דיווח: סעודה מאיצה את קידום תכנית הטילים הבליסטיים שלה בעזרת סין

דיווח: סעודה מאיצה את קידום תכנית הטילים הבליסטיים שלה בעזרת סין

צילום: AP

מידע שהגיע לממשלת ארה"ב קובע כי סעודיה הגבירה בצורה משמעותית את קידום תכנית הטילים הבליסטיים שלה בסיוע סין. רואים בכך התפתחות שיש בה משום איום על שלושה עשורים של מאמץ אמריקני לבלום התפשטות טילים בליסטיים במזרח התיכון.

רשת CNN מדווחת כי המידע הזה נחשב למסווג ופרטיו לא דווחו לחברים בכירים בקונגרס, עד שהדמוקרטים גילו אל הפרטים והביעו מחאות קשות. המידע אומר כי סעודיה הרחיבה והגדילה את התשתיות והטכנולוגיות של ייצור טילים בעזרת רכש ציוד מסין.

בקונגרס נשמעו תמיהות על כך שהממשל של טראמפ מחד מותח ביקורת על סעודיה בהקשר של המלחמה בתימן ורצח העיתונאי קחשוגי, ומאידך חותם עם ריאד על עסקות נשק בשווי של מיליארדי דולרים.  מזכירים כי בתכנית "60 דקות" ב-2018 אמר הנסיך מוחמד בן סלמן ברורות כי אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, סעודיה תעשה כן במהירות האפשרית. עד כה סעודיה לא רכשה טילים בליסטיים בארה"ב, אלא רק בסין.

בינואר השנה דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי בצילומי  לוויין נראה שהסעודים מקימים מפעל לייצור טילים בליסטיים, ומומחים גילו תכונות המקשרות את המידע עם סין. ב-14 במאי השנה התגלתה שוב פעילות במתקן זה ודיווח על כך ג'פרי לואיס, מנהל התכנית לבלימת הפצת נשק במזרח אסיה.

ה-CIA ושגרירות סעודיה בוושינגטון סירבו להגיב על המידע החדש שפרסמה רשת CNN, ואילו דובר משרד החוץ הסיני אמר שסעודיה וסין הן שותפות אסטרטגיות ומשתפות פעולה בתחומים רבים, כולל מכירות נשק, ואין בכך משום הפרת החוק הבינלאומי.

 

אולי יעניין אותך גם