניה מהר יותר מה טוב, וכשמגיעים לבית החולים, כל דקה חשובה. ככל שחייל פצוע מגיע לבית החולים יותר מהר יש סיכוי יותר טוב שיחיה או שהנזק שנגרם לא יהיה בלתי הפיך. 

הטיסה מעיראק לגרמניה, לדוגמה, היא בערך 7 שעות, ומשדה התעופה בגרמניה, לבית החולים הצבאי של ארצות הברית לוקח עוד כעשר דקות. למרות שכיום הרבה יותר חיילים אמריקאים מוכשרים כדי לתת מענה רפואי בשדה הקרב, ובכך האריכו את שעת הזהב בטיפול בפצועים, אין ספק שאילו היה בית חולים כמו "לנדסטול" סמוך יותר לשדה הקרב זה היה מציל חיילים אמריקאים.  

כאן נכנסת ישראל. היות והיכולת להביא חיילים פצועים לבית חולים כמה שיותר מהר היא דבר קריטי, מדובר על אינטרס של ארצות הברית לדאוג שיהיה בית חולים שכזה בכל זירה בו הדבר מתאפשר. שיתוף פעולה עם ישראל יכול להוליד מצב בו חיילי ארצות הברית הפצועים במזרח התיכון או אפילו במזרח אפריקה יטופלו בבית חולים בישראל עד שמצבם יתייצב ואז יוכלו להמשיך לגרמניה או לבית חולים וולטר רייד בוושינגטון להמשך טיפול. 

המרחק מבגדד לגרמניה הוא 3,540 ק"מ ואילו המרחק לתל אביב הוא 885 ק"מ, כרבע מהמרחק ומהזמן. בבית חולים ישראלי חיילים אמריקאים יוכלו לקבל טיפול ברמה שלא נופלת מכל בית חולים אחר, ובמקום שסמוך הרבה יותר לשדה הקרב. זאת ועוד, לעומת הרבה מדינות אחרות שאינן רגילות לטפל בפצועי קרב, בישראל, לצערנו, יש הרבה ניסיון. השימוש בבתי החולים הישראלים בזמן מלחמה יכול לשחרר לחץ בבית החולים "לנדסטול" בו סביר שיהיו פצועים רבים. בנוסף, מרחק הזמן בין ישראל למפרץ הפרסי גם מאפשר למטוסי תובלה שמשמשים כחדר מיון (CCAT) להיות יותר פנויים, היות והטיסה הלוך חזור היא רק 4 שעות לעומת 16 שעות.  

בעבר אחד מהמחסומים לשיתוף פעולה שכזה היה פוליטי. הרעיון שחיילי ארצות הברית יטוסו משדות הקרב במדינות מוסלמיות ובמרחב אווירי של מדינות מוסלמיות אחרות כדי לקבל טיפול בישראל לא היה מקובל על המדינות במזרח התיכון. וכמו בעניינים אחרים, ארצות הברית נכנעה לתכתיבים שלהן או בכלל לא חשבה להעלות את ההצעה. אולם, הנשיא טראמפ לא מוכן לקבל תכתיבים כאלה. הוא מוכן לעשות הכל בשביל חיילי ארצות הברית על מנת שיהיה להם את הציוד הכי טוב, את הטיפול הכי טוב, וכל מה שצריך כדי שיצליחו במשימה ויחזרו בשלום. בעבר מדינות המפרץ הכתיבו לארצות הברית איך לנהוג, היום המצב הפוך. דבר זה מהווה כר פורה ליצירת שיתוף פעולה בו חיילי ארצות הברית יוכלו לקבל טיפול רפואי בבית חולים ישראלי. 

שיתוף פעולה שכזה יכול להיעשות במגוון דרכים.  הדרך הכי פשוטה היא שחיילים אמריקאים יקבלו את הטיפול בבית חולים ישראלי ואחרי שמצבם יתייצב יעברו לבית חולים אמריקאי. אולם, יתכן ויש בעיות של נהלים של צבא ארצות הברית, ולכן אפשרות אחרת יותר ריאלית היא בניית אגף חדש באחד מבתי החולים במרכז הארץ שיהווה בית חולים אמריקאי קטן עבור הפצועים. גם כאן יש כל מיני עניינים רגישים שצריך לסדר, אבל עם רצון טוב אפשר להתגבר על המכשולים ולייסד שיתוף פעולה חדש שמועיל לשתי המדינות. מה עוד, כעת מתרחשת בארצות הברית רפורמה ענקית בכל מה שקשור לטיפול בפצועים משדה הקרב בדגש על הצורך שהטיפול יהיה כמה שיותר קרוב ומיידי.

השמים הם הגבול בשיתוף פעולה בין ישראל וארצות הברית. נושא זה מהווה עוד דרך שישראל וארצות הברית יוכלו לעבוד יחד כדי להציל חיים, לחזק את שיתוף הפעולה בין הצבאות וגם לחזק את הקשר האישי בין אזרחי ישראל וארצות הברית.

***

גדעון ישראל הוא מנכ"ל מרכז ירושלים וושינגטון הפועל לקידום שיתוף פעולה בין ישראל וארה"ב

 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות